gipsplaat tegen het plafond

Kyuss

Nieuw lid
6 jul 2012
17
2
Situatie:

Ik ben bezig met een geluidsdichte (gedempte) ruimte te maken in mijn kelder. De eerste stap is om het bestaande plafond te verzwaren (daarna komt er mineraalwol en een ontkoppeld plafond van 2 gipsplaten). De constructie staat niet echt ter discussie, omdat ik al 100 meningen heb gehoord en ik afga op de kennis en kunde van een gerenommeerd akoesticus. Mijn plafond is een planken vloer van slechts 2 cm dik, gedragen door balken (gemiddeld 18 cm) die 60 cm van elkaar zitten. Het gaat om een ruimte van 7 bij 3,5 meter.

Vraagstuk:

Het verzwaren van mijn plafond kan alleen van beneden helaas. Ik wil dit doen met 12mm gipsplaten van 60x120. Het liefst zou ik er drie platen tegenaan schroeven en lijmen (platen onderling eventueel met gips). Het nadeel is dat mijn bestaande vloertje 2 cm dik is: weinig vlees om in te schroeven dus. Ik kan niet met stellatten werken, want het moet 1 massa worden.

Sommige zeggen dat dit makkelijk kan, maar anderen raden het direct af. Ik ben benieuwd om iemand me hier kan vertellen of ik dit gemaakt krijg.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Gipsplaten zijn volgens mij altijd 12,5 mm dik, je wilt dus een laag gipsplaten van 37,5 mm tussen je balken aan je vloer bevestigen? Gipsplaatschroeven van 55 mm ben je dus nodig voor de laatste laag. De 1e en 2e laag denk ik gewoon voorzien van kortere schroeven en wel volledig afschroeven, als iedere laag gewoon afgeschroefd wordt hoeven de schroeven maar 1 laag gips te houden. Schroeven gewoon 30 cm uit elkaar.
Je vloer veert niet of zo? Dat de platen eventeel niet door beweging in de vloer op den duur loskomen.
Je kunt eventueel nog latten onder het gips aan je balken bevestigen,of stukken balkjes tussen de balklaag maar is normaal niet nodig.

Plafondplaten van 9,5 mm dik schroeven we ook wel met 25 mm schroeven, je trekt eerder de schroef door het gips als de schroef uit het hout.
Het is wel belangrijk dat je de schroeven niet te ver in het gips draait, de papierlaag moet nog heel blijven, hier zou ik een speciaal bitje voor aanschaffen, maar dat weet je waarschijnlijk wel.

Je kunt eventueel nog kijken naar Phonestar platen, die zijn extreem geluidsdempend, maar heb ik zelf geen ervaring mee.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Vroeger (15 jaar geleden) lijmde ik gipsplaten met acrylmastiek (en vijzen) aan de balken en ook overlappend voor een betere geluidsdichting. Als lijm is acryl sterker dan papier, dus sterk genoeg. Het voorkomt ook dat de platen vrij trillen. Ik vermoed dat ze tegenwoordig betere lijmen zijn, maar bij mij voldoet het nog steeds.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Voor alle duidelijkheid??
Wil je isoleren tegen het geluid VAN buiten.
Of tegen het geluid NAAR buiten.
Dat kan een flink verschil zijn.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Twee cm is ruim voldoende om de gipsplaten aan te monteren. Gebruik gewoon heel veel schroeven.

Ipv de gewone gipsplaat kan je ook platen van Fermacell overwegen, die zijn er ook in 18mm en zijn een stuk zwaarder (kg/m3) (=geluidsdempender).
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
3 gipsplaaten a 12.5mm is heel veel gewicht voor je 18cm balkjes die al 60cm van elkaar liggen, voor plafonds is het normaal om 9mm te gebruiken

Ik stel voor dat je de speciale acoustiek gipsplaaten koopt, die zijn ook 12.5mm maar in de plaat zitten specialle stoffen die het geluiddempend maken, maar ook die zijn bijna 5 tot 10kg zwaarder dan een normale plaat. En als je het dubbel doe. Langer schroeven gebruiken aub
 

rohan

Nieuw lid
4 sep 2012
15
0
Waarom plaats je niet een akoestisch systeem plafond, is lichter en makkelijk .. Ik werk op het ogenblik in een bioscoop (Grote verbouwing) en daar gebruiken ze niet anders als plafonds..
het is maar een idee..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.