Soorten zaag - vraag, voor het afkorten en pen&gat

arnoldus

Nieuw lid
22 sep 2012
16
0
België, W-Vlaanderen
Ik heb mijn volière-project al voorgesteld (http://www.woodworking.nl/showthread.php?6062-Raad-ivm-deze-voli%E8re ),
en ik heb al wat testen gedaan om de pen-en-gat verbinding te zagen met de hand.

Helaas lukt het mij niet om met handgereedschap de gat-verbinding te maken in een 68mm balk (met kapzaag), laat staan de pen (laat staan dat ik een plank haaks kan afkorten :mad:)
geprobeerd voor een gat-verbinding:
- vastklemmen van 2 winkelhaken als zaag-geleiders heeft alleen mijn zaag bekrast, maar het was nog steeds niet haaks of recht gezaagd
- met de beitel is het ondermaats: haakse zij-vlakken kloppen die ook nog effen zijn, is boven mijn kunnen.

Ik heb wat zitten kijken naar elektrisch gereedschap (oa raad gevraagd ivm een afkortzaag in een andere draad). Maar hoe meer ik lees, hoe meer ik zie dat eigenlijk elke soort zaag deze klus kan klaren: tafelzaag, verstekzaag, circelzaag, afkortzaag.
(oa deze uitleg gevonden over een pen te zagen met een tafelzaag: http://www.youtube.com/watch?v=c_XXhhdwwo4 )

Mijn budget is ca 200€, en ik denk dat ik weinig van goede kwaliteit kan krijgen voor die prijs (het mag ook goede tweedehands zijn, maar ik weet te weinig om een goede keuze te maken).
(Ik vond deze, maar aangezien alles van dit merk hier een slechte reputatie heeft, zelfs voor sporadisch gebruik, vrees ik dat jullie deze ook niet kunnen aanbevelen: http://www.powerplusshop.be/2743/13647/zaagmachines/powx221-tafelzaag-1500w-254mm.aspx )

Welke soort zaag denken jullie zal het meest polyvalent zijn? Tafelzaag? Wat zouden jullie aanraden omstreeks dat budget (of indien 2ehands, welke soort zaken moet ik op letten bij het rondneuzen?)
Ik klus slechts enkele keren per jaar (vaak tuinhout-balken van ca 68mm tot 85mm), maar het moet natuurlijk een minimum aanvaardbare kwaliteit hebben ook.

(Of kan ik evengoed een lange zaag in mijn 25€ Skil-decoupeerzaag steken en proberen van de gat-uitsparing te maken?)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
De skils van zagen en gat maken dien je toch echt eerst onder de knie te krijgen met de hand. Je kan nog zo veel uitgeven aan prachtige machines. Controle en snappen waar je mee bezig bent is veel belangrijker.

Zagen van hout is een kunst die niet uit leggen valt in woorden. Toch zal ik het proberen en hopelijk vullen de pro het hier en daar aan.

Zagen begint met aftekenen. Dus een scherp timmermanspotlood en scherpe lijnen. Een lijn van twee millimeter dik is niet precies. Dus met winkelhaak schrijf je de borst af van de pen. Met het kruishout het langs en kopshout. Nu ga je niet krassen met en kruishout maar ook weer mooi lichte lijntjes trekken.
Zagen is een ander verhaal. Tuurlijk scherpe zaag vast hand en dat soort dingen. Laten we stellen je hebt een A en B kant. Je begint met de zaag aan de A kant in te zagen. Dan draai je het hout om en zet de zaag aan de andere in de gemaakte zaagsnede. Kant A ga je niet dieper zagen. Alleen je zichtkant B zaag je dieper. Kant B kan je de kruishout lijn zien en strak langs zagen. Nadat je even voorbij de diepte bent van kant A draai je het hout om. En zo ga je verder tot aan de borstlijn aan beide zijde. Door even om het hoekje te kijken kan je precies zagen tot aan de borstlijn.
Borstlijn inzaggen op de zelfde manier en dus het hout enkele keren draaien om zuiver langs de lijn te zagen

Een heel verhaal maar hopelijk wel in JipenJanneke taal en te snappen.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Recht zagen is nu enmaal moeilijker dan het lijkt, maar gelukkig kan bijna iedereen het leren! Veel oefenen is dan ook mijn advies.
Op youtube staan veel films over handmatig zagen, daar komen vaak veel handige tips voorbij.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Kijk eens naar deze video, en naar deze, beide bevatten een hoop goede tips.

