Humidor bouwen

workmate

Nieuw lid
31 okt 2012
5
0
Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum en wil graag zelf een humidor bouwen. Ik ben zelf niet heel handig maar vind het wel leuk om met hout te werken dus al doende leert men.(hoop ik)
Ik heb best wel wat vragen en ik hoop dat jullie mij ermee verder kunnen helpen.
Ik wil voor mijn humidor een kastje maken van MDF denk dat 15 mm dik genoeg is afmetingen zijn (61x40x40), ik had zelf het idee om eventuele schroeven en spleten weg te werken met plamuur (2k) maar ik lees hier op het forum dat je dit blijft zien ook na het gronden en aflakken en dat wil ik niet. Wat is een goeie oplossing hiervoor? fineer?? (De humi moet zwart worden). Lijm ik het fineer dan gewoon met houtlijm of constructielijm? Kun je fineer nog met blanke lak aflakken? alvast bedankt
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Fineer kan gewoon met houtlijm, wel egaal klemmen over de hele oppervlakte. Je kan daarna elke gewenste afwerking voorzien, dus ook blanke lak.

Plamuur kan wel, maar wees er niet te zuinig mee.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Je kunt , als de humidor uit rechte vlakken bestaat, je werkstuk ook met fineer bekleden mbv de strijkbout methode.
Je maak je fineer op maat, paar mm groter dan het te verlijmen oppervlak, je brengt een dunne laag houtlijm aan op zowel het fineer, als het te beplakken vlak.
Wachten tot de lijm droog is, vervolgens kun je het fineer op het te beplakken vlak positioneren, met de strijkbout op een middenstand strijk je het fineer dan vanuit het midden vast.
Goed stevig narollen met bv een middelgrote roller of nawrijven met een stevig stuk hout.
De warmte van de strijkbout activeerd de lijm.
Heb deze methode zelf wel eens toegepast op speakerkasten, en dat ging heel goed.

Je kunt ook contact lijm gebruiken, maar dan heb je geen speling om het fineer te verschuiven: vast is vast.

Beender lijm is ook een optie, maar dat is wat meer werk.

Verder kun je eens google aanslingeren natuurlijk, er is genoeg info over te vinden.

En hier bestelde ik wel eens fineer, ze hebben vaak reststukken van grote platen, die voor een vriendelijke prijs verkocht worden.
http://www.designholz.com
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Mocht je reststukken nodig hebben dan mag je me altijd een berichtje doen. Kans is groot dat ik je hieraan kan helpen!!
 

WR1944

Oud hout
Ik ben geen roker maar ik meen te weten dat humidors van een beperkt aantal houtsoorten gemaakt dienen te worden om de vochtigheid van de sigaren enigszins te kunnen reguleren. In aanmerking komt ceder en mahonie. Zie bijgaand WIKI-verhaal. Ook kan je veel info verder op het Internet vinden. Er is een man op het FOG-forum die veel humidors gemaakt heeft. Ik denk dat je veel kan leren van zijn artikelen.
MDF lijkt me door de erin verwerkte chemicalien niet erg geschikt voor een humidor.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Sluit me helemaal bij wr1944 aan, een humidor heeft een interieur, een binnenbekleding van spaans cederhout, om het vochtigheidsgehalte te reguleren. En er hoort een bevochtiger in te zitten. Om het binnenklimaat redelijk op peil te houden moet een humidor in gesloten toestand ook redelijk rondom afdichten, om uitdrogen van de sigaren te voorkomen.
Mdf lijkt niet de aangewezen keuze, zoals wr1944 ook al aangeeft. Je kunt ook een mooi kistje maken voor verpakte sigaren, dat steekt wat minder nauw. Ga voor een mooie stukje hout, Rick kan het op maat leveren en weet ook hoe je kistjes maakt, maar er is vast ook wel een forumlid met interesse in kistjes bij je in de buurt. Een leuke site voor humidors is die van Ron.
Ik weet niet wat voor gereedschap je hebt, maar met eenvoudig handgereedschap kun je al hele leuke dingen maken.

jaap
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
ik had zelf het idee om eventuele schroeven en spleten weg te werken met plamuur (2k) maar ik lees hier op het forum dat je dit blijft zien ook na het gronden en aflakken

Waar heb je dat gevonden op het forum?
Het lijkt me dat plamuur ideaal is om schroeven en spleten weg te werken, heb ik dat zo verkeerd voor?
Er bestaat ook een soort vulpasta dat MDF 'wordt' bij opdrogen, je ziet nauwelijks het kleurverschil, lijkt me enkel iets harder.
Niet dat het nu nog van toepassing is in dit draadje;-)

Succes met de humidor!

