Restauratie: Advies gevraagd

ErikD

Nieuw lid
21 okt 2012
3
0
Beste Forum leden,

Graag wil ik jullie advies bij het volgende: Ik heb het oude bureau van over-grootvader gekregen (Zie plaatje), en deze is dringend aan onderhoud toe. Oorspronkelijk is het bureau gepolitoerd, al schijnt hij ook eens te zijn bijgewerkt met was en/of lak. Op sommige plekken is het hout daardoor vlekkerig (zie de close-up van een lade), of ligt het hout zelfs bloot. Vooral op het blad zijn hier en daar wat watervlekken, waar het hout ook erg ruw is (zie foto van het blad).

Als afwerking zou ik het liefst kiezen voor lak of politoer, maar ik weet niet of politoeren haalbaar is (geen ervaring mee).
Welke afwerking zou ik het beste kunnen kiezen, en wat is dan de beste methode om dit aan te pakken? (Denk aan schuren ja/nee, hout schoonmaken, voorbehandelen etc.)

Ik ben wel handig en heb technisch inzicht, maar weinig ervaring met hout afwerking.

Alvast hartelijk dank voor het advies,

Erik
 

Bijlagen

  • la.jpg
    la.jpg
    82,6 KB · Weergaven: 327
  • buro.jpg
    buro.jpg
    43,9 KB · Weergaven: 323
  • blad.jpg
    blad.jpg
    84,3 KB · Weergaven: 325

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Volgens mij kunt u eerst starten door het meubel te ontdoen van vuil, u kunt om te beginnen starten met stmarc, dit is niet agressief, en tast een eventuele shellac niet aan.
Probeer het stmarc eerst op een stukje van het onderkant van het blad, soms gaat er een loog werking uit van stmarc.
Als e.e.a schoon is, kun je ook terpetijn gebruiken, let op; GEEN terpetine.
Terpentine is een aardolie destilaat, dat willen we niet.
De terpetijn verwijderd de oude waslaag.
Als de oude waslaag is verwijderd, kunt u controleren of er shellac is toegepast.
Shellac lost op in alcohol, dus even met een doekje gedrenkt in alcohol over een niet in het zicht zijnde plekkie wrijven, en u weet of shellac is toegepast.
Over shellac is genoeg info online te vinden.
Zijn er nog vragen??
We horen het graag, en, we zijn hier gek op work in progress foto's :)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoi,

Kijk eens op meubelrestauratieshop.nl of op politoeren.com. Heel veel info en je kan er ook de nodige producten bestellen.

Groet, Rob.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Met politoeren kun je geweldige resultaten behalen.
Het enige nadeel tov moderne finishesh>>>> het is vrij kwetsbaar :)
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Toch goed opletten met die Saint Marc hoor op o.a. eik kan dat zwarte plekken maken. Naargelang de sterkte is/wordt Saint Marc inderdaad een soort loog. Ik heb er zelf ervaring mee op een eikenparketvloer met vernis. De muren afgewassen met Saint Marc en alle spatten op de vloer waren zwarte doffe vlekken. Ik heb heel de vloer kunnen afschuren en terug lakken onder het boze oog van mijn liefste :)
 

ErikD

Nieuw lid
21 okt 2012
3
0
Hartelijk dank voor jullie reacties! Het gaat een winter projectje worden, dus op de in-progress foto's zal nog even gewacht moeten worden. Ik zal inderdaad eens beginnen met de StMarc, en testen wat er dan nog op het hout is achtergebleven.
I'll keep you posted!

Erik
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Erik, dat is een mooi bureau. Het lijkt me op sommige delen gefineerd. Dat vraagt om een voorzichtige aanpak. Voor een uitgebreide info kun je contact opnemen met Ron van Zaltbommel www.rons.biz
Op zijn website vind je belangrijke info over restauratie en de daarbij te gebruiken middelen. Hij wil je vast adviseren.
vr.gr. Jan Pranger.
 

ErikD

Nieuw lid
21 okt 2012
3
0
Deel 2:

Ik heb afgelopen weekend het bureau eerst schoongemaakt met st Marc, en er kwam een boel bende van af (stof, vlekken, geen stukken vineer oid).
Daarna een klein stukje gepoetst met terpentijn: De poetsdoek werd een klein beetje bruin, waarschijnlijk gewoon door stof, maar er leek niets op te lossen. Het gepoetste hout zag er na het poetsen ook niet heel anders uit, enkel een klein beetje doffer.

Daarna dit deel gepoetst met ethanol, dit had ook geen effect.Er leek hier ook niets door op te lossen. Hout liet geen verandering zien, ook niet na langdurig poetsen met voldoende alcohol.

Kan ik hieruit concluderen dat het bureau niet is behandeld met was of politoer, en dat ik dus te maken heb met een oude laklaag, die hier en daar verweerd is, klein beetje gebarsten en schilferig?

Als het inderdaad gelakt is zou ik het liefst hier ook weer een laklaag op zetten (gemakkelijker dan politoeren, denk ik). Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Als alle losse lakschilfers verwijderd zijn, kan ik er dan een laag nieuwe lak overheen zetten, of moet ik eerst weten van wat voor type de oude lak is? Is er een manier om die oude laklaag te verwijderen zonder het vineer aan te tasten?

Hier en daar zitten kleine scheurtjes in het vineer, max 1 cm lang, 0.5 mm breed. Moeten die apart worden gevuld, of zal dat goed gaan met een paar lagen lak?

Groeten,
Erik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.