Ik heb ook lang met dit probleem geworsteld, een hoop hulpmiddelen gekocht, niets hielp. Geprobeerd met een decoupeerzaag, reciprozaag, tafelzaag, bovenfrees. Uiteindelijk door veel oefenen is het toch gelukt haaks/recht te leren zagen met een handzaag, hoewel het soms toch nog misgaat.

Het belangrijkste is inderdaad het goed aftekenen, teken altijd aan alle zijden van het hout af zodat je aan iedere kant een referentielijn hebt waarlangs je zaagt.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Heel erg belangrijk is een zeer degelijke opspanning van je materiaal. Dus een solide werkbank op de juiste hoogte en degelijke lijmklemmen. Een workmate o.i.d. is niet genoeg voor dit werk. (voor de amateurs onder ons)
 

johan s

Nieuw lid
19 jun 2012
4
0
Een eenvoudige hand verstekzaag kan ook al heel veel helpen om recht te zagen. Een kleine stopblok plaatsen en ja kan langs alle kanten de kraag van een pen op exact dezelfde afstand en recht zagen. Dit kost maar een fractie van je 200€.
 

arnoldus

Nieuw lid
22 sep 2012
16
0
België, W-Vlaanderen
Dank voor de tips. Ik ga het nog een keer proberen.
Maar aangezien de winter nadert (de vogels moeten tijd hebben om aan het weer te wennen, ik kan ze niet van 15°C binnen naar 2°C buiten zetten), kan ik geen maanden oefenen om recht te leren zagen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Aan een zaterdag heb je genoeg hoor. Als je een paar van die films met tips bestudeert en een dagje goed oefent, dan kun je echt recht genoeg zagen om een volière in elkaar te zetten.

Arthur
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
... waarbij je "ruim" dan moet opvatten als "een tot twee mm" omdat je anders weer problemen krijgt met het haaks afsteken. Maar beter is om een keer flink te oefenen en de lijn in tweeën te zagen. Dat is minder moeilijk dan je denkt.
 

arnoldus

Nieuw lid
22 sep 2012
16
0
België, W-Vlaanderen
Ik heb nu enkele planken geprobeerd, het is inderdaad OPMERKELIJK verbeterd. Ik moet jullie echt danken voor die video-tips, ze zijn zeer effectief. Ik denk wel dat ik de klus kan klaren, maar met spleten en niet heel nauwkeurig.
Nu ga ik een week oefenen, en tegen eind volgende week beginnen.
 

arnoldus

Nieuw lid
22 sep 2012
16
0
België, W-Vlaanderen
We zijn 5 dagen verder, het is inderdaad opmerkelijk verbeterd!
Maar ik denk dat ik toch nog een elektrische zaag goed kan gebruiken.
Zoals ik al eerder schreef, ik vermoed dat een zaagtafel het meest polyvalent is.

Ik sprak eerder van 200€, ik heb mijn budget nu naar 300€ opgekrikt (een vroeg kerstcadeau).
Kan ik hiervoor ofwel tweedehands,
ofwel nieuw-budget iets krijgen ??
(cfr groene powerplus ( http://www.powerplusshop.be/2743/278240/zaagmachines/powxq5360-tafelzaag-1800w-254mm.aspx )).
Ik kan me absoluut geen Festool of die klasse veroorloven.
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
als dingen zo precies gezaagd moeten worden (met de hand) kies ik voor een japanse zaag.
ongelofelijk hoe vlot en precies deze dingen zagen zonder kracht te gebruiken.
Een heel ander manier van werken dan ons westers denken.

Deze basisset heb ik bij dictum gekocht: http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/712833/Basic-3-Piece-Saw-Set.htm
je kan ze ook per stuk kopen

( is misschien geen antwoord op je vraag maar wilde dit toch even meegeven ;-)
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik had afgelopen zomer ook een aantal kleine Bahco zaagjes in mijn handen, en man wat zijn die bot en op stoot gevijld.

Een dure Japanse trekzaag vergelijken met een kleine van Bahco vind ik ook een verkeerde vergelijking, al weet ik niet op wat voor zagen je doelt.
Maar ja velen zijn die dingen gewent.. ik vind ze waardeloos zagen, zijn net raspen.

Ik gebruik zelf oude Engelse kapzagen die ik zelf vijl.scherp/zet en die zijn vlijmscherp.
De kapzagen die ik gebruik zijn van: Tyzak & Turner, Skelton, Spear & Jackson, en die zagen mits goed gevijld en gezet heerlijk.
De reden waarom ik meerdere gebruik? Verschillende zettingen van groot tot bijna niets, en ander vijlhoeken. En andere zaagblad grootes en lengtes.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.