Tand verbindingen met tafelzaag

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Ik kwam een leuk filmpje tegen van een systeem voor op de tafelzaag waarmee het maken van tand verbindingen wel erg makkelijk word.

Het geeft mooie eindresultaten maar voor de hobbyist lijkt het me toch niet erg geschikt.
Het neemt het gevoel van het ´echte´ houtbewerken toch een beetje weg.

http://www.youtube.com/watch?v=1oP-FnHfo9o
 

WR1944

Oud hout
Dat is een dado blade, een groefzaagblad. Op een daartoe geschikte as van de zaagtafel kan je een set bladen met vulplaten tot een bepaalde breedte samenstellen. Dit is een veel gebruikte methode op het Amerikaanse continent. Voor zover ik weet is deze manier van werken verboden in Europa en daarom zijn deze zaken niet te koop in Europa. Een betere optie lijkt me dan ook om op de freestafel te werken.
 

Vittiro

Actieve deelnemer
18 jul 2012
37
0
Luttenberg
Handig ding maar je ze ziet ook veel op youtube die zelfgemaakt zijn en minstens zo goed werken.

En waarom zijn die dado blades in europa verboden eigenlijk?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ze zijn nog wel te koop. CMT orange tools heeft nog een dado zaag in zijn programma. Er staat bij dat dit blad voldoet aan de europese veiligheidseisen voor mechanische doorvoer.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb nog even het Internet afgezocht naar de toepassing van dado blades in Europa. Ze worden niet aangeboden in Europa door Europese bedrijven die ook aan Amerika leveren of door Amerikaanse bedrijven die aan Europa leveren. Verder kwam ik tegen dat ze in de UK ilegaal zijn omdat ze door de grotere massa meer tijd nodig hebben om tot stilstand te komen dan wettelijk is toegestaan. En daarnaast heb ik het vaak genoeg vermeld gezien in de diverse houtbewerkingsfora. Ik heb geen specifieke vermelding gezien in een Europese of Nederlandse ARBO-regeling maar om die informatie door te worstelen heb je veel tijd en stabiele geest nodig. Maar het natuurlijk een broodje aap verhaal zijn alhoewel ik dat ernstig betwijfel.
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij is Felder de enige uitzondering daarop. Zowel voor de Felder als voor de Hammer zaagmachines is een groefzaag te verkrijgen. Wel moet de zaagas daarop zijn voorbereid of aangepast. Ik heb bij de aanschaf van mijn Hammer C31 Combimachine de zaagas laten plaatsen die daarop is voorbereid. De investering in de groeffrees is echter fors, dus die investering wacht op een grotere concrete klus..... Hier kun je zien om welk frees/zaagblad het gaat.
http://www.felder-gereedschap.nl/8h...20/8head-wkzg-00920-8ba-k3-008-813-00120.html

Fons
 
Laatst bewerkt:

doener

Actieve deelnemer
22 dec 2011
53
0
Eindhoven
Mooi stukje techniek. Ik heb niet van die geleiderails in mijn zaagtafel waardoor veel van die zelfmaakdingen niet goed kunnen. Ik heb wel een slede gemaakt op een onderplaat met aluminium strips ingefreesd, maar dat heeft toch zo zijn beperkingen.
 

tuoh

Oud hout
Ik denk niet dat meervoudige zaagbladen, of frezen verboden zijn op zaagmachines. Het "probleem" zal zich hier eerder stellen bij de fabrikanten. Die leveren geen, of bijna geen machines waar dit op mogelijk is. Vermoedelijk omdat er ook geen vraag naar is. De Europese (zaag)machines, en de manier van werken ermee is totaal anders dan wat men in de US pleegt te doen.

Veel bewerkingen worden hier meestal op de verticale freesmachine gedaan. Zaagtafels zoals men in de US meestal gebruikt worden hier als ondingen gezien, ze zijn gevaarlijker om mee te werken, en de toepassingen zijn heel wat beperkter. Dat geklooi met die lange doorlopende langsgeleiders alleen al, daar krijgt elke pro koude rillingen van. Dat vraagt om ongelukken, niet voor niks dat je regelmatig beelden tegenkomt van stukken hout of plaat die terug geslagen werden door het zaagblad. Zaag daar maar eens een stuk hout mee dat wat werkt tijdens het zagen:mad:

Daar worden dus (dure) zaagmachines verkocht waarbij je als klant zelf aan de slag moet om één en ander ineen te flansen, wat dan moet dienen als zaagslede en dergelijke.
Origineel is het gewoon een brandhoutzaag, waarbij je het brandhout wel mooi evenwijdig kan zagen, maar op lengte zagen is dan weer niet mogelijk:D

Vraag tien beroeps naar hun mening over US zaagmachines en negen antwoorden bovenstaande, of iets gelijkaardig, daar verkoopt een fabrikant dus geen meervoudige zaagbladen aan. Die ene die er wel iets in ziet moet dan maar noodgedwongen zelf aan de slag.

Waar wel meervoudige zaagbladen of frezen gebruikt werden, en worden, dat is bij radiaalzaagmachines. Begin jaren '70 waren hier al verstelbare frezen voor verkrijgbaar.
Zelf gebruik ik op deze machine ook regelmatig twee of meer zaagbladen:cool: Dat dit op deze machines kan is dan weer te danken aan het land van herkomst.


Mvg,

André
 

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
32
0
Twente
Hallo,

Waar wel meervoudige zaagbladen of frezen gebruikt werden, en worden, dat is bij radiaalzaagmachines. Begin jaren '70 waren hier al verstelbare frezen voor verkrijgbaar.

In Nederland is ergens 2e helft jaren 80 dit verboden om in bedrijfs en onderwijs situaties te gebruiken, net als het schulpen met de radiaalzaagmachine.

Jan.
 

tuoh

Oud hout
Dat het schulpen met radiaalzaagmachines verboden werd vind ik niet meer dan logisch. Dat gaf namelijk levensgevaarlijke toestanden, een zaagblad in meeloop door het hout, dat gaat onherroepelijk eens fout. Maar waