HM2 of de hmc 2600

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Ik wil een vlak en vandiktebank aanschaffen.
Net zoals meerdere mensen hier heb ik ook al begerig gekeken naar de hammer A326. Maar die vind ik zelfs met de aanbieding van nu bij Felder toch te duur. Als er een gebruikte te koop zou staan had ik er trouwens vast nog wel een nachtje over geslapen. Dat blijkt nou eenmaal niet dus ik wil een keuze maken voor het beste alternatief voor max 800 euro. Dan lijkt scheppach me qua prijs/kwaliteit het beste voor een gebruikte machine. Qua kracht voldoen zowel de hm2 als de hmc2600 heb ik gelezen. Ik ben echter ook benieuwd of de hm2 de haakse geleider ook precies haaks af te stellen is of dat de hmc2600 daarin toch beter is. Ook wil ik graag weten of er een flink verschil is in kwaliteit of niet. De ci versie wordt gemaakt in China, geldt dat ook voor de hmc2600? Op de engelse woodworking zijn ze evengoed erg enthousiast over de hms2600 ci. Deze heeft wel als enige gietijzerbladen en de nieuwprijs is gezakt tov de hmc lijn.

Alvast mijn dank.
Koos
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Koos; gebruik de zoek functie eens, er zijn genoeg topics over jou zoektocht.
Ben zelf ook zoekende, en kan je maar 1 advies geven: koop hem zo groot mogelijk, en zo duur mogelijk, want alle waar is naar zijn geld.
Er stond laatst trouwens een leuke mafell vlak vandiktebankje op M.P., jammer genoeg was ik er te laat bij; deze is voor 150 euro van eigenaar gewissled.
Ga altijd kijken naar een machine die je wil kopen, wat is de visuele staat, bekijk de doorvoer rollen, bekijk de messen, ga een stukje proefdraaien, kun je gelijk controleren of de messen scherp zijn, ze goed staan afgesteld, en je ziet gelijk of de fence 100% haaks is af te stellen.
Bij mij is de ruimte een beperkende faktor :)
Heb nog meer wensen namelijk.
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Ha Wupsie,

Dat lijkt mij inderdaad ook wijsheid om te gaan kijken en dan de bank goed te bekijken en uit te proberen en de resultaten goed na te meten. Heb al vanalles uitgeplozen hier over vlak en vandiktebanken, zodoende kwam ik ook bij deze opties uit. Thanks voor het meedenken.

Groet
Koos
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Na flink wikken en wegen ben ik eruit.
Ik heb de hammer A3 26 met spiraal schaafas besteld. Voor mei 2013, duurt nog wel een half jr maar dan kan ik nog ff sparen;).

Groet
Koos
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Gadverdamme Koos: Gaaaaaaf!!!
Is deze in de aanbieding :) :) :)
Veel plezier ermee, ik kijk uit naar je eerste werkstukken.
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Ha Rick, ja, dat denk ik ook, ik verheug me erop! Je ladenkast van walnoten is mede van belang geweest voor de beslissing;)
Ha wupsie, hij was tot 20 minuten geleden in de aanbiedig;) Ik heb samen met mijn lief ook best flink nagedacht over de aankoop. Nooit eerder zo veel geld uitgegeven voor een machine. Eerste wat ik ermee wil maken is een boekenwand van 5 meter van geschaafde steigerdelen hier in de woonkamer, dat idee heb ik al sinds we 4 jaar geleden dit huis kochten. Daarna wil ik een hangend hoekaanrecht maken, waar je dus onder de kasten bij de vloer kan. En weer daarna wil ik er meubels mee maken. Op tafels na wist ik nog niet goed welke richting, tot ik Rick zijn ladenkast zag met het front van walnoten. In die richting wil ik straks wat gaan doen, al weet ik nu nog niet precies wat:).

Met vriendelijke groet,
Koos
 

robdenduijf

Actieve deelnemer
2 aug 2012
81
0
Amsterdam
Mooie aankoop Koos, ook goed dat je er zolang over nagedacht hebt. Ik heb een HM2 als impulsaankoop gedaan en nu ga ik steeds meer denken aan een upgrade :)
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Eerste wat ik ermee wil maken is een boekenwand van 5 meter van geschaafde steigerdelen hier in de woonkamer

als je met steigerdelen, gebruikte steigerplanken bedoelt zou ik wel erg goed opletten, daar zitten namelijk vaak (stukken) nagels in en dat gaan je messen niet zo leuk vinden...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.