ervaringen met 45 gr lock miter frees

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Forummers,

Ik heb vandaag eens zitten kijken voor een nieuwe bestelling freesjes van Whiteside. Ze hebben ook zo'n 45 graden lock miter freesje. Heeft iemand daar ervaring mee ?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
45deglockmiter.gif
 

WR1944

Oud hout
Het freesje staat op m'n middellang verlanglijstje. Ik heb wel de drawer lock bit. Met deze bit heb ik recentelijk lades gemaakt en daar ben ik tevreden over. Je bent wel even bezig om de frees op de goede hoogte/breedte te zetten. Je moet wel in de gaten houden dat de kleine versie beperkt is tot 3/4" materiaaldikte en uiteraard alleen op een freestafel te gebruiken.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Het freesje staat op m'n middellang verlanglijstje. Ik heb wel de drawer lock bit. Met deze bit heb ik recentelijk lades gemaakt en daar ben ik tevreden over. Je bent wel even bezig om de frees op de goede hoogte/breedte te zetten. Je moet wel in de gaten houden dat de kleine versie beperkt is tot 3/4" materiaaldikte en uiteraard alleen op een freestafel te gebruiken.

1/2 -- 1 / 2 x 2.54= 1,27 millimeter
1/4 -- 3 / 4 x 2.54 = 1.905 millimeter
1 1/4 -- 1 / 4 + 1 x 2.54 = 3,175 millimeter
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Rick even een vraag waar haal je de whiteside frezen vandaan? Ik heb misschien en en ander nodig voor mijn HingeCrafter. Ga eerst een proberen met de half round bullnose frezen die ik heb. Maar als ik het goed begrijp heb ik er speciale voor nodig. En een frees met 1/2" aansluiting. Ik heb wel een stuk of wat boven frezen maar niets in die maat. Dus even gekeken bij triton maar ik heb een hekel aan het kopen van elektrisch gereedschap.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi,

Ik heb beide bovengenoemde frezen,de verstekfrees en de ladefrees, al een tijdje. Beide frezen werken perfect en zijn heel handig, zeker als je "serieproduktie" maakt.
Wel is het instellen en gebruiken een kwestie van een paar keer proeffrezen. Om eea een stuk sneller en makkelijker te maken is het handig om, nadat je de juiste afstelling voor een bepaalde houtdikte gevonden hebt, een paar afvalstukjes met dezelfde dikte te frezen en deze te bewaren als instelmal voor de toekomst.

Gr Ed
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
er zijn bepaalde 45 mitre lock freezen die komen met de set-up blokjes, dat versnelt het opzetten van de frees - dus even zoeken voor de juiste frees leverancier
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.