Suggestie gezocht voor verbinding hoogslaper

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
Verzoek tot meedenken. Ik ga 'n hoogslaper maken met ronde palen (doorsnee 100mm) en een mdf bak (700mmx1600mm) die ik ertussen wil bevestigen. Later volgt nog een omtimmering vanaf de bak, die 1000mm boven de grond tussen de palen 'hangt', naar boven toe. De palen zelf zullen ongeveer 2000mm hoog worden. Ik twijfel even over de constructie tussen de bak en de palen; alleen schroeven, inkepen, ondersteunen met ijzerhoeken, etc. Iemand nog een slim ideetje?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Wedervraag: Hoe dik is het MDF?
Ik neem aan dat je kopse kanten op de ronde palen wilt laten komen.
Je kunt bij een dikte van 18 mm gewoon deuvels gebruiken. Boor de gaten tot net voorbij het hart van de paal en laat de deuvels verspringen.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
Waarom kies je voor mdf? Ik adviseer om grenen of op z´n minst vuren te hanteren als omlijsting, zeker gelet op krachtafdracht naar de ronde palen. De verbinding op basis van mdf is hopeloos, zeker als het om een bed gaat. Bij grenenplanken een pen aan de lijst en vervolgens in de paal een gat.
Dan een latten bodem van dwarsplankjes liggend op de omlijsting. Daaronder wellicht nog een hardboord om de onderkant niet te laten zien, liefst eentje met gaatjes. Bij een dichte bak ademt de matras namelijk niet voldoende, met alle gevolgen van dien.
 

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
Dank voor de reactie. Ik heb een 18mm mdf 'bak' gemaakt, zonder bodem, met lamello's, bruislijm en schroeven,. Hierin komt 'n lattenbodem op vuren balkjes 30x30mm.

Wat ik nu heb gedaan is de mdf bak gemaakt tussen de palen (links en rechts) en gelijk met de palen voor en achter, dus over de hele dikte hiervan. Met een slotbout M8 of M10 zet ik de bak mdf vast aan 4 palen en, gezien de bak 220mm hoog is, zet ik nog 2 a 3 schroeven van binnenuit vast in de paal (6x100 of zo). Ik hoef dus verder geen verbinding te maken in kops mdf, dat zou idd te zwak zijn! Volgens mij moet dit wel kunnen... Indien ik nog twijfel over de constructie, kan ik de bak altijd nog 1cm of zo inkepen in de paal kepen of ijzeren hoeken bevestigen tegen de palen en onder de bak. Klinkt plausibel, niet?

De tip van hardboard met gaatjes vind ik nog 'n goeie als eventuele bodem. Bedankt!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.