Flessenstopper gemaakt van een stukje gouden regen

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Gisteren heb ik weer eens een flessenstopper gemaakt. Dit keer besloot ik de camera maar weer eens aan te zetten. Dit had ik wel vaker geprobeerd maar op een of andere manier kwam het nooit verder dan alleen het filmen. Dit keer heb ik alles ook maar de wijde wereld ingeschoten via youtube. Moet wel enorm om mijzelf lachen .....ik ben nu net de "Headless Woodturner" :eek::eek:

IMG_4611.jpg


De flessenstoppers zijn allemaal te koop. Prijzen 10-20 euro p.st. In ieder geval gaat de helft hiervan naar diverse goede doelen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Hallo Rick,
Leuk filmpje gemaakt op je zolder.
1. Wat is dat voor meenemertje; is die speciaal voor de stoppers?
2. Gouden regen is een behoorlijk giftige houtsoort. Zolang je snijdend draait zal er niets aan de hand zijn, maar als je gaat schuren moet je toch wel even een maskertje opdoen. Of filter je alle lucht die je inademt eerst door de baard en snor?
Pieter
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Pieter : Het meenemertje is inderdaad speciaal voor deze projecten. Gekocht bij axminster
Wanneer ik normaal schuur heb ik de stofzuiger erbij, dit keer koos ik inderdaad voor de baard-filter. Heb trouwens gisteren een offerte aangevraagd voor een camvac -afzuiger
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb gemerkt dat het maken van foto's het hele proces vertraagd en dat is voor mij wel goed. Het maken van zo'n simpel filmpje is een leuk verlengstuk. Kan best zijn dat er volgend jaar nog eens zoiets gaat komen.
 
@ o peatey
als je alleen een stofmasker gebruikt bij deze houtsoort heeft het nog niet veel zin
de meeste houtsoorten zijn giftig bij inademing van het stof
het is wetenschappelijk bewezen dat houtstof neus en longkanker kan en zal veroorzaken bij langdurige blootstelling
tis ook niet voor niks dat ik nu voor een degelijk en comfortabel stofmasker aan het kijken ben
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
@rene13: ja,ik weet er alles van. Ik heb 'n keer berken met slaap gedraaid en geschuurd zonder masker. Daarna ben ik 2 weken ziek geweest!
Pieter
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
De offerte van een mooie CAMVAC-afzuiger heb ik gehad, er komen nog een paar dingetjes bij en dan word die ergens volgende week geleverd !!!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
@rene13: ja,ik weet er alles van. Ik heb 'n keer berken met slaap gedraaid en geschuurd zonder masker. Daarna ben ik 2 weken ziek geweest!
Pieter

Ja, maar dat heeft niks met het hout als zodanig te maken - dat komt (naar alle waarschijnlijkheid ook in jouw geval) door de pathogene werking van de schimmel die de slaap veroorzaakt. Houtstof kan idd neus, en andere ademhalingswegenkanker veroorzaken MAAR: besef wel dat al dit soort waarschuwingen gebaseerd zijn op statistische/epidemiologische vergrote kansen bij beroepsmatige blootstelling - oftewel, mensen die 40 jaar lang, zeg 40 wegen per jaar, 5 dagen per week, 8 uur per dag houtstof inademen hebben een verhoogde kans op. Veelal is dat niet of weinig relevant voor hobbyhoutbewerking. Net als met de 'scare' die jarenlang rondwaarde door zelfs serieuze chemieopleidingen over benzeen. Ja, benzeen is kankerverwekkend, meer in het bijzonder bepaalde vormen van leukemie, maar ook daar gaat het om (licht) verhoogde incidenties bij beroepsmatige, langdurige inhalatoire blootstelling aan benzeendampen. Denk rubberindustrie... Incidenteel gebruik van een kleine hoeveelheid benzeen als oplosmiddel is IMNSHO volstrekt onschuldig - en toch was benzeen op het voorkandidaatspraktikum aan de Uniteit (in mijn geval Nijmegen) verboden.

Voor hobbyhoutbewerkers is de allergeniciteit van sommige houtsoorten veel relevanter dan de carcinogeniteit.
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Rick ...mooi stoppertje....

Waar heb jij je CamVac besteld?

Gr Bep
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Bep,

De CamVac komt bij The Toolpost weg ! Peter is een vriendelijk en zeer behulpzaam persoon. Draait zelf ook dus dat praat altijd een stuk makkelijker.
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Die ken ik wel....ik heb daar mijn Kenton uitholbeitels vandaan
Prima zaak....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.