Maffel LO65 freestafel

kodama

Actieve deelnemer
Ik ben van zin om een maffel bovenfrees aan te schaffen. Ik zou hem ook willen gebruiken om op een freestafel te monteren en vroeg me af of er iemand hier ervaring mee heeft? Dus om een freestafel specifiek voor dit model te maken. Een freestafel bouwen is geen probleem daar weet ik wel raad mee.

Ik heb een hekel aan freestafels die na enige tijd doorzakken en overweeg daarom om een alluminium of stalen tafel te laten maken bij de lokale machinist. Ik dacht om het idee maar te vermelden in de hoop zo wat reacties te krijgen en extra inspiratie op te doen.

Het rode merk produceert een aanzetstuk voor hun Erica zaag maar dat lijkt me maar een onstabiel prutsding waar je dan trouwens die zaag voor nodig hebt.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ik ben een beetje jalours dat je een mafell LO65 bovenfrees koopt

Het is een beest van een machine en zeer geschikt voor in de tafel (maar erg duur)

Ik had dus een speciale freestafel( een zware ijzeren en gedeeltelijk aluminium tafel) maar vondt dat maar niks, de tafel stond altijd op de verkeerde plaats en was te zwaar om te verplaatsen, zeker als je lange stukken hout moest bewerken


photo by mcluma, on Flickr


photo by mcluma, on Flickr


photo by mcluma, on Flickr

Mijn tafelzaag heeft de beste plaats in mijn werkplaats, dus waarom niet de bovenfrees in de zaagtafel onderbrengen?

Dan nog de optie hoe verstel je de hoogte van de frees makelijk, zonder veel kracht en zeer precies.

Van een andere UK forum lid heb ik de Woodpecker unilift gekocht. En mijn Bosch GOF 1300 past daar goed in


Untitled by mcluma, on Flickr

Wat nu te nemen als een stevig stuk materiaal dat doorzaken voorkomt. Nu had ik nog voldoende massief eikenhouten keukenwerkbladen liggen en met 40mm dikte is dat perfect. Op die lengte zakt dat niet door


Untitled by mcluma, on Flickr


Untitled by mcluma, on Flickr
Voordeel is dat ik nu ook speciale groeven in het blad kan aanbrengen voor langgeleiders en holdfasts. Maar kan ook de aanslag van de tafezaag gebruiken

Ik kan deze opzet zeer aanbevelen.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Van een andere UK forum lid heb ik de Woodpecker unilift gekocht. En mijn Bosch GOF 1300 past daar goed in

na even googlen begrijp ik dat die lift niet meer gemaakt wordt? andere "lifts" die ik wel vind lijken allemaal voor die "amerikaanse" bovenfrezen te zijn gemaakt
 

kodama

Actieve deelnemer
Alvast bedankt voor de racties!
Mcluma de ijzeren/alu tafel die je laat zien. Hoe wordt de frees onderaan bevestigd?
Heb je toevallig foto's van de bevstiging of he mechanisme om ze te bewegen?

Na deze foto's ben ik aan het twijfelen tussen een cnc uitgefreesde metalen tafel of misschien een dikke gelamineerde bamboe meubelplaat met metalen versteviging.

Alle ideeën en commentaar blijven welkom.
 
Laatst bewerkt:

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Ik heb mijn freestafel gebouwd van een dikke plaat trespa (oud tafelblad) en gemonteerd op een stalen frame. Het prettige aan trespa is dat je een hard materiaal hebt, je kunt er draad in tappen en het glad is. Ik heb de groef voor mijn dwarsslede dan ook direct in het blad gefreest (zonder aluminium inlegprofiel).
De frees heb ik onder het blad gemonteerd en ik heb zelf een hoogte verstel systeem gemaakt. Het gat waar de frees door het blad komt heb ik voorzien een sponning waarin inlegplaatjes passen van verschillende groten.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Je kan ook opteren voor de triton, die zit prijs/kwaliteit heel erg interessant, en is ideaal om onder een freestafel te monteren.
Er zit bovendien een zwengel bij, je kan de hoogte ook regelen vanaf de 'onderkant', bovenkant dus als ie ondersteboven hangt;-).
Als je eens in de buurt bent mag je gerust eens testfrezen met de mijne. 'k Heb wel de lichtste, voor een freestafel koop ik mettertijd ook de zwaarste aan.

Groeten en succes!
Steven
 

kodama

Actieve deelnemer
Steven, bedankt voor de verwijzing naar de triton. Ik heb ze aandachtig bekeken en verschillende reviews gelezen. Het lijkt inderdaad een goede machine voor zijn prijs. Ik zou best jouw opstelling eens willen proberen.
Ik wil echter een machine voor het leven kopen, het beste wat ik kan vinden was de standaard voor een bovenfrees en daardoor heb ik
uiteindelijk besloten op de lo65. Ja de prijs is navenant en redelijk hoog maar ik heb vertrouwen dat dit wel zal renderen het wordt gewoon afgeschreven en dan is de kost wel te verantwoorden.

