balie en servieskast

stefano

Actieve deelnemer
20 jun 2010
54
1
www.keukenenmeubelmakerij.nl
hallo allen!

na vandezomer best wat steigerhouten meubelen op maat gemaakt te hebben, werd het weer even wat rustiger met bestellingen.

een paar weken geleden vroeg iemand aan me of ik ook een balie kon maken.
zodoende de afgelopen 2 weken bezig geweest aan een balie van in totaal 4 meter lang.

na wat tekenwerk is dit hem geworden (wat geweldig is sketshup echt super handig!) gebruikte materiaal is hardhouten multiplex 18 mm dik. de buitenkant is afgewerkt met een grijs/alu kleurig hpl en de binnenkant beschilderd met een hoogglans grijs.
de werkbladen in mahonie kleur vond ik wel een mooie combinatie, anders werd het zo extreem grijs..

om de balie wat extra op te laten vallen heb ik er een ledstrip onder bevestigd. deze is in bijna alle kleuren in te stellen door een afstandsbeniening.


vandezomer kreeg ik de vraag of een servieskast ook mogelijk is van steigerhout, waarop ik natuurlijk antwoorde tuurlijk is dat mogelijk!

de achterwanden zijn gemaakt van 12 mm triplex platen die de kast wat steviger maakt.


bijde projecten vond ik erg leuk om te doen, en vind het resultaat ook erg geslaagd.. ik ben erg benieuwd naar jullie mening en natuurlijk eventueel verbeterpunten!

groetjes stefano bommelje
 

Bijlagen

  • blauw.jpg
    blauw.jpg
    17,1 KB · Weergaven: 516
  • achterkant.jpg
    achterkant.jpg
    17,4 KB · Weergaven: 515
  • DSC03214.jpg
    DSC03214.jpg
    55,1 KB · Weergaven: 514

WR1944

Oud hout
Beide zaken zijn goed gelukt en zien er behalve fuctioneel ook leuk uit.
Voor de kast had ik de uitvoering van de deuren meer identiek gemaakt. Verstek in de glazen deuren had ik laten terugkomen in de benedendeuren of ik had de glazen in een rail en stile uitvoering gemaakt. Het is nu net of er twee verschillende culturen in de kast verwerkt zitten. En ook de middennaad van beide deursets zou ik identiek gemaakt hebben. Maar dat doet niets af aan de gebruiksmogelijkheden.
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Ziet er netjes uit :)

Hoe heb je de legplanken in de kast bevestigd, gewoon een balkje eronder of gewoon op plankendragers ?
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
En ook de middennaad van beide deursets zou ik identiek gemaakt hebben.

Volgens mij hebben de onderkastjes geen middennaad maar zit er een deklat op een van de deurtjes die de naad afsluit. Als mijn ogen me niet bedriegen tenminste. Die naad is optisch bedrog.

Ik vind het beide mooie projecten, de kast is eigenlijk meer gewoon van grenen dan van steigerhout, hij is te netjes om een steigerhouten kast te zijn.

Complimenten dus!
 

WR1944

Oud hout
Volgens mij hebben de onderkastjes geen middennaad maar zit er een deklat op een van de deurtjes die de naad afsluit. Als mijn ogen me niet bedriegen tenminste. Die naad is optisch bedrog.

Ik bedoelde dat er twee behoorlijk verschillende vormen van deuren zijn toegepast, de onderdeuren in de staldeurstijl en de bovendeuren meer in een lijstvorm. Naar mijn idee zou het geheel meer in balans zijn als de onderdeuren met panelen waren uitgevoerd met de rand in verstek. Ook met de bovendeuren in rail en stile uitvoering zou meer balans geven. De middennaad zou identiek kunnen zijn, beiden met of beiden zonder deklat.
Maar dit zijn estetische overwegingen die aan de kwaliteit van de uitvoering niets afdoen.
 

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
ziet er netjes uit

en vroeg mij af hoe het zij detail van de kast er uit ziet.
of zijn het twee aparte kasten op elkaar.
alle 2 de projecten wel erg mooi geworden.




maar ik begrijp wr 1944 wel ivm de verschillende stijlen.

dat doet niks af aan de afwerking want die ziet er top uit.



en de bar zat de hpl al op de plaat of heb je het er allemaal zelf op geplakt?
 

stefano

Actieve deelnemer
20 jun 2010
54
1
www.keukenenmeubelmakerij.nl
allereerst bedankt voor de complimenten!

helaas heb ik geen foto van de zijkant..
er zitten bij bijde kasten 2 planken aan de zijkant, deze wel zo gezaagd dat ondaks de verschillende dieptes van de kast, de naad vanaf boven tot onder doorloopt.
aan de achterkant is een sponning in de zijwanden gezaagt zodat de achterwant vanaf de zijkanten niet te zien is.
zoals je zelf al zij zijn het idd 2 apparte kasten dit voor het vervoer en makkelijk binnenkomen in huis.

achteraf had ik het mooi gevonden om in de achterwant nog een paar v groeven te frezen zodat het wat minder strak oogt..


de bar is eerst in elkaar gezet en pas later de hpl erop geplakt. dit omdat het veel makkelijker werkt doordat je alle schroefgaten stopt, en later afdekt met hpl.
zo zijn er amper tot geen schroefgaten in het zicht...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.