keuze houtbewerkingsmachine

rob1982

Nieuw lid
29 okt 2012
1
0
Beste,

Ik ben op zoek naar een degelijke combinatiemachine; zaag/frees combinatie en of zaag/frees/schaaf/van dikte bank combinatie.
Nu weet ik dat er verschillende merken zijn, Ik ben nu aan het twijfelen tussen een Hammer, Robland en of een scheppach. Heeft er iemand ervaring met een bovenstaand merk en of wie kan mij een goed advies geven.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
hallo rob.
Ik zelf bezit een casadei M 310 5 in 1 combimachine hier ben ik zeer goed over te spreken. De machine is zeer krachtig en het belangrijkste alles is zeer nauwkeurig in - af te stellen.Toen ik zelf een combinatie machine zocht kwam ik er al snel achter daar er veel
verschil tussen de machines was. Een scheppach is niet tevergelijken met casadei of een hammer bv, deze machines zijn velen malen kwalitatief beter, ze zijn ook gebouwd uit gietijzer en nauwkeuriger.Vaak is het zo hoe duurder de aanschaf prijs is hoe beter de machine is de vraag is dus, wat heb je er zelf voor over. Ik zelf heb toen besloten om door te sparen en iets goeds te kopen je koopt waarschijnlijk dit maar een keer in je leven en met een goede machine heb een een leven lang plezier.Ik ben toe ter tijd naar de Groot houtbewerkings machines gegaan Deze heeft allerlei combimachines langs elkaar staat, van goedkoop tot duur.Het voordeel is dat je meteen voor je zelf de machines onderling met elkaar goed kunt vergelijken en de voor en nadelen tegen elkaar kunt weg strepen.

groetjes marc
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Hallo,
Ik heb vele jaren op een robland gewerkt er is werkelijk zeer veel mee gewerkt tot ik besloot om apparte machienes te kopen, ik heb mijn robland reeds meer dan 20 jaar en hij doet het nog steeds goed.

groetjes Patrick.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Rob,

Ik zou de Scheppach skippen. Bij deze machines heb ik het idee dat alle onderdelen net onder gedimensioneerd zijn. Ik heb in 1992 een Robland combimachine gekocht waar sindsdien nog nooit iets aan kapot is gegaan! Een Felder zou ook een optie kunnen zijn? Als je een 2dehands robland (of andere combi) zoekt kijk dan eens op http://www.wimaconline.nl/

groeten,

Ronald
www.dehoutdraaierij.nl
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Ik zou de Scheppach skippen. Bij deze machines heb ik het idee dat alle onderdelen net onder gedimensioneerd zijn. Ik heb in 1992 een Robland combimachine gekocht waar sindsdien nog nooit iets aan kapot is gegaan!

Nou nou, even niet op mijn Scheppach hart gaan staan he, aan de oude degelijke duitse Scheppachs is helemaal niks ondergedimensioneerd. En die gaan ook echt niet kapot. Ander ding is dat je ze niet helemaal kunt vergelijken met een hammer of een robland combi. Das gewoon beetje appels met peren vergelijken. Wat je moet kiezen hangt er ook vanaf wat je ermee wilt doen en hoeveel geld je ervoor over hebt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik werk momenteel sinds enkele jaren met een robland NXTZ paneelzaag/frees en een XDB (of zoiets) schaafbak/vandikte, ben er in het algemeen tevreden over. Enkel zijn de plastieken hendels te zacht en gaan ze snel kapot. Op zich vervelend, maar het maakt de machine niet slecht.
Ik heb daarnaast ook een Hammer lintzaag en frees, en ik moet zeggen dat vergeleken met de huidige Robland, dat er minder aandacht voor details is en dat de afwerking wat minder is, en voor een hogere prijs.
Terwijl ik toch vaak iedereen Hammer hier zie aanprijzen.
Ik heb de indruk dat ze bij Hammer opzettelijk details "verprutsen" om ze niet zo goed als de Felder serie te maken, terwijl die eenvoudig en goedkoop beter zouden kunnen.
Wat ik bij beide merken heb gemerkt, is dat je gerust de aangegeven levertijd X2 of X3 mag doen

Dus volgens mij krijg je bij Robland een bijzonder goede machine voor die prijs, bij Hammer betaal je toch wat meer voor een afgetakelde Felder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.