Welke nieuwe handschaaf?? Stanley S.W., Veritas, of Peaktools????

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe handschaaf. Ik beschik nu over een stanley bailey Nr4, maar ik vind de greep te klein. Mijn pink komt in de knel, en gaat al
snel heel erg oncomfortabel worden. Ik bewerk voornamelijk vuren/grenen, meranti en merbau, maar soms ook teak en eiken.

Ik lees de laatste tijd veel over de bevel-up smoothers, die qua formaat gelijk zijn aan de nr4.. Wie kan mij vertellen wat een goede keus zal zijn..
De bevel-up smoothers van Veritas en Stanley S.W. lijken een ander soort greep te hebben, die iets rechterop staat, en meer ruimte lijkt te hebben doordat de
kikker plat ligt. Daarnaast wordt gezegt dat de bevel up smoothers een mooier eindresultaat geven, maar minder tegelijk kunnen afnemen..

Maar de peaktools nr4 ziet er knap en degelijk uit, en lijkt me een stukje kwaliteitsgereedschap voor een leuke prijs. Is er iemand die deze schaaf heeft en kan deze persoon me misschien iets vertellen over de greep?

ik hoor het graag, ben reuze benieuwd naar jullie ervaringen.


Gr Rick
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Hoi Steven,

Ja dat kan natuurlijk, maar ik denk dat er toch weinig ruimte blijft achter de kikker.. Tevens heb ik er niet zo veel tijd voor.. Werk gaat voor.. :D

Gr Rick
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
4 vingers.. ik heb wel de neiging om mijn wijsvinger te strekken als met het handzagen
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
En heb je met gestrekte wijsvinger nog steeds dat je pink klem komt te zitten? Wow, ik heb toch ook redelijk grote handen, maar dat heb ik zelf niet. Bij een #4 van Baptist's huismerk (volgens Alex gebaseerd op een Lie-Nielsen) niet en bij een Record #5 ook niet.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Daarnaast wordt gezegt dat de bevel up smoothers een mooier eindresultaat geven, maar minder tegelijk kunnen afnemen..

Hallo Rick,

Zelf heb ik een nr.4 en 5 bevel up. En met de kennis van nu zou ik toch gaan voor een bankschaaf. Zeker met vuren/grenen vind ik het niet fijn werken zonder keerbeitel.

Als je voornamelijk voor kops hout en/of op de futselplank wil gebruiken zijn bevel up schaven wel helemaal koning.

Groet en succes,
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik heb de veritas en stanley sw 62
ze hebben inderdaad meer ruimte voor je handen door de lage hoek
ook een mooi schaaf resultaat
maar ik heb er nog te weinig evaring mee of het op alle hout soorten werkt
daar heeft david meer ervaring mee
de nieuwe nr 4 sw lijkt wel wat meer ruimte te hebben en anders toch maar het handvat aanpassen
succes gr leroy
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik heb ook redelijk wat vinger en hand problemen met de standaard Stanley N0.4
Zelfde effect, te klein voor de hand, daarom houd ik hem alleen met pink en ringvinger vast, de andere twee erlangs.
Een langere greep maken hier voor heeft denk ik niet veel zin, omdat je dan met de kikker, laterale instelling en schaafbeitel in de knoei komt.

De Stanley SW N0.4 heeft een veel royalere greep achter, ik hoor wel eens veel te groot, maar past goed bij me.
De andere hoek van de greep, evenals het anders afstellen van de schaafdiepte was even wennen, maar ik vind hem nu fijn schaven.
Ik had liever gezien dat ze de traditionele hoek hadden aangehouden, maar ja het went snel.

Wel heb ik binnen een week de vouw normaal geslepen, standaard komen ze met de usa achtige doubele vouw,
dat met die dubbele vouw staat mij niet aan, de vouw is erg snel niet scherp meer.
Tijdens mijn opleiding en later in het werk werd altijd gezegd: pas op dat je de vouw niet over de kop wet, en dat is nu precies wat ze doen met de extra hoek, in mijn ogen.

Eerst wilde ik de zeer harde schaafbeitel (A2 staal?) hervormen op de "Tormek T7", daar ben ik snel mee gestopt, duurde veel te lang. Het leek net of de steen slijt ipv het staal van de schaafbeitel
Ik slijp hem nu ouderwets op een traag slijpende "Creusen DS 7500TS" ik gebruik hier voor de rechter steen dat is de 120 grit meende ik, de linker is 80 grit?, en wet hem af met een zachte Coticule selected wetsteen.
De vouw blijft nu veel langer scherp.

Qua gewicht is de SW zwaarder, ik kan hem niet wegen op de keuken weegschaal, want hij gaat over 2000 gram heen, de normale N0.4 is bij mij 1708 gram.
Ik vind dat extra gewicht wel fijn schaven nu.

Wat veel klagen over de vlakheid van Stanley?
Ik geen ervaring met de normale series van de laaste jaren.
Ik vind de zool van de Stanley SW N0.4 mooi vlak. Kan me trouwes ook niet voor stellen dat als de zool van een houtbewerkings schaaf tot op een 1000 van een mm vlak moet zijn en dat beter zou schaven.
Volgens mij is ons dat aangepraat sinds 2001 en zit dat tussen de oren, ok 1 mm of 0,5 mm is te veel, maar paar 100ste mm of een 1000ste mm, nee geloof daar niets van.
Ik heb wel de voorzijde en achterzijde van de schaafzool iets afgerond met een vijl en waterproof schuurpapier van 1000 grid. Die vond ik te hoekig.
Wat prettig is de makkelijk nastelbare schaafmond, voorop de schaaf.
De nieuwe SW serie zijn mooie schaven, heb er twee.

€120 - €130 is een redelijke prijs.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Bedankt allemaal voor het delen van jullie evaringen..
@zweihaak: bedankt voor je enorm duidelijke en uitgebreide
uitleg, ik ga de stanley s.w. Nr4 bankschaaf morgen bestellen denk
ik. Heb je toevallig ook de nr62 s.w.? Zo ja, wat zijn je ervaringen hiermee?

Gr Rick
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Heb wel gewerkt met een SW No.62 maar dat was een origineele (?1903-1944?), heb geen kennis van de nieuwere versies.

Veritas en Lee nielson maken replicas van deze oudere Stanley modellen, ben zelf wat voorzichter met de schaven van brons (koper/tin?) vanwege gezondheids risicos.
Ze waarschuwen hier zelf ook voor (lee nielsen): Proposition 65 Notice: Bronze and brass alloys contain lead, a chemical known to the State of California to cause cancer and birth defects, or other reproductive harm. Wash hands after handling.

Heb wel de SW N0. 9 1/2, die bevalt ook erg goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.