kpgel>kerk> zaagtafel :)

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mannen, ik heb waarempel op marktplaats een hele mooie zaagtafel kunnen kopen, man , wat ben ik blij!!!!!!
Het is een metabo magnum tk 1688, compleet met alle toebehoren en twee extra zaagbladen.
Heb de tafel terplaatse gecontroleerd: tafel is mooi vlak, zaagblad heeft geen speling en slingert niet.
Motor geluid is normaal te noemen, en, als bonus: het blad staat precies haaks op de geleiders, spot on!!!!!!!!
Het mooie is dat de ripfence ook nog aan twee kanten geklemt wordt, ook deze is zeer neukeurig, verder is deze ook nog voorzien van een fijn afstelling

Eindelijk is er dan een velbegeerde zaagtafel, welke techniez ok is, redelijk nauwkeurig, en zeeeer betaalbaar.
Als bonus kreeg ik er ook nog een heggenschaar bij :)

Me happy camper!!!
 

WR1944

Oud hout
Als ik z'n enthousiaste reactie zo zie denk ik dat het vertaald kan worden in: De kogel is door de kerk en heeft geleid tot de aanschaf van een zaagtafel.
Gefeliciteerd met de aanschaf, ik hoop dat je er veel plezier mee zal beleven. Ook al heb ik een MTF/3 en een TS55 waar je nauwkeurig mee kan werken, ik mis m'n CMS-tafel wel. Ik hoop dat m'n spulletjes snel door de douane komen. Ze staan al sinds 17 september op Amerikaanse bodem.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Soms lijkt mijn toetsenbord inderdaad een eigen leven te lijden :)
Ben wat hout aan het uitzoeken om de verschillende zaagbladen mee uit te broberen, later meer.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Deze is zonder voorritser, heb de documentatie er ook bij, en dat kan er allemaal op, ik zie zelfs een dado zaag dinges apparaat staan, en een freeskop,
Morgen proefzagen met dit speeltje.
@Rick: morgen weet ik wanneer ik vervoer heb veur de balkenz :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zo, vandaag is dus de dag van de waarheid veur de zaagtafel :)
Punt1: twee van de drie zaagbladen hebben beschadigde/erg versleten tanden, de kleinste van de twee was bij het asgat zelfs vervormd, hup, de oud ijzerbak in :)
Punt2: het overgebleven zaagblad gemonteerd, ziet er visueel ranzig uit door roestvorming, maar de tanden zijn in iedergeval niet beschadigd, tenminste,voor zover mijn leken oog dat kan zien dan :)
Het hele gevaarte naar buiten gesleept, en dat is meteen een nadeel: met onderstel gemonteerd weegt dit schatje bijna 60 kilo.
Haakse geleider er op, welke wat speling heeft, en geprobeert een stuk zebrano af te korten, dit ging met erg veel moeite, zaagbeeld is niet bepaald strak te noemen.
Ik krijg het vermoeden dat er iets niet klopt :(
Goed: ripfence gemonteerd en afgesteld, en een stuk lamihaat gezaagd, gaat ook met moeite.
Wel heb ik er op gelet dat de fence voor het midden van de zaag stopt.
Hier blijkt uit het zaagbeeld dat of de zaag beweegt, of dat de as beweegt, of, en dat hoop ik niet, de as krom is.
Kortom, heb nog niet echt plezier gehad van deze zaagtafel, denk dat het blad stomp is, en ga dus een nieuwe bestellen.
Zit te denken aan een blad om te schulpen, een blad om af te korten, en een blad bedoeld voor gefineerde/gelamineerde platen.
Verder heb ik de hele machiene uit elkaar gehaald, wel de motor laten zitten, en e.e.a. goed gereinigd.

Hebben jullie nog tips voor mij?
Zowel qua afstellen als verkoper van zaagsets zoals eerder door mij aangehaald???
Vriendelijke groet: Wupsie.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Qua transport zou je kunnen denken aan een soort verrijdbaar onderstel, dat zie je wel vaker. Heb je misschien wat foto's van de zaag en de "probleemgebieden" ?

