favorit dc04 afzuiging

guido jansen

Nieuw lid
5 okt 2012
15
0
Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik beginnen met het maken van mijn eigen meubels. Tot nu toe heb ik het zaag en freeswerk wat ik had zoveel mogelijk buiten gedaan, omdat het zonder stofzuiger nou niet bepaalt een pretje is in een kleine schuur. Het wordt straks toch wel een beetje lastig om een tafelblad van +- 2.4 meter naar buiten te gaan zeulen ( je zal dan natuurlijk altijd zien dat het regent of dat het in eens winter blijkt te zijn.) dus tijd voor een stofzuiger.

Als ik in een winkel vraag naar een goede stofzuiger, staan we binnen een paar tellen bij een paar geweldige festool machines. Begrijpelijk, want het is natuurlijk goed spul, maar voor mij is het niet echt van belang dat ik er een systainer op kan plaatsen of dat hij lekker makkelijk rolt, automatische start is vast wel zelf te maken en zuigkracht varieren zal denk ik bij schuuren belangrijk zijn, maar dat doe ik niet machinaal, althans niet met een rotex of zo. Het ding moet zuigen, een krulletje op de grond is zeker geen ramp, systainers staan in de kast en die wieltjes plak ik er zelf wel onder. wat ik vooral blangrijk vind is dat ik in mijn schuur niet langer in een stofwolk sta en dat hij het beter volhoud dan de gemiddelde bouwmarkt stofzuiger.

Wat ik graag zou willen weten is wat jullie ervaring is met de favorit dc04. Zou deze geschikt zijn voor het aansluiten op een zaagtafel, invalcirkelzaag en boven frees. Ik heb intresse in deze afzuiger omdat hij niet te veel kost en een groot vuil vollume heeft. Ik weet dat het geen stofzuiger is maar een afzuiger en dat daar verschil in zit, maar misschien heeft iemand ervaring met dit apperaat en valt het allemaal wel mee.

Groeten Guido
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Deze afzuiger heeft een luchtverplaatsing van ong. 160m3. Een staande zoals een metabo spa 1100 heeft ong 850m3. Nogal een verschil. Stofzuigers werken op een iets ander principe hier is de onderdruk van belang. Je ziet hier ook kleine slangen. En bij de afzuigers 10 cm slangen. Dus voor handgereedschap stofzuiger en stationair gereedschap een afzuiger. We leven echter niet in een perfecte wereld. Vaak moeten er keuzes gemaakt worden. Een stofzuiger zit snel vol oplossing hiervoor is een vortex of cyclone ervoor.Een afzuiger is niet echt geschikt voor electrisch handgereedschap. Ook al ziet de dc4 eruit als een stofzuiger het is een kleine afzuiger. En hoe meer luchtverplaatsing hoe beter een afzuiger zuigt.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
De onderdruk is van belang in relatie tot de machine/hoeveelheid die men wil afzuigen. Een spa 1100 is bijvoorbeeld een 'bulk' zuiger voor een houtdraaibank. De vraag zou dus kunnen zijn: is een favorit geschiklt voor een zaagtafel, wanneer je vanaf de stofzuiger met een kleinere diameter slang werkt?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Een afzuiger met bv 100/125 mm aansluiting knijpen naar 40/50 mm voor handgereedschap gaat niet werken, omdat, zoals Wim al opmerkt, de luchtverplaatsing beperkt wordt.Wil je met deze kleine diameters werken dan moet je dus een echte stofzuiger hebben. Over dit onderwerp is trouwens al vaak geschreven hier. Even zoeken in het forum.

Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.