hout voor poppenhuis / speelgoed

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
Beste forumleden,

Ik heb plannen om wat kinderspeelgoed te maken (o.a een poppenhuis). Welk hout is hier eigenlijk het beste geschikt voor.

Ik denk dan aan de volgende eigenschappen:
makkelijk bewerkbaar met bochten en freeswerk(jes)
geen/weinig splinters
sterk genoeg
 
A

Athanor

Guest
Beukenhout is vanoudsher de meest gebruikte houtsoort voor speelgoed. Niet giftig en weinig splinters. Als je op safe wilt "spelen" :p zit je hiermee altijd goed!


Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.688
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik denk dat een goede kwaliteit multiplex, maar ook dun mdf ook prima geschikt zijn. Het hangt ook een beetje van de toepassing af. Als er met poppenhuizen gespeeld gaat worden is de overal_kauwen_periode vaak wel voorbij. Maar ik zou wel aandacht geven aan het afwerken met "gezonde" materialen, ivm uitstoot van stoffen.
 
Laatst bewerkt:

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Heb in het verleden wel poppenhuizen gemaakt, allemaal van beukenhout, En zoals al gezegd, niet giftig, splintert niet, makkelijk te bewerken en mooi.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wat verder wel fijn is van beukenhout is dat het ruim verkrijgbaar is. Loop eens een kringloopwinkel binnen. Soms hebben ze afgekeurde spullen staan uit massief hout.Een kennis van mij haalt daar wel eens complete tafelbladen weg. Een mooiere manier om aan je hout te komen is er bijna niet....Op-en-top-hergebruik!!
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Mocht je beukenhouten latjes nodig zijn, ik heb aardig wat afval in de afmeting 6x20mm en tussen de 50 en 60 cm lang. Ik heb minstens 250 van deze latjes dus als je wat kunt gebruiken en in de buurt van Rijssen (overijssel) woont...
 

Jan/Anita

Nieuw lid
26 apr 2010
1
0
berkenmultiplex: heel mooi glad te schuren en te lakken. Wordt echt mooi glad en is goed afwasbaar. Is ook goed betaalbaar en als je wil figuurzagen b.v rondingen ergens aan of wat dan ook, dan is dat ook heel geschikt. Ook heel geschikt om de meubeltjes van het poppenhuis mee te maken.

Groeten Anita
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ja, alleen is multiplex verlijmd en zou ik niet weten of dit niet giftig is. (Ik kan me zo voorstellen dat er zo af en toe wat in een mondje verdwijnt.)
Maar dit zou je op internet wel moeten kunnen vinden. Maar dan nog zou ik voor massief gaan. Ook omdat je wil gaan frezen. Maar ook voor de afwerking.
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Ja, alleen is multiplex verlijmd en zou ik niet weten of dit niet giftig is. (Ik kan me zo voorstellen dat er zo af en toe wat in een mondje verdwijnt.)
Maar dit zou je op internet wel moeten kunnen vinden. Maar dan nog zou ik voor massief gaan. Ook omdat je wil gaan frezen. Maar ook voor de afwerking.

Formaldehyde is een giftig bestanddeel dat in de meeste houtlijmen wordt gebruikt (maar ook natuurlijk in hout kan zitten). Dus gewone multiplex is niet aan te raden. Er bestaat wel formaldehydevrije multiplex die je bij ecobouwshops zal moeten gaan zoeken.

Meer info over eentje daarvan: http://www.decospan.com/ZERO/DecospanGroup/nl-be/PageId/469/default.aspx

(Hoe giftig dit allemaal is vraag ik mij soms wel af, zeker vergeleken met passief roken, langs een steenweg wonen...)
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
zolang de MDF/Multiplex met een kinderveilge verf is afgewerkt lijkt me dat de formaldehyde/lijm in de plaat geen probleem meer is
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.