Voor het hoogte-verstel systeem lijkt het dat deze in de lo65 is geïntegreerd en er dus geen nood is aan een apart afstelsysteem. Ik vraag me echter nog steeds af hoe deze het best bevestigd kan worden op een tafel. Uit de beschrijvingen maak ik op dat er vier gaten voor schroeven zijn voorzien in de bodemplaat maar zonder hier zelf naar te kunnen kijken kan ik er mij moeilijk een beeld van vormen.
 
Laatst bewerkt:

kodama

Actieve deelnemer
Ik heb hier: http://forum.woodtools.ru/index.php?topic=23597.msg401090#msg401090 al iets gevonden. Dit is echt wel een interessante opstelling waaruit ik al best wat inspiratie kan putten. Iets dergelijks in aluminium zou wel eens ideaal kunnen zijn. Vooral de opstelling waarbij je de tafel volledig kan kantelen lijkt me goed. Met een schuivende hoekaanslag zou je zo ook gemakkelijk pennen kunnen frezen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Da, die Russen kunnen ook nog wel wat. Lijkt mij ook een ideale opstelling, in wat opzichten nog veelzijdiger dan een normale stationaire frees. Die mafellfrees is ook zo'n beetje de zwaarste bovenfrees die er te krijgen is, geloof ik?

Hebben ze in Japan geen superieure bovenfrezen, net als de handcirkelzagen:)?
 

kodama

Actieve deelnemer
Bjorn, ja de mfl frees staat wel bovenaan de voedselketen waarschijnlijk deelt hij de plek met het vergelijkbare model van het felgroene merk.

Bovenfrezen worden in Japan oorspronkelijk niet zo vaak gebruikt als hier veronderstel ik. Alhoewel dit ook aan het veranderen is. Ze hebben in ieder geval wel redelijk goede machines maar niet zoals de lo65. We hebben in het atelier een hitachi frees van gelijkaardig formaat en dat ding vind ik een en al ellende. Er is een grote job in aantocht waar ik een degelijk machien voor nodig heb en dus ben ik op zoek naar het beste dat ik kan vinden.

Mijn ideëen rond de freestafel zijn nog steeds niet rond.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Heeft de mafell niet een beveiligde start knop? Zo ja dan lijkt me dat onhandig bij een tafel inbouw, waar zelfs een model met drukknop niet echt een probleem zou vormen.

Heeft de frees echt grote voordelen? Van ver lijkt het sterk op de 30 jaar oude elu 177 (dw 625) met nog meer pk een kortere slag en drie maal de prijs.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Het is waarschijnlijk overbodig, denk dat je hier al gekeken hebt, maar toch nog even: http://woodgears.ca/reader/index.html

Er staat er ook eentje bij waar de freesmachine kantelbaar is.

Een opstelling met de triton heb ik nog niet, daar wacht ik mee tot ik de zwaardere heb.
Voor de meeste profielen kan ik terecht op mijn stationaire freesmachine, een zwaar gietijzeren bakbeest;-).
De rest doe ik op een heel klein eenvoudig freestafeltje met een trespa blad, en een goedkope bovenfrees eronder.
Wil al langer een degelijke freestafel maken, hopelijk vind ik er binnenkort eens tijd voor. Dan schaf ik mij de zware triton aan.

Je bent uiteraard altijd welkom hier;-).

Groeten,
Steven
 

kodama

Actieve deelnemer
Damien,
Ik denk niet dat de beveiligde startknop een nadeel zal zijn. De prijs is inderdaad erg hoog maar de andere frees die ik nog steeds overweeg is de fstool en die is even duur. Ik hou ook wel van de 'communistische' uitvoering zoals één van mijn collega's de uitstraling van mfll beschreef.
Ik hoop nog naar de ProWood beurs in Gent te gaan en daar de kans te krijgen om beide toestellen uit te testen. Daarna zal het verdict vallen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.254
301
Heelsum
Heeft de frees echt grote voordelen? Van ver lijkt het sterk op de 30 jaar oude elu 177 (dw 625) met nog meer pk een kortere slag en drie maal de prijs.

Daar zou maar zo eens iets in kunnen ziten maar dan steeds verder verbeterd, betere motor, betere onderdelen, etc...