Zaagbladen : Ik zit helaas vast aan de zaagbladen van festool aangezien ik een precisio cd 50 heb. Wat ik wel eens lees (en zie) dan komen de zaagbladen van Freud er wel goed uit. Misschien moet je ook een soort "allround" zaagblad nemen. Het continu wisselen van bladen is niet altijd even goed voor de gemoedsrust heb ik gemerkt bij mijzelf!!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@ Rick: de tafel staat op een Vast onderstel, waarbij twee poten wielen hebben.
E.e.a. is nog al zwaar en breed, verder ligt het zwaartepunt ook wat l*llig, dus handig is het niet.
Heb hier wel wielen liggen, dus kan zelf wel een meer handelbaar onderstel maken, maar dan moet deze tafel wel een blijvertje zijn :)
Heb e.e.a. net in de veel te kleine schuur gepakt, morgen komt mijn schoonvader kijken (je weet wel, eentueel transport vh hout mijnheer :) :) ), Dan pak ik de schuur weer uit, en maak wat foto's.
Trouwens nog een verrassing: het is geen 1688, maar een 1685.
Op zich boeit mij dat niet, als ie maar netjes zaagt
Ga zo effe webshops afstruinen naar een zaagblad.
Verwacht dat asl ik deze vandaag bestel ik haar uiterlijk donderdag in mijn armen kan sluiten :)


Qua transport zou je kunnen denken aan een soort verrijdbaar onderstel, dat zie je wel vaker. Heb je misschien wat foto's van de zaag en de "probleemgebieden" ?

Zaagbladen : Ik zit helaas vast aan de zaagbladen van festool aangezien ik een precisio cd 50 heb. Wat ik wel eens lees (en zie) dan komen de zaagbladen van Freud er wel goed uit. Misschien moet je ook een soort "allround" zaagblad nemen. Het continu wisselen van bladen is niet altijd even goed voor de gemoedsrust heb ik gemerkt bij mijzelf!!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
:( De as slingert :(
Schoonpa had een mooi statief bij zich waar mn meetklok op paste.
Dit is vrij vervelend natuurlijk, we hebben het zaagblad gedemonteerd, en er zit een slingertje in de as.
Ik baal als een stekker.
Wel weer een leer moment; bij een eventuele aankoop mn entoesjasme flink temperen en ECHT KRITIEZ kijken en meten.
Een andere motor is nieuw niet meer leverbaar, op ebay varieren de vraagprijzen tussen de 250 en 350 euro :(

Maar...we geven niet op, heb middels mail een aantal machinebouwers benaderd met de vraag of de as eventueel gericht kan worden.

Zo zie je maar weer: bij het zien van deze zaag was ik zoooow positief......., de verkoper leek een eerlijke man...tja....dan ga ik al snel door de knieen...lol
Heb met de verkoper contact gehad over de slingerende as.
Zijn reactie: zaag was goed, heb je zelf beoordeeld, we hebben er vroeger zelfs trespa mee gezaagd.
Op mijn vraag of er toen een ander blad op zat dan de drie rampstukken die er bij zaten reageerde de man......bot.
Maakt ook niet uit, heb het aan mijzelf te danken, en de man heeft bij de verkoop duidelijk aangegeven: nu mee nemen is niet meer terugkomen.

Ik wacht de reactie van de machinebouwers af.

Tijd voor een bakkie pleur en een peuk :)
 

noobzr

Actieve deelnemer
11 jan 2012
59
0
Heb je de as gemeten of op het zaagblad. Zaagbladen kunnen ook krom zijn. Vooral als ze misbruikt zijn.
 

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Wat is er precies gemeten? Welke raakvlakken? Welke maatverschillen?
Hoe zit het eigenlijk met de vulringen? Zijn deze niet krom, dan wel aan te passen?

Zelfs in grote platenzagen zit er wel een kleine slinger in de bladen....

edit:

"Zaagbladen kunnen ook krom zijn. Vooral als ze misbruikt zijn. "

Zaagbladen zijn soms net van drop, buiging van 10mm (krom) is niet ongewoon.
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Om e.e.a. aan meetfouten uit te sluiten ga ik morgen de motor uitbouwen, voordat ik hiermee ga beginnen, worden de losse flenzen ed op vlakheid gecontroleerd.
De eerste flens heeft een buis met sparing, welke exact passend over de as met spie past, het zaagblad wordt hier bij montage tegenaan gedrukt.
Vervolgens komt er op het zaagblad een tweede grote flens, hier op komt dan een sluitring, en vervolgens een moer.
Wat dus belangrijk is, zijn de vlakken van de flenzen
De vlakte van de flenzen kan ik nog wel controleren, maar hoe tjek ik of de flenzen bij montage haaks op de as staan?????
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Jiha, net in de regen de schuur leeg gepakt om bij de zaag te kunnen komen.
Een mooie grote rubbermat in de kamer gelegd, en hierop de zaagtafel op zn koppetje gezet, uiteraard nadat de flenzen e.d. van de as waren gedemonteerd.

