HBM draaibank

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
Ik kan voor een zeer redelijk bedrag een HBM MC 1100 draaibank overnemen.
Inclusief beitels, slijpmachine en kopieerinrichting.

Ik wil heel graag beginnen met houtdraaien en dit lijkt me een prima begin.

Heeft iemand ervaring met deze machines en kan mij zeggen of het inderdaad een goede manier is om te genieten van het draaien.
Ik snap dat het geen Wivamac ofzo is, maar dat zit er gewoon nu niet in.

Dus, ervaringen zijn welkom.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik ben ooit begonnen op een idem woodlathe 900/1100 2e hands voor €160,00.
Mooie machine om te beginnen en te leren. Groei je in het werk, dan ontgroei je vanzelf deze draaibank en weet ja na een aantal jaren of eerder welke machine je echt nodig hebt. Het moet dus een prijs zijn waarvan je ook weer zonder buikpijn afscheid kunt nemen. Hij is mij in ieder geval goed bevallen om er achter te komen wat houtdraaien is en hoe ik er verder mee wilde. Er zit geloof ik geen M33 draad op de as maar éénachtste MPI. Dus een adapter (ong.€25) is nodig om de standaard M33 chucks etc. te kunnen gebruiken.
vr.gr. Jan Pranger.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Volgens mij heeft forumlid GAV zo'n draaibank en die kan daar redelijk mee uit de voeten. Lijkt me niet raar om mee te starten. Wat moet je hiervoor betalen ?
 

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
De prijs is 250 euro voor de bank, beitels, kopieerinrichting en slijpmachientje.
Lijkt mij niet gek, toch?
Hij schijnt in nieuwstaat te zijn.
 

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
Helaas heb ik al achter het net gevist. Iemand anders schijnt er al mee vandoor te zijn. Grrr, jammer.
Ik had me er al enorm op verheugd.

Ik heb ook nog niets gehoord van de andere draaibank waar ik een mogelijkheid voor had. Hopelijk gaat dat nog lukken. Alleen de kwestie met de stroomvoorziening met de motor hangt nog steeds.

Is er op het forum anders nog iemand die een mooie draaibank kwijt wil ? :D
 

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
Hm, dat hou ik even in gedachten, Koos.
Ik kreeg gisteravond nog bericht dat de (kracht)stroom motor va de draaibank die ik kan overnemen voor 60 euro om te bouwen is naar 230 volt.
Dat lijkt mij ook een prima idee. Een mooie zware gietijzeren bank.
Nou maar hopen dat ik die naar de zolder krijg. Zal wel in gedeeltes worden, vrees ik, haha.
Het is een zolder met een houtenvloer met balken daaronder. Ik ga er van uit dat dat geen problemen geef, tenzij ik hele zware blokken wil draaien die enorm uit balans zijn.

Hopelijk komende zomer of die daarna wil ik een werkplaats/blokhuis in de tuin bouwen. Tot die tijd moet hij maar even boven staan.
 
Laatst bewerkt:

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
hallo Toon

je kan een 3 fasen motor 400 vac ombouwen met 1 of 2 grote condensatoren naar 1 fasen 230 volt. let wel; alleen als ie in ster is gewikkeld, niet als ie in driehoek is gewikkeld.
je bent dan echter ALTIJD de helft van je vermogen kwijt en zo'n motor blijft rottig lopen en start vaak moeilijk op.
als je slim bent en iets meer investeert neem je een frequentieregelaar. die hebben als ingang vaak 1 fase 230 volt
en als uitgang 3 fasen 400 volt. je hebt dan geen vermogensverlies, kan makkelijk de draairichting veranderen en je kan natuurlijk ook nog het toerental regelen tussen 50 en 150%

groet
Jan
 

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
hallo Toon

je kan een 3 fasen motor 400 vac ombouwen met 1 of 2 grote condensatoren naar 1 fasen 230 volt. let wel; alleen als ie in ster is gewikkeld, niet als ie in driehoek is gewikkeld.
je bent dan echter ALTIJD de helft van je vermogen kwijt en zo'n motor blijft rottig lopen en start vaak moeilijk op.
als je slim bent en iets meer investeert neem je een frequentieregelaar. die hebben als ingang vaak 1 fase 230 volt
en als uitgang 3 fasen 400 volt. je hebt dan geen vermogensverlies, kan makkelijk de draairichting veranderen en je kan natuurlijk ook nog het toerental regelen tussen 50 en 150%

groet
Jan

Ingewikkeld verhaal Jan.
Ik ben zeker geen elektrtechneut. Ik begreep van Willem dat de motor bij aanschaf al geschikt was voor zowel 230 als 400 volt, dus ik denk dat de wikkelingen wel goed zitten.
Een Frequentieregeleaar zou inderdaad heel mooi zijn, maar dat is financieel denk ik lastig. Dat kost geloof ik ook zo'n 700 euro en dat wordt hem niet. Tenzij iemand er nog één over heeft :D
Willem gebruikt hem nu wel met freq. regelaar, maar hij houdt deze voor op zijn nieuwe Wivamac.
Wel de moeite waard om dit even goed na te vragen.
 
