Arbortech turboplane

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mannen, middels gewenste spam van onze vrienden van Baptist, zag ik het volgende hulpstuk : de arbortech turboplane.

Nu vraag ik mij dus af op er op dit forum houtkunstenaars zijn , die dit product gebruiken, en zoja, show die werkstukken!!
Het lijkt mij het ideale stukje gereedschap om snel ruwe vormen uit te planen :)

Zijn er wellicht alternatieven op de markt??

Ben benieuwd.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
nou....deze variant heb ik niet....ik gebruik een saburr-tooth schijf. Deze arbortech variant lijkt me wel leuk om eens te proberen, volgens mij krijg je veel minder stof maar het zal iets minder "subtiel" werken dan een schijfje van saburrtooth denk ik. Het is toch een soort free-hand vlakbank.
 

ernst

Actieve deelnemer
oke , ik weet dat eens iemand iets in deze trand beschreven had.
denk dat ik verder ben gekomen via you tube ofzo
weet wel dat het inderdaad net een mobiele vlakbank is met als voordeel dat je kromme stammen hout bijvoorbeeld wel makkelijk vlak kan maken.
denk dat een combinatie van beide schijven een mooi stuk gereedschap voor een beeldhouwer is of voor een boerentimmerman als ik.
 

ernst

Actieve deelnemer
even snel een balk die net niet wat smaller maken , zelf maak ik onder andere drentse wringhekken.
nu werk ik ze "bij" met de knetterbijl maar deze schijf is een geweldig alternatief om spinthout te verwijderen en de natuurlijke vorm van de boom te bewaren.
ik denk dat het een prima alternatief is voor de schaafmachine en makkelijker in te zetten is op bouwplaatsen.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Persoonlijk lijkt het mij handig om voorgevormde stoelzittingen mee te maken.
Wij hebben hier een aantal haar uitval machines op 4 poten, en als er bezoek komt, moet eigenlijk de stofzuiger over elke gestofeerde stoel en bank.
Mijn idee is om twee stoelen te vervangen door zelfgemaakte houten exemplaren.
Plan zal volgend jaar pas gerealiseerd gaan worden, er zijn nu andere prioriteiten...helaas :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.