hout opslaan

ik heb een vraagje over hoe ik het beste hout kan opslaan
over @ weken ga ik een lading hout van enkele kuubs bestellen(5-6)
er zitten onder andere:beuk,eik,berk,taxus en nog enkele andere houtsoorten in de portie
het is vers hout om schalen van te draaien op stammen van 2-3 meter gezaagd
voorheen had ik enkel klein porties die ik meteen op maat en door het hart zaagde
nu weet ik echter niet wat het verstandigste is
alles op stamlengte laten en de kopsekanten insmeren met houtlijm en pas zagen als ik ermee ga werken?
of alles meteen op maat zagen en dan gelijk door het hart,uiteraard hier ook de kopsekanten insmeren met houtlijm

wat zouden jullie doen om het hout zo vers mogelijk en zonder scheuren op te slaan?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Hartkant boven en veel stapel latten gebruiken. Beginnen met een stapellat op vijf centimeter van de kop. Daarna maximaal 60 cm. Bij dun hout 40 cm een lat er tussen. Stapellatten zuiver boven elkaar leggen. Onder de eerste plank heftruck balkjes gelijk met de stapellatten vlak uitlijnen.
Koppen insmeren met kaarsvet en even de fohn er op zodat het er iets in trekt.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
als je de stammen in de volle lengte op je pad gedumpt krijgt, zou ik er niets aan doen, en als je dan wilt gaan draaien zou ik van de kop eerst een schijfje van ongeveer 5 centimeter dik zagen, zodat je weer bij het verse hout bent en dan gewoon je blokken gaan zagen. maar wat ik meestal doe is de stammen in blokken zagen, en die op een grote hoop gooien met een oud gordijn o.i.d eroverheen, en dat geheel elke dag even nat spuiten met de tuinslang. op die manier blijft het redelijk goed en gaat het ook niet te erg schimmelen, wat wel gebeurd als je de blokken in een vuilniszak stopt (geen aanrader!)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Ooit een verhaal gelezen over een houtdraaier die zijn blokken voor draaide. Als dat gebeurt was stopte hij de blokken in vaten met olijfolie. Staat mij nog iets bij dat hij pas na twee jaar de blokken er uit haalde.

Heb wel eens gezocht op internet om het te verifiëren. Helaas nog niet iets hierover kunnen vinden. Misschien iemand anders die het kan bevestigen.
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad, gewoon op stam laten is de beste keuze. Hoe groter de stukken hoe trager het drogen verloopt. Hoe trager het hout droogt hoe minder neiging het heeft om te scheuren. Zonder barsten zal het helaas niet blijven, maar de uitval tengevolge van scheurvorming zal minimaal zijn.
Nat houden zou ik niet doen, als er Beuk en Berk tussenzit krijg je al snel een bos paddestoelen te zien, of de stammen worden aangetast door slaap.
Het zijn twee houtsoorten die in vochtige omstandigheden heel snel aftakelen, en de kans is groot dat ze de andere houtsoorten mee aantasten.

Probeer de stammen te stockeren onder een open, en naar het noorden gericht afdak= geen zon en weinig wind, dat staat garant voor een traag droogproces. Ook geen drooglatten of iets dergelijks er tussen, gewoon op een stapel gooien is de beste manier.

Nathouden werkt wel heel goed bij naaldhout op stam, zowel insektenvraat als blauwschimmel worden op deze manier geweerd. Bij weinig duurzame houtsoorten staat het borg voor een snel verval (rotten) van het hout.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.