Meisje afgekocht met twee verpakkingen speculoos...lol
Goed, met de flenzen is niets mis, zo vlak als de neten, gecontroleerd met een haarlineaal. zeer nauwkeurig ding.

Al mn gereedschap rateld als een gek, onze katten willen er met de doppen in mn doppendoos vandoor, dus morgenvroeg gaat de motor er uit.
Wel spannend, want het wordt nog een hele klus om e.e.a. weer mooi parallel met de mitre slots te monteren.
Het makkelijkst gaat dat als de zaag op zijn korte kant staat, net effe geprobeerd :).
Je kunt dan mooi overal bij, wel jammer van de twee balkjes hout die ik ter ondersteuning gebruikt heb, zitten nu diepe krassen in, ach, wil toch al heel lang een vlak/vandiktebank :)
Morgen meer!!

Grt: Wupsie
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Goedemorgen allemaal :)
Zit even met een bakske koffie te kijken naar zaagtafelcombi's bij onze vrienden uit duitsland, en wat mij daarbij opvalt, is dat de prijsverschillen aanzienlijk zijn.
Een pk255 als set, dwz met bijna alles wat een zagende houtworm zou kunnen bekoren, is inclusief verzendkosten, 400 euro goedkoper dan in ons kikkerlandje.
Dit verbaasd mij wel enigzins?
Waar komt dat enorme verschil vandaan?
In de USA zijn de prijzen nog veeeeel lager, zijn de marges in nederland dan zoveel hoger, of hebben dealers hier gewoon hogere kosten?
Ik vind 400 euro echt een smak met geld
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zo, voor de motor uit te bouwen, heb ik de flenzen gemonteerd, een stalen rei over de zaagtafel gelegd, en mijn meetklok opgesteld.
Ik kom bij een volle omwenteling op een afwijking van 0,2 mm, gemeten op de BINNENSTE flens, dus tegen de motor aan, waarbij gemeten wodt op het vlak waar de zaag tegen aan word gemonteerd.
Nu is het rare dat ik op de buitenste flens maar een afwijking heb van 0,01mm??????? WTF?????
Ook lijkt de as nu moeilijker te draaien, dus de flenzen ga ik demonteren om te kijken of mijn vermoeden bevestigd word.

Heb hier wel een goed gevoel bij.
Er heeft een machinebouwer gereageerd op mijn verzoek of de as gericht kan worden: kosten technisch niet haalbaar, jammer.
Ben mijn meetstiften van de meetklok effe kwijt, dus metingen op de as zijn even niet mogenlijk helaas.
Keep u all updated!!

Nu eerst koffie en een peuk :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
De meetstiften heb ik nog niet teruggevonden, maar: het moeilijker draaien kwam doordat mijn meetopstelling tegen e.e.a. aan stond, dom dom dom :)
De binnenste flens heb ik op internet gevonden, en deze kost in principe een paar tientjes.
Verder heb ik vandaag een nieuw zaagblad gemonteerd.

Man man man, wat een verschil!!!!
Heb vuren, mdf, zebrano en maple gezaagd, als een mes door de boter :)

Merk wel dat de bijgeleverde mitre gauge teveel speling heb om er erg secuur mee te werken, maar dat is op te lossen natuurlijk
Verder word ik eerlijk gezegd doodnerveus van het zgn schulpen: wat dat betrefd is een zaagtafel een fenomeen waar ik nog aan moet wennen :)
Er zit nu nog een heullllll klein slingertje in, ietsiepietse maar, dus ik twijfel nog om een neiuwe binnen flens te bestellen.
Ik kan de tafel ook weer op marktplaats zetten natuurlijk, als klus zaag is ie nu zeker nauwkeurig genoeg.
Wel heerlijk, dat vermogen dat deze tafel heb, hij hatsekideet met gemak overal doorheen, jihah.

Dus; nieuwe flens bestellen en houden, of verkopen, thats the question of today
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.