Peren hout

tfeenstra

Nieuw lid
1 jun 2009
13
0
Hallo,

Ik ben begonnen aan een stuk perenhout te draaien. Heb de bast als eerste verwijderd en hem vervolgens ingespannen. Maar nu ik begin met draaien loop ik tegen een probleem aan. Om het stuk goed rond te krijgen haal ik met de guts stukken noest en ongelijkheden weg. Maar dat gaat met zoveel geweld dat het stuk hout regelmatig blijft staan (doordat de aandrijfriem begint te slippen) en de guts al binnen een minuut putten en stompe plekken begint te vertonen.

Ik begrijp niet hoe dit komt. Ik weet dat Perenhout vrij hard is, dus doe ik het heel rustig aan met hele kleine stapjes, maar dat helpt weinig. Weet iemand wat ik precies verkeerd doe?

Groeten Thijs
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Thijs, is je guts goed scherp geslepen, en ook is de kwaliteit van je guts HSS?
Moet normaal geen probleem zijn om met een voordraaiguts iets rond te krijgen. Knoesten kunnen best hard zijn, daarom is een goede en ook scherpe voordraaiguts best belangrijk. Zitten er veel knoesten in het hout probeer dan met wat minder voorzet te draaien.
Succes. Ad
 

tfeenstra

Nieuw lid
1 jun 2009
13
0
Misschien dat ik dan de verkeerde beitel gebruik. Welke beitel kan ik het beste kopen bij Baptist te Arnhem als hij algemeen voordraaiwerk moet doen?

Groeten Thijs
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
tfeenstra zei:
Misschien dat ik dan de verkeerde beitel gebruik. Welke beitel kan ik het beste kopen bij Baptist te Arnhem als hij algemeen voordraaiwerk moet doen?

Groeten Thijs
Een HSS voordraaiguts van 19mm is okay, misschien te vinden op marktplaats daar worden nogal eens draaibeitels te koop aangeboden.
Ad
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com

tfeenstra

Nieuw lid
1 jun 2009
13
0
Bedankt,

Denk dat ik inderdaad de verkeerde beitel gebruik. Eentje die een ronde boog heeft. Ga hem direct bestellen,

Groeten Thijs
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Hoi Thijs,

Ik weet niet of je deze site kent? Deze pagina bevat een leuk overzicht van een aantal beitels en hun doel. Verder bevat de site een hoop info over houtdraaien.

Ook de hout draaier is een site met veel informatie over houtdraaien en aanverwante zaken.


groeten

Peter
 

tfeenstra

Nieuw lid
1 jun 2009
13
0
Hoi Peter,

Deze ken ik al, en is inderdaad erg informatief. Heb alleen wel een beetje moeite met inschatten wat de vormen zijn van bepaalde beitels. Ik denk dat ik ze in het echt even goed moet aanschouwen, en het dan allemaal wel herken.

Groeten Thijs
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.