Steven
 

ernst

Actieve deelnemer
lijkt mij een mooi project(je) om te doen .
leuk voor de slecht weer zondag , niet iets om mee te gaan haasten
hout keuze moet je zeker wel rekening mee houden.
makkelijk toch eigenlijk internet , even google en daar is een wiki of voorbeelden
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.555
Gaanderen
Ik zou maar goed informatie inwinnen. Ik heb al diverse keren gehoord dat een heel mooi gemaakte humidor pas na maanden weer openging. Het vochtgehalte was er toen weer een beetje uit. Laat je echter niet afschrikken al doende leert men. En van je eigen fouten het meest.
 

workmate

Nieuw lid
31 okt 2012
5
0
iedereen bedankt voor de info. Een humidor moet van binnen inderdaad bekleed worden met spaanse ceder, ceder houdt vocht mooi vast en werkt tegen kevertjes die in de sigaar kunnen zitten . Ik maak eerst een kastje en van binnen bekleed ik dit dan met ceder(zorg wel dat het kastje van binnen waterdicht is voordat het ceder ertegen aan gaat). Het materiaal wat je gebruikt voor het kastje maakt dus niet zoveel uit, omdat ik een zwarte wil kies ik voor goedkoop en makkelijk te verwerken hout. Ik kwam op het idee voor fineer omdat ik denk dat ik dan de strakste afwerking krijg. Als mensen ze hier een beter alternatief hebben hoor ik dat heel graag ben zelf niet zo heel bekend met andere opties. Heb wel iets gevonden dat elesgoflex heet kan het alleen nergens kopen :) Wat betreft het plamuren ik lees op internet en ook op het forum dat wanneer je dit grond en dan lakt je na verloop van tijd toch deukjes gaat zien vandaar dat deze optie voor mij afvalt. Zit ook te denken aan plakfolie, lijkt me mooi strak en goedkoop, iemand ervaring mee???
 
Laatst bewerkt:

workmate

Nieuw lid
31 okt 2012
5
0
ik ben weer even bezig geweest en flink gegoogled. Ik heb nu het plan om de kast uit 1 geheel te maken te verbinden met constructielijm en pen-gat verbinding. De pennetjes kan ik mooi vlak schuren en als ik erover heen grond en erna lak zie je er niks meer van. Tussen de bovenkant /onderkant en zijkant is mogelijk nog een klein naadje te zien minder dan 1 mm, zou ik dit wegkrijgen met de grondverf en lak?
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Maar als je de humidor afwerkt met fineer hoef je het MDF toch niet super strak te maken??
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Het heeft ook geen zin om eerst te fineren en dan te lakken vind ik, tenzij je er een houtstructuur in wil.
Deukjes heb ik nog niet gehad na plamuren, weet je ook nog waar je die info vond?

Als je het mooi strak wil kan je ook met formica (HPL) afwerken. Dit kan je er op lijmen met contactlijm en mooi afwerken met een vijltje.
Dan is het zeker strak, en goed bestand tegen afwassen ed.

Groeten,
Steven
 

robdenduijf

Actieve deelnemer
2 aug 2012
81
0
Amsterdam
http://www.af.nl/voorraad/massief/loofhoutceder/
Daar zou ik het van maken.
http://www.af.nl/voorraad/massief/loofhoutceder/loofhoutceder-voorraad2.JPG
Op de foto zie je rechts een aantal planken staan. Als je goed kijkt staat er een prijs op. Slechts 5 euro per stuk. Goedkoper dan een plaat mdf.

Een kist maken door de plank in verstek te verzagen en in mekaar te plakken. Sponningen frezen en deksel en bodem erin plaatsen. Kist doorzagen en weer vast maken met een schanier. In deksel de bevochtiger schroeven. Klaar humidor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.