Festool Kapex

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Hoi allemaal , en in het bijzonder de Festool-adepten.
Ik heb al een paar keer gemerkt dat de haaks/verstek geleiding van de Kapex niet correct is. Ik had al een donkerbruin vermoeden, maar dacht dat ik de geleiding niet strak genoeg had gezet of dat de afstelling na verloop van tijd en veel gebruik een beetje onjuist kwam te staan.
Bij het maken van het salontafeltje( ie andere posting) zaagde ik 2 verstekken en stelde daarna de geleider af tot de verstekken perfect pasten ( zie de foto van het salontafeltje) Toen ik onmiddelijk daarna een MDFplaat perfect haaks moest afkorten( voor rolluikkasten) kwam dit niet goed.:confused: Terug de geleider afgesteld en na het haaks afkorten onmiddelijk een verstek gezaagd. Wat ik al een tijd vermoedde was juist : het verstek stond 1 mm open. Eerlijk gezegd vind ik dit een serieus mankement bij een afkortzaag uit die prijsklasse. Ik denk niet dat het de bedoeling is dat je steeds moet gaan verstellen als je wisselt van haaks naar verstek.
Ik heb een heleboel machines van Festool ( heb onlangs nog de Rotex 90 bijgekocht) -en ben tevreden over hun producten - maar ik vroeg me af of er nog forummers dit ook ondervonden hebben ....
gr,
Danny
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zoek eens op het amerikaanse festool user forum, denk dat je daar meer kans maakt.
Al contact gezocht met je dealer trouwens??
Ben wel benieuwd naar een eventuele stellingname van festool, zie deze klacht vaker verschijnen op diverse fora.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Mmm.....da's apart. Hier in Zwolle ken ik 2 mensen met een kapex die erg tevreden zijn. Ik zou zeker even contact opnemen met je leverancier. Dergelijke afwijkingen moeten niet voorkomen bij machines in die prijsklasse.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Danny,

hoe heb je de machine bijgeregeld? de geleider versteld, of de gradenverdeling verschoven?
Sleutel je aan de geleider dan is het normaal dat de andere gradeninstellingen niet meer kloppen. Verschuif je de gradenverdeling dan zou je de afwijking ten opzichte van de ingestelde maat overal moeten tegenkomen. Is dit niet het geval dan wil dat zeggen dat de gradenverdeling zelf niet klopt. Dat zou me echter sterk verbazen, er zouden dan meerdere machines aan dit euvel moeten lijden, maar daar heb ik nog niks over gehoord.


Mvg,

André
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Het is de gradenverdeling. Het stuk staat vast met 3 schroefjes die ik dus eventjes moet lossen, een halve mm naar links voor een sluitend verstek aan de linkerkant en daarna een half mm terug naar rechts voor een zuiver haakse afkorting. Morgen ga ik naar de verdeler om uitleg (en misschien een nieuwe gradenverdeling) te vragen. Ik had het al langer opgemerkt maar dacht dat het aan mij lag, de plank er niet stevig genoeg tegen geduwd of het af te korten stuk niet helemaal recht geschaafd, maar nu had ik het onmiddelijk gecontroleerd , eerst een zuiver sluitend verstek en dan een MDF plaat van 30cm breedte afkorten...er zat 1,5 mm verschil op.
gr,
Danny
 

tuoh

Oud hout
Danny,

je moet eens controleren of de geleider wel mooi recht is, het gebeurt wel eens dat deze over de hele lengte bekeken 1 à 2mm hol staat:confused: dat geeft dus problemen.
Zaag je een kopse kant recht dan klopt de hoek niet, zaag je de plank middendoor dan klopt het wel. Idem voor het onder hoek zagen.

Dit euvel kwam, of kom je wel eens tegen bij Dewalt machines. Daar kan je niks aan doen tenzij de geleider vervangen door een recht exemplaar. Misschien is dit bij je Festool ook het geval?
Maar bij een zaagmachine uit de topklasse zou dit normaal gezien niet mogen voorkomen.


Mvg,

André
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
André, de geleider is inderdaad ook niet helemaal recht, maar staat maar een fractie van een mm hol. Bijna niet te zien, maar wel te voelen als je een kort plankje in het midden doorzaagt. Als je het plankje met je hand vasthoudt ( ipv te klemmen) voel je dat - eens de zaag erdoor is- de tanden v/h zaagblad het plankje tegen de geleider trekt. Zou ik een maandagmorgenexemplaar hebben :(?
gr,
Danny
 

tuoh

Oud hout
Zelfs die "grijsgroene" jongens zullen wel eens een mindere dag hebben vermoedelijk, het zou niet mogen maar... het kan ook transportschade zijn, niks is uit te sluiten.
Ze zijn niet alleen die met dit euvel kunnen kampen, zeker Dewalt, en sommige types van Bosch laten soms ook een "fraaie" kromming zien wanneer je de geleiders controleert. Het zaagresultaat is er dan ook naar. Samen met de zaaggeleiding is dit een zwakke plek bij dit type van machines.

Wanneer je het plankje middendoor zaagt, en het verschuift eens het doorgezaagd is, wil dit ook zeggen dat je op dat moment geen exacte hoek meer hebt.

Ik ga binnenkort een dergelijk type van zaagmachine aankopen voor onze vereniging, een Hitachi C8FSHE, je mag drie maal raden wat ik eerst ga controleren alvorens dat ding mee te nemen:D


Mvg,

André
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Ik heb het van de eerste keer juist geraden André!
Ik mag de zaag binnenbrengen voor controle & eventuele reparatie ( is nog onder garantie) , maar dan moet ik ze wel 2 à 3 weken missen.... ik ga er eerst zelf nog wat aan sleutelen.
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.