Douglas inlands

robdenduijf

Actieve deelnemer
2 aug 2012
81
0
Amsterdam
ik ben voor een klant opzoek naar inlands Douglas om een eettafel voor binnenshuis van te maken.
Nu heb ik hem al gezegd dat inlands Douglas meestal alleen voor buiten gebruikt wordt en dat we beter Oregano Pine kunnen gebruiken.

Vanmiddag bij fijnhout amsterdam langsgeweest en daar hadden ze helaas geen inlands Douglas dat genoeg was doorgedroogd voor binnen gebruik.

Nu zijn mijn vragen: Heeft er iemand al eens interieur meubels gemaakt van inlands Douglas of weten jullie voorbeelden hiervan?
En weten jullie waar ik wel Douglas inlands kan kopen?

Groeten,
Rob
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Oregano Pine... klinkt lekker :) Je zou even contact kunnen opnemen met Jaap van Leersum van Inlands Hout. Ik weet dat hij douglas heeft en dat hij kan (na)drogen. Even een belletje en dan weet je of jullie wat voor elkaar kunnen betekenen.
 
A

Athanor

Guest
Oeps... Ik zie nu pas dat de adviezen al gegeven zijn....... In dat geval is de boodschap duidelijk lijkt me

Je kunt eens vragen bij Jaap van Leersum van Inlands Hout of Wytske van de Friese fijnhouthandel; zij zagen beide regelmatig mooie inlandse houtsoorten.

Fons

http://www.inlands-hout.nl/
http://haalhout.nl/
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Oregano is een drankje:D Je bedoelt vermoedelijk Oregon Pine (Pseudotsuga menziesii) Uit de US geïmporteerd hout. De inlandse variant word meestal gebruikt voor dragende constructies, daktimmers en houten roosteringen. De reden daarvoor is de grovere structuur van het hout en de aanwezigheid van ferme kwasten. Door de snellere groei liggen de jaarringen verder uit elkaar, meteen de reden dat dit hout een meer dan behoorlijke sterkte tegen doorbuiging heeft. Daar staat tegenover dat door de snelle groei het hout heel wat minder stabiel is dan zijn broertje uit Amerika. Tijdens het drogen komen er makkelijk scheuren tevoorschijn, om van scheluw trekken nog te zwijgen.

Foutvrij Douglas ga je niet, of nauwelijks vinden in de handel vrees ik. De aanwezige kwasten zijn meestal dermate hard en bros dat er bij het schaven stukjes uitspringen, of dat later de kwasten komen los te zitten. Niet direct de eerste keus om er meubels uit te vervaardigen. Ik zou nog eens overleggen met de opdrachtgever.

Mvg,

André
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Hier moet ik tuoh toch corrigeren, haha !

Orangina is een drankje en Oregano is een kruid ;) , je vind ze niet bij de betere houthandel wat ik wel jammer vind.......

Gisteren nog een plankje cocacolaba geschaafd, bijna niet te doen met al die prik.

Mvg,

Geert

ps: gek zijn doet geen zeer
 

robdenduijf

Actieve deelnemer
2 aug 2012
81
0
Amsterdam
he he, ik heb het op mijn telefoon getypt. Ik denk dat auto-correct er oregano van gemaakt heeft.

Dank voor de adviezen. Ik zal morgen eens bellen met Inlands hout en de Friese fijnhouthandel.

Over Douglas: Volgens mij is het idee dat het een beetje een rustieke tafel moet worden, dus gebrek en kwasten is niet het grootste probleem.

Het liefst maak ik de tafel uit Oregon Pine..
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Aan orangina en oregano kan ik je wel helpen hoor !!! Oregon Pine helaas niet. Wel ga ik vrijdag even naar Inlands Hout voor wat iepen , beuk met slaap en hopelijk wat wortelknollen of ander vreemd vergroeid hout
 

robdenduijf

Actieve deelnemer
2 aug 2012
81
0
Amsterdam
Ik heb inmiddels antwoord van Inlands hout en de Friese houthandel:

Inlands hout:
"Ik heb nog een aantal delen douglas van 8, 10 en 12 cm dik liggen.
Het is gewaterd plaathout, winddroog van 6 en 8 m lang.
De prijs is € 700 per m3.
Binnenkort komt er weer een vrachtje zeer zwaar hout uit het water.
Hart. groet, Jaap van Leersum"

en Friese houthandel:
"Douglas is inderdaad in de meeste gevallen verkrijgbaar als vers gezaagd hout.
Het hout dat bij ons in de loods ligt droogt na lange tijd terug naar ca. 17%.
Het verduurzaamde douglas hout ligt buiten op de werf.
Bedrijven die het douglas of eiken bij ons afnemen laten het verder drogen in hun werkplaats.

Met vriendelijke groet, Wytske"

 
Laatst bewerkt:

robdenduijf

Actieve deelnemer
2 aug 2012
81
0
Amsterdam
Gezien de tijdsdruk die er toch wel een beetje achter zit, lijkt me Douglas niet haalbaar.

Ik neem aan de winddroog hout ook eerst nog binnen moet nadrogen, voor het geschikt is om een tafel van te maken. Of heb ik dot fout?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik denk dat Oregon Pine de houtsoort zal zijn waar je het beste mee verder kan. Dat is redelijk goed verkrijgbaar.

Afgelopen vrijdag heb ik wat iepen gehaald bij Jaap van Leersum, winddroog hout. De uiteindelijke klant wilde erg graag een doorleefde tafel, daar mochten best wat scheuren in komen........tja....Er is natuurlijk een redelijke kans dat hout wat je van buiten haalt en dan in een zeer korte tijd in een verwarmde woonkamer zet aanzienlijk zal gaat werken.
 

ernst

Actieve deelnemer
ik ben en blijf een boerentimmerman en denk ook vaak zo.
gedacht aan gebruikt hout?
ik heb al meerdere keren gebruikt hout verwerkt tot aan pallethout toe.
vloeren uit treinwagons zijn geweldig en super droog.
ook een tafel gemaakt voor in huis van gebruikte balken van een dakconstructie van een overheidsgebouw
maar bij mij blijft de klant de baas en doe ik wat zij willen (geef wel aan wat de gevolgen kunnen zijn)
 

robdenduijf

Actieve deelnemer
2 aug 2012
81
0
Amsterdam
Ja je hebt gelijk Ernst. Ik denk dat ik toch voor Douglas ga, met gratis extra kans op scheuren. Het weekend maar naar Jaap van Leersum of naar fijnhout Drenthe.
 

robdenduijf

Actieve deelnemer
2 aug 2012
81
0
Amsterdam
*(%^#&%^*@)*&$%*^&#%!^*(%#^(%I!!!!!!!

Proefstukje Douglas geregeld. Klant vind Douglas toch niet zo mooi. Haha.

Nu gaan we volle kracht vooruit met hopelijk wel een leuke houtsoort. Steenbeuken ofzo.

Jaap van Leersum is trouwens wel een goede aanrader. Heel mooi hout voor een goede prijs.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.