Project; Bed - 18mm MDF - Hoogglans wit - Buigwerk

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Ik had plannen voor een nieuw bed, ideeën opgedaan, nadenken, schetsen, werktekening maken, materiaalstaat en plaatindeling en je kunt gaan bouwen :)

Hoofdeind is 900x972x200mm L x B x H
Volledig in verstek

Zijden worden 2x 18mm op elkaar, voeteneind onderkant deels in verstek, alles word eerst gewoon gebouwd in 18mm en als de ronding gebogen is etc dan lijm ik later de andere 2 zijde van 18mm op elkaar voor perfecte afwerking van eventueel schroefgaten etc scheelt weer plamuren :)

Ontwerp:
IMG_20121020_171840.jpg

Materiaal:
IMG_20121020_101158.jpg


Helaas was ik lekker aan het bouwen en zagen, en vergat ik foto's te maken :)

Ineens hebben we dus een hoofdeind:
IMG_20121020_171814.jpg


Word vervolgd,
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Het ziet er een beetje apart uit maar dat zal mijn onbekendheid met de methode wel zijn. Maar als ik de tekening zie lijkt me dit eerder het hoofdeind tenzij je achterstevoren slaapt. :confused:
Heb je nog versterkingen aangebracht in de doos om de rest van het bed aan vast te maken?
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Haha..foutje... het is inderdaad het Hoofd eind :)

Ik heb voor de rest alleen 2 stroken mdf in de doos gelijmd..

De zijdes worden met bedhaken gekoppeld aan het hoofd eind
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Toch te makkelijk gedacht over radius 250mmbuigen met 4mm mdf

Iemand nog tips om toch met 4mm te kunnen buigen ? Veel inzagen ?
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Inderdaad: veel inzagen.
Ik heb om in 18mm MDF een radius van (uit mijn hoofd) ca. 20 cm te krijgen elke 10mm een inkeping gemaakt met een invalcirkelzaag (TS55) op een rail. De dikte van het overblijvend MDF was ca. 1mm (!).
De kromming wordt dan bepaald door de montage op de zijpanelen.
Na montage heb ik de groeven met lijm gevuld, voor de zekerheid, al heeft het bij mij mechanisch niets te houden.
Ik heb het met hoogglans afgelakt, en als je er een lamp op zet zie je de knikjes een beetje.
Ik zou ze nu denk ik elke 7 mm gemaakt hebben, zodat het net ietsje gladder wordt.
Ik zal eens kijken of ik later een foto'tje kan plaatsen.
 

Keppel

Nieuw lid
28 nov 2011
8
0
Utrecht
Op mijn stage maakten we ook regelmatig rondingen in hout. Meestal bestaande uit een aantal lagen van 4 mm verlijmd aan elkaar gespannen op een mal. Als de radius wat klein werd maakten we het mdf wat nat, en deden we er een spanbandje omheen om het te laten drogen in een radius. Dit een aantal keer herhalen zodat de plaat uit zichzelf wat wat rond staat. Hierna is het makkelijker definitief te buigen in de gewenste vorm.

Houd er wel rekening mee dat als je 250mm radius wil hebben je een kleinere radius moet verlijmen. Dit omdat het meestal weer iets terug gaat.

Goed in lijmen en voldoende vast zetten.
 

WR1944

Oud hout
Als ik goed ben ingelicht bestaat er buigMDF. Ik heb er ooit eens iemand mee zien lopen en het leek of hij een grote natte dweil vast hield. Het is een vreemd gezicht als je een plaat van dat materiaal van de niet-gegroefde kant bekijkt en het zo ziet zwabberen.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
@WR1944
Je hebt gelijk (8/9,5mm), ik kende het niet, maar zoiets heb ik dus inderdaad zelf gemaakt, maar dan dikker.
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Bedankt voor de berichten en tips, heb ik zeker iets aan gehad.

Zie het resultaat

IMG_20121023_132814_zps05f54cde.jpg


Zitten 2 lagen 4mm op :)
IMG_20121024_165945_zpscc8127b9.jpg

IMG_20121024_170007_zps01e2c3cd.jpg


Tot de volgende update
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Voor mijn gevoel heb je te weinig schenkels gebruikt. Die ronde dingen waarop je het hout spant. Ik had er persoonlijk nog drie tussen gezet. Eerste laag kan je ook takkeren. Tweede laag breng je daarna aan met een contact lijm vol verlijmd. Daarmee zit het direct vast en komt het zeker niet los. Tweede laag kan je dan nog plamuren om knikken te verwijderen. Normaal in de meubel handel krig je dan nog een laag HPL.

Ik snap waarom je het tussen de bijde wangen heb gemaakt. Denk alleen dat je het met wat overmaat over de wangen had moeten plakken. Dan had je de boel kunnen met een aanloopfrees met radius in één keer glad gekregen. Dan was het ook mogelijk vanaf de vloer tot einde ronding één plaat 4 mm te plakken met contact lijm.

Je kan dat nog doen met een derde laag. Alleen zijn dan je wangen vier mm te laag.
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Daar heb je wel gelijk in inderdaad, tot nu toe zit het erg goed en strak.
Er zitten gelukkig geen knikken in :)

Morgen wat kleine dingetjes plamuren en nog de andere 2 zijden er tegen lijmen/schroeven en dan alles goed schuren en alles in de 1e grondlaag

Ik ga 3x grondverf en 2x aflakken en dan polijsten, of is dit teveel van het goede ?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Als ik goed ben ingelicht bestaat er buigMDF. Ik heb er ooit eens iemand mee zien lopen en het leek of hij een grote natte dweil vast hield. Het is een vreemd gezicht als je een plaat van dat materiaal van de niet-gegroefde kant bekijkt en het zo ziet zwabberen.

Er is toch ook 3mm MDF? Dat is natuurlijk ook makkelijker te buigen.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...
Ik ga 3x grondverf en 2x aflakken en dan polijsten, of is dit teveel van het goede ?
2x grondverf is genoeg. Wel speciale MDF grondverf gebruiken en vooraf goed ontvetten met thinner.
Voor polijsten is er een apart topic, waar nog wordt verwezen naar deze link.
Hoe heb je uiteindelijk de ronding gemaakt? Met buig-MDF of heb je zelf de groeven gezaagd?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
1x grondverf is voldoende voor binnentoepassing. En MDF grondverf is een verkooppraatje. Onnodig mits een goede grondverf gebruikt (volgens de lokale schilder). Als je MDF schildert met buitenbeits is grondverf helemaal niet nodig (zoals mijn golvende boekenkast).
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Staat nu 1x in de grondverf

Vloer natgemaakt
IMG_20121026_121103.jpg


IMG_20121026_131216.jpg

IMG_20121026_131236.jpg


Dus ik zou morgen eigenlijk de lak erop kunnen doen ? of zal ik voor de zekerheid nog een laak grondverf doen ?

Ik wil het geheel ook nog lichtjes polijsten.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik zou het twee keer doen, maar als je dat niet overal wil doen, doe dan in ieder geval de kopse kanten nog een keertje.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Heeft die extra keer nog effect op het hoogglans ?
Zeker weten, vooral inderdaad voor de kopse kanten.
Als je goed kijkt zal je zien dat die veel meer lak hebben opgezogen, vooraleer je af begint te lakken moeten deze volledig verzadigd zijn, of je blijft het onherroepelijk zien.
Wat hier al het beste lukte, was die kanten behandelen met een fijnplamuur, op de manier zie je in je eindresultaat het verschil niet meer.

Veel succes!
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.