Natslijpmachine

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Ik ben dus op zoek naar een natslijpmachine voor het grove werk aan mijn (schaaf)beitels. Het slijpen zelf doe ik met japanse waterstenen.
Nu zou ik heel graag een tormek T3 hebben, maar ik vind ze wat te duur. Weet iemand een andere goede natslijpmachine die enkel maar dit grove werk (hoek beitels) moet aankunnen?
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Die van 45W is toch iets te klein. Ik vrees dat de schijf zou stoppen wanneer ik er een beitel tegenaan zou duwen.

Die japanse natslijpmachine van dick heb ik inderdaad ook al zien staan. Ziet er heel mooi uit, maar ook niet goedkoop.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Kjelt zei:
Ik heb de Tormek maar vind het vervelend dat je altijd "rond" slijpt omdat je op de zijkant van de steen slijpt. Dan vind ik deze waar je op de boven of onderkant slijpt mooier.
Wellicht zelf bouwen, de stenen zijn los te koop ;)
http://www.dick.biz/dick/product/716020/detail.jsf

Jet verkoopt voor hun natslijpmachine een zogenaamde "side wheel grinding jig" (artikelnummer 708027) waarmee je in combinatie met de "tool rest" (artikelnummer 708034) op het vlakke deel van de schijf kan slijpen (ik zou dit zelf de "zijkant", noemen, maar dus die kant die haaks staat op wat jij de zijkant noemt ;) )). Aangezien je de tormek al hebt is dit misschien interessant. (het is dus een extra stang, die haaks op de standaard stang gemonteerd wordt)

(Ik was aan het zoeken op de tormek site voor hun versie, maar blijkbaar hebben ze die niet in hun assortiment; de tool rest wel.) maar de "jigs" zijn uitwisselbaar tussen de jet en de tormek; behalve de "diamant truing jig" met de draaiknoppen (vanwege de afstand van de verticale stangetjes tot de schijf). (Ik heb bijvoorbeeld zelf die beitelhouder voor de nieuwe tormek gekocht als accesoire voor mijn Jet machine.

Hoewel ik dat spul zelf wel heb, heb ik het nog niet uitgeprobeerd, jet omschrijft zelf dat het eigenlijke doel is om "card scrapers" te slijpen.
Ik heb persoonlijk geen bezwaar tegen het rondslijpen; omdat ik dan op het werk makkelijk uit de hand kan wetten indien nodig.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik heb net wat verder gekeken op de link hierboven, en kwam bij deze folder Er staan 2 modellen op pagina 3, de prijzen zijn hier wel flink hoger dan in Amerika (zoals met zowat elk gereedschap) 199 ex BTW voor het 2000 model (dat blijkbaar geen instelbare slijphoek heeft, maar alleen 25°; en 279 ex BTW voor het 3000 model.
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Frank-Jan zei:
Jet verkoopt voor hun natslijpmachine een zogenaamde "side wheel grinding jig" (artikelnummer 708027)
Bedankt voor de tip, zal er eens naar kijken, uit de hand gaat het ook wel aardig aangezien de toerentallen laag liggen ;)

Frank-Jan zei:
On topic: op Amerikaanse fora zijn de meesten nogal enthousiast over de worksharp:
Gezien het topic, zijn dit wel natte slijpmachines?
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Kjelt zei:
...Gezien het topic, zijn dit wel natte slijpmachines?
shame17.jpg
idd toch niet zo ontopic ;)
 

RobC

Actieve deelnemer
1 apr 2008
26
1
Nee inderdaad, maar er staat toch wel duidelijk bij dat door de manier waarop deze werken, met luchtkoeling, dat water niet nodig is en dat er desondanks geen verbranding optreedt.
Mijn inziens dus minstens zo goed als een natte slijpmachine, theoretisch in ieder geval. :p
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Luchtkoeling? Dat heeft toch iedere slijpmachine die ronddraait (theoretisch). :D

Maar ff serieus dat zie ik voor de WS3000 dan nog wel zitten met 580 tpm maar de WS2000 draait op 1750tpm :eek: dat lijkt me een snelheid waarbij je je beitels snel verbrand als je niet oppast maar goed als ze er op andere fora enthousiast over zijn, wie ben ik dan.
Ben benieuwd naar de praktijk ervaringen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik gebruik een simpel machientje op 3800 tpm (wel een echte Creusen, maar die is in principe hetzelfde als wat je in de bouwmarkt koopt). Gewoon niet al te zwaar erop leunen en regelmatig de beitel in een bakje water afkoelen. Dat gaat gewoon goed. Die machines op 1700 toeren zijn ideaal natuurlijk. Ook belangrijk is de slijpsteen. Zo'n brede witte van 60 grit werkt wel lekker. In Amerika schijn je van Norton hele mooie koel slijpende stenen te hebben, maar om nu voor een slijpsteen helemaal naar Amerika te gaan?

Wat ik wel graag zou vinden is iets om de slijpsteen weer te vlakken en de verglaasde laag er af te halen. Ik gebruik nu een afritssteen. dat werkt wel, maar ideaal zou zijn een soort stift met een diamant punt. Die heb ik in Nederland nog niet gevonden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Oh ja? Staan ze ook op hun website? I heb dar wel de afritssteen gekocht, maar niet die diamant stift kunnen vinden.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Hoi Seek,

Ik heb een tool in gedachten die lijkt op een hamertje met aan de bovenzijde diamantjes. Misschien zijn het geen diamantjes maar is het wolfraam carbide oia.

Anyway, bel ze even.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Volgens mij is hetgeen jij zoekt als een accessoire van Tormek te verkrijgen. Wellicht ook voor jou bruikbaar. En idd verkrijgbaar bij baptist.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
De "diamant truing tool" voor de tormek machines heeft de "geleidingsstaaf"(ding heet vast anders, maar ik bedoel dat ding waar je die "jigs" op heen en weer schuift) nodig om nuttig te zijn.

Voor normale werkbankslijpmachines zijn er ook van deze dingen verkrijgbaar; ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, en weet dus niet of ze beter of praktischer werken dan de afritssteen.
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Ik heb de shinko machine gekocht. Samen met drie japanse waterstenen: 280 grit, 1000 grit en 6000 grit. Het is effen wennen (slijpen op de zijkant van de steen), maar mits enige oefening denk ik wel dat dit een heel precies systeem zal worden.
Ik heb echter nog één vraagje. Ik heb een aantal beitels gekocht op een rommelmarkt, maar die hebben nog heel veel tuning nodig. Het fijn tunen is geen probleem, maar hoe kan ik op een snelle manier de beitels grofweg haaks en onder hoek van zo'n 23° zetten? Want met die 280 grit watersteen duurt dat heel erg lang.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.