mooie werkbank machinetafel filmpje

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
[video]http://www.youtube.com/user/HolzWerkenTV[/video]

Echt iets voor de festool fanaat een wandvol met een nette werktafel

Ik kwam deze werktafel tegen, het lijkt mij een mooie combinatie tussen een werkbank en een machinetafel.

 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Dat is een fraai exemplaar! Wanneer ga je er aan beginnen, heb je al hout besteld?

Fons
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
mooie werkbank! Al ben ik persoonlijk meer fan van de zgn. new fangled workbench. Dezelfde klemmogelijkheden, maar een stuk eenvoudiger en goedkoper. DIt type bank ben ik momenteel aan het bouwen.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Dat is een fraai exemplaar! Wanneer ga je er aan beginnen, heb je al hout besteld?

Fons

Ik kwam hem vandaag tegen en wilde het delen met jullie. zelf heb ik de roubo in de planning staan maar ik vind deze oplossing eigenlijk niet verkeerd en wellicht beter voor mijn manier van werken. overwegingen etc ik heb nog tijd.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
jeejtje das een mooie werkbank gaat wel een hoop tijd in zitten om te maken en een hoop geld .
gr leroy wel leuk dat je hem er op hebt gezet
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wow...da's een bijzonder handig geheel. Wat ik dan nog net mis is dat de bank in hoogte verstelbaar is. Dat zou ik zelf nog wel eens graag willen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Dat is wel een superbank, maar zit stiekem veel centjes in met al die mooie klemtools en incra sliding guides. Superding.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mooie bank maar zoveel ruimte heb ik niet en ook niet zoveel festool spullen. Dat LS sYsteem van incra is wel het einde. Ik heb mijn freestafel gemaakt en de eerste tests gedaan gaat super. Zodra klaar post ik wel het een en ander.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Hoi allemaal

Ik heb even wat meer onderzoek gedaan naar deze werktafel, volgens het tijdschrift Holzwerken zou de bouwtijd circa 100 uur zijn en de kosten voor de basistafel zou uitkomen op circa 600 euro.
ik schrok ook wel even van die veritas prijzen.

Incra ja is een zeer fraai meet en regelsysteem.

Verder viel mij op dat het letterlijk een afgeleide is van de festool multifunctionele werktafel de MFT3 waarbij je die veritas spulletjes niet gebruikt maar gewoon klemmen in de gaten steekt.

hier een plaatje van de duitse festool site.

mft3_seite_4_5.jpg

die tafel kost vlot hetzelfde zonder die zaagtafel aanvulling.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Athanor bedankt voor de link !! Dat lijkt mijn probleem inderdaad op te lossen. Daar ga ik maar eens lekker over nadenken.
 

WR1944

Oud hout
Rick, als je aan zo'n in hoogte verstelbare bank begint moet je je realiseren dat de geleiding in verticale richting heel erg nauw luistert. Dat moet erg krap passen. Als de tafel op hoogte is wordt deze met de slingers vastgeklemd. Die klemming moet de zaak stabiel houden. De meeste kracht wordt opgenomen door de oversized schaarkrik. Maar het blijft wel een mooi staaltje techniek en vakmanschap.
Ik zou zelf eerder denken aan vier schroefspindels zoals voor bankschroeven worden gebruikt. Daar vier kettingwielen van bijvoorbeeld een fiets aan vast gemaakt en een paar stukken fietsketting met visjes aan elkaar gemaakt die over de kettingwielen lopen. Aan één spindel maak je een slinger vast en je bent klaar.
 

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
goedemiddag
ben ook van plan een werkbank te maken.
die op het filmpje was wel vet.
dacht alleen meer aan iets als dit.20121002_221203.jpg
ben alleen op zoek naar span klemmen maar die van festool zijn erg duur iemand nog andere opties waar ik deze kan kopen.
kan link niet plakken maar die je in de gaten in de werkbank doet

zoals op de festool tafel hierboven .
nummer 4



hoor graag een reactie
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb 2 setjes van die festool-klemmen in aankomst !! In de winkel heb ik er even meegespeeld en ik was onder de indruk van het gebruiksgemak.
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Een prachtige bank en m.i. Een aanwinst voor elke werkplaats. Maar als je zoals ik de beschikking hebt over een kleine werkplaats moet je creativer worden. Een aantal elementen van deze werkbank zijn heel goed over te nemen. En veel goedkoper en makkelijker. Vanwege de beperkte ruimte die ik tot mijn beschikking heb, heb ik mijn bankschroef, slijp en polijstmachines etc. op stukken multiplex gemonteerd. In het multiplex gaten geboord op exact dezelfde plaatsen. Vervolgens in mijn werkbank op de corresponderende plaatsen rampamoeren bevestigd waardoor het uiterst eenvoudig is om, indien nodg, de slijpmachine op de werkbank te plaatsen en vast te zetten met een paar bouten. En voila.
Hoewel ik er nog niet grondig over nagedacht heb, kan ik me voorstellen dat je op deze manier ook toepaassingen kunt maken voor geleide rails etc. voor zagen, frezen etc. Toegegeven, de werkbank uit het filmpje is en blijft een plaatje. En soms wil het oog ook wat.

Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.