Iemand ervaring met Stanley combi 78 en/of SB3

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Hoi,

Iemand biedt mij oa een Stanley schaaf combi 78 en SB3 aan? Iemand ervaring met die schaven vooral het nut van een SB3 is me niet duidelijk (op google vind ik veel verkopers maar geen gebruikers).

Dit is het lijstje:
Een oude baily nummer 5 - antiek stuk
een handyman nummer 5
een handyman nummer 4
eenhandyman nummer 3
een combi 78 in de doos
een SB 3
moderne schaaf
en ik heb nog een 220 gevonden

Handyman daar heb ik nog nooit iets goed over gelezen dus skip. Blokschaaf 220 (20° hoek) heb al een Juma van Dieter Schmidt en die voldoet perfect, dus de 220 valt af. De 5 (de antieke) daar ga ik zeker op bieden, ik heb een oude 4.5 en daar ben ik heel tevreden van enkel de beitel kan misschien ooit wel een upgrade gebruiken. Maar twijfel over de combi 78. Ik heb wel bovenfrees maar dat geeft zoveel stof en lawaai :)
Iemand een tip?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik gebruik een soortgelijk schaafje als die SB3 als een "ragschaafje" voor de pluizige buitenkant van planken/balken, waar alle zand en stof en zo in zit. Met dat schaafje kan je even lekker snel tot op het kale hout schaven, de beitel is zó geslepen en omdat-ie klein is heb je minder last van allerlei kromheid in je plank. Die haal je er met je #5 wel uit als het oppervlak schoon is. Dus als je hem voor een leuk prijsje kan krijgen: doen!
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
De 78 is een sponningsschaaf waarbij je de beitel ook voorop kan plaatsen zodat het een "neussponningsschaaf" wordt.
Het is een zeer bruikbare schaaf als je alleen sponningen wilt schaven, je kan er geen profielen mee schaven. Dus de bovenfrees maar niet opruimen!
Van deze schaaf zijn gigantische aantallen gemaakt (nog steeds), een versie met de originele doos heeft in dit geval geen meerwaarde qua prijs.
Met de handyman lijn heb ikzelf ook slechte ervaring, meer wat voor een klusser die af en toe wat van een balkje wil afschaven. Koop dan liever een oude usa stanely.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Dank u voor de info. Dan is die 78 perfect voor mij wil in een aantal ramen thuis dubbelglas steken en met de beitel de sponning dieper maken duurt veel te lang. Ook handig om snel panelen van een groef te voorzien oom aan elkaar te lijmen. Ben benieuwd voor de prijs.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Met een #78 gaat de messing wel lukken, maar tenzij je ondiepe groeven van 38mm breed wilt maken ga je dáár geen #78 voor gebruiken. Het is een sponningschaaf, geen ploeg. Voor die messing-en-groefverbinding die jij bedoelt kom je op Marktplaats met enige regelmaat houten setjes tegen voor weinig. De een maakt de messing, de ander de groef. Misschien is dat dan wat?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.