Laatst bewerkt:

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
euh Toon,

hoe zwaar is die gietijzeren bank en hoe hoog zijn je vloerbalken? Wat is de overspanning en de algemene conditie van die balken? Hout kan erg veel aan, maar niet alles.

Gewicht weet ik zo niet, ik meen een 150/200 kilo of zo. (dus het is alsof er 2 à 3 mensen staan.
De balken zitten zo'n 70 cm uit elkaar schat ik. Ik weet dat het niet ideaal is, maar het is wat ik heb.
Op de houten vloer licht ondervloer met laminaat. Ik dacht eraan om nog een flinke plank op de grond te leggen om het gewicht nog beter te verdelen.
Underlayment ofzo.

Zou het, ivm trillingen, nog een idee zijn om de bank op een of andere wijze aan de muur te verankeren. Ik denk dan aan hout/staal met rubber bussen of zoiets of is dit een heel slecht plan?
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Toon

een 3 fasenmotor die 230 volt spoelen heeft kun je in ster op 3 x 230 volt zetten (dus niet 1 maal) en in driehoek op 3 x 400 volt.
het verhaal van jouw collega gaat dus niet op.
als je hem op 1 x 230 volt wilt laten lopen kan dat met een grote condensator (140 microfarad per kW) maar je gebruikt dan maar 1 wikkeling,
de 2 andere gebruik je om richting te kiezen. daarom ben je meteen de helft van je vermogen kwijt.
als je goed zoek op marktplaats koop je al een frequntieregelaar voor ca 150 euri.

groet
Jan
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...Zou het, ivm trillingen, nog een idee zijn om de bank op een of andere wijze aan de muur te verankeren. Ik denk dan aan hout/staal met rubber bussen of zoiets of is dit een heel slecht plan?
Normaal gesproken moet je ervoor zorgen dat je machine een zo stabiel mogelijke ondergrond heeft. Dat laminaat met de zachte ondervloer zou ik op de plek waar je machine komt te staan zeker verwijderen en er een dikke houten plaat ter grootte van je machine voor in de plaats leggen. Deze aan de vloer én door de vloer heen aan de balkenlaag bevestigen. Hiermee maak je een zo stijf mogelijk geheel. Nu is het te hopen dat je balken zonder speling in de muur zitten (kunnen door droging van het hout wat los liggen), anders zul je deze nog met wiggen vast moeten slaan.
Demping met rubbers kan in principe wel werken, maar alleen als de ondergrond absoluut stijf is, anders wordt het trillen alleen maar meer. Dat kan dus pas een oplossing worden als je de voornoemde stappen al hebt uitgevoerd. In eerste instantie: niet doen.
 

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
Normaal gesproken moet je ervoor zorgen dat je machine een zo stabiel mogelijke ondergrond heeft. Dat laminaat met de zachte ondervloer zou ik op de plek waar je machine komt te staan zeker verwijderen en er een dikke houten plaat ter grootte van je machine voor in de plaats leggen. Deze aan de vloer én door de vloer heen aan de balkenlaag bevestigen. Hiermee maak je een zo stijf mogelijk geheel. Nu is het te hopen dat je balken zonder speling in de muur zitten (kunnen door droging van het hout wat los liggen), anders zul je deze nog met wiggen vast moeten slaan.
Demping met rubbers kan in principe wel werken, maar alleen als de ondergrond absoluut stijf is, anders wordt het trillen alleen maar meer. Dat kan dus pas een oplossing worden als je de voornoemde stappen al hebt uitgevoerd. In eerste instantie: niet doen.

Goed om dit allemaal mee te nemen. Het zal geen problemen geven mocht ik mijn werkplaatsje in de tuin hebben.
Mocht dit toch allemaal voor bij mij thuis lastig worden, dan is de HBM van Koos misschien toch een beter idee.
Deze is lichter, dus zal ook voor de vloerconstructie minder problemen geven, neem ik aan. Loopt al op 230 dus ook geen probleem.

Al met al misschien een betere keus voor mijn situatie. Ik ga daar eens over denken. (Hangt ook van de prijs af van de bank van Koos, ik zal hem eens een pb'tje sturen. Wordt wel morgen of vanavond pas vrees is.)
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...Deze is lichter, dus zal ook voor de vloerconstructie minder problemen geven, neem ik aan.
Wat betreft de vloerbelasting klopt dat natuurlijk, maar wat betreft trillingen is dat nog niet zo zeker. Een lichtere machine zal meer gaan trillen ten gevolge van een niet-rond roterend object dan een zware.
Je kunt het natuurlijk ook proberen zonder alle aanpassingen die ik noemde en kijken hoe het uitpakt als je hem gewoon op de vloer zet. Die 100/200 kilo gaat je zeker helpen. Als het dan toch teveel trilt weet je wat je eraan kunt doen.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik zou liever wat meer trillingen hebben dan het risico om met je bankje een verdieping lager te moeten gaan draaien opeens ;) Trillingen vallen op te lossen, een ontbrekend stuk verdieping ook... maarja ;)

Die 70 cm zou ok kunnen zijn, dat weet ik niet vanbuiten. Alleszinds kan je dwarse stukken toevoegen en evt extra langsbalken voorzien waar je bank komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.