hout drogen: meidoorn en zoetee kers

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
hout drogen: meidoorn en zoete kers

Zo......dat was weer een enerverend dagje, voor de aller eerste keer hout opgelat om lekker een tijdje in de buitenlucht te laten drogen.

Het hout ligt buiten, opgelat, op het noorden, van de week gekapt en gezaagd. Het betreft 2 duims en duims meidoorn en 2 duims en duims kersen.

Ik dacht zelf nog om:
- de kopse kanten in te smeren
- een simpele open afkapping te maken tegen regen
- wat balast toe te voegen bovenop de planken

Wat denken jullie van deze opstelling? Nog tips, of zal dit zo wel goed gaan?

IMG_1152.jpg

Bekijk bijlage 2066
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mijn ervaring met kers is dat het gemakkelijk kromtrekt, en dat, zeker buiten, onder de schors allerlei ongedierte zich een weg naar binnen gaat vreten.

Mijn ervaring met meidoorn is dat het nog gemakkelijker krom trekt.

Ik zou zeker de schors verwijderen en er veel ballast op leggen en hopen op het beste.

Als het drogen tegenvalt, dan kun je altijd nog gaan houtdraaien met nat hout - zo ben ik ook begonnen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Een afdakje is inderdaad een vereiste. Verder kan ik je niet veel tips geven. Ik ben wel jaloers op die partij meidoorn. Dat is een van de inlandse houtsoorten die ik nog niet heb mogen gebruiken maar in 2013 komt er echt een werkstukje van meidoorn hout uit de werkplaats...
 

ernst

Actieve deelnemer
zou zeker zorgen dat het droog komt te liggen.
laat zelf jaarlijks eiken , lariks zagen en heb geleerd dat de plek niet zo belangrijk is.
komende winter staat er een kronkelwilg , lijsterbes en zeker eiken , lariks op het recept
wel genoeg latten er tussen en droog liggen , regelmatig de stapel omzetten is ook wenselijk.
inderdaad zoals eerder vermeld is de schors verwijderen , zelf leergeld meebetaald bij zachte houtsoorten.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
@iedereen
bedankt voor de reacties

@ rick
ja met die meidoorn ben ik ook heel blij, was een boompje van 7 meter waar nog flink wat 2 duims hout uitgehaald kon worden :)

dus:
- schors verwijderen
- afdakje maken, maar zodanig dat alles goed kan doorwaaien
- ballast toevoegen
- regelmatig omleggen

Dus kopse kanten insmeren is niet per se nodig?

groet
vincent
 
Laatst bewerkt:

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Kopse kanten?
Zou ik wel doen.

Met was, bruislijm (reageert met vocht),
of er simpelweg een latje tegen aan tikken.
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik zou beslist de kopse kanten zo snel mogelijk insmeren met de goedkoopste witte hout - verdund met water.
Dus de kopse kant en ongeveer 10 cm van het vlak. Meidoorn scheurt als een gek - zeker als stam.
En direct afdekken dus, waarbij het hout vrij moet blijven liggen. Bij contact ontstaat condens/schimmelvorming.
Uiteraard veel succes met deze mooie houtsoorten.
vr.gr. Jan Pranger.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
image.jpgToevallig gisteren alles gecheckt! Ik had alles goed ingesmeerd met verdunde houtlijm. Maar inderdaad het meidoorn scheurt als een gek. Gelukkig valt de schade mee, 1 plank maar heel erg. De rest kleine scheuren in de kopse kanten die niet ver de plank in schieten.

Het kersen scheurt minder maar trekt veel meer bol en hol.

Ook gelijk maar een 2e laag lijm toegevoegd gisteren, baat het niet dan schaadt het niet.

Hopelijk zitten de ergste scheuren er nu in.......
 
Laatst bewerkt:

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
Ziet er wel super mooi hout uit meidoorn. Ben al eens wezen zoeken maar vind ik niet direct bij de houtboer. Zou er graag vinden om een bed uit te maken.

Volgens bijgeloof goed voor de vruchtbaarheid, antistress en hartversterkend ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.