Wat ik wet is dat sommige producenten van gereedschap om hele mooie houtverbindingen te frezen specifiek de Mafell aanbevelen omdat daar de lagering beter zou zijn, dan praten we wel over inzet in beulswerk, frezen van 40mm diepe zwaluwstaarten om balken te verbinden in 1 doorgang.

http://www.youtube.com/watch?v=RZpixbhQVks

Dit levert echt supergave verbindingen op. Is alleen beetje duur, volgens mij iets van 2500 euro nog exclusief de frees.
 

kodama

Actieve deelnemer
Scheppie,
Dat is inderdaad ook mijn gedacht. De Mafell frees staat er voor bekend vervaardigd te zijn uit zeer hoogwaardige onderdelen en vanuit een professioneel standpunt is het dus wel te rechtvaardigen dat ik daarvoor zou kiezen.

Dat filmpje van Arunda is me bekend. In het verleden maakte ik vaak mallen van mdf maar dat is hiervoor niet echt ideaal omdat deze snel verslijten. Ik was er dan ook over aan het denken om eens met corian (http://corian.be/Corian/nl_BE/index.html) te experimenteren. Dit lijkt me een geschikt materiaal om hoogwaardige mallen mee te maken vermits het relatief eenvoudig te bewerken zou zijn. Ik heb er echter geen ervaring mee. Heeft iemand hier al mee gewerkt en zo ja is advies altijd welkom.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Dat filmpje van Arunda is me bekend. In het verleden maakte ik vaak mallen van mdf maar dat is hiervoor niet echt ideaal omdat deze snel verslijten. Ik was er dan ook over aan het denken om eens met corian (http://corian.be/Corian/nl_BE/index.html) te experimenteren. Dit lijkt me een geschikt materiaal om hoogwaardige mallen mee te maken vermits het relatief eenvoudig te bewerken zou zijn. Ik heb er echter geen ervaring mee. Heeft iemand hier al mee gewerkt en zo ja is advies altijd welkom.

Ik heb geen verdere ervaring in het maken van mallen van corian van maar wel in het watersnijden van staal. Zulke mallen zijn vrij eenvoudig uit aluminium of staal te laseren of watersnijden. Voor eenmalig gebruik niet enorm interessant natuurlijk maar wel het meest duurzame voor mallen die vaak gebruikt worden. Dit hoeft ook niet duur te zijn.
 

kodama

Actieve deelnemer
Ik heb geen verdere ervaring in het maken van mallen van corian van maar wel in het watersnijden van staal. Zulke mallen zijn vrij eenvoudig uit aluminium of staal te laseren of watersnijden. Voor eenmalig gebruik niet enorm interessant natuurlijk maar wel het meest duurzame voor mallen die vaak gebruikt worden. Dit hoeft ook niet duur te zijn.
Daar zal ik dan ook eens navraag over doen bij de lokale precisie machinist. Zij hebben hiervoor de opstelling.
 

tuoh

Oud hout
Corian verwerkt redelijk makkelijk, toch als je het vergelijkt met bijvoorbeeld volkern ( Trespa) Enkel de kostprijs is schrikbarend.

Een (beter) alternatief is "Delignit" oftewel Panzerholz, bijna onverslijtbaar, zelfs kogelvrij:D maar toch bewerkbaar met klassieke gereedschappen. Dit materiaal werd tot voor enkele jaren door onder andere Altendorf gebruikt als glijbanen voor de zaagtafels van hun paneelzagen. Zelfs na jaren intensief gebruik bleven deze stroken als nieuw. Dat zegt wel voldoende over het materiaal.


Mvg,

André
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Hier dan nog wat foto’s hoe ik het keukenblad op de tafel heb bevestigd

De freestafel komt inplaats van de orignele EB zijtafel, de langsgeleiders waren/zijn er all. Deze worden gebruikt voor de langsaanslag

Ik heb van de originele aluminium tafel de bevestigings beugels afgehaalt en deze aan de nieuwe freestafel gemonteerd. Via speciale ringen kan ik de freestafel precies op dezelfde hoogte krijgen als de zaagtafel.

Als het moet kan ik de freestafel met een handomdraai uit de langsgeleiders trekken en dan het originele zijblad erin zetten (maar ik zie dat alleen gebeuren als ik de tafel of the frees verkoop)


Untitled by mcluma, on Flickr


Untitled by mcluma, on Flickr


Untitled by mcluma, on Flickr


Untitled by mcluma, on Flickr


Untitled by mcluma, on Flickr
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Chris,

Ik heb net dezelfde zaagtafel (met voorritser) en ben sterk geïnteresseerd in jouw oplossing. Ik heb nu ook een aparte freestafel, maar gezien de beperkte omvang van mijn atelier lijkt jou oplossing me een pak beter. Wat ik me wel afvraag, hoe los je het probleem van de geleider en de afzuiging voor de freestafel op? De langsgeleider voor de zaagtafel kan je slechts in uitzonderlijke gevallen gebruiken voor de freestafel (groefbewerkingen bijvoorbeeld) maar voor het frezen van profielen heb je toch een aparte geleider nodig.

Dank om dit op te helderen

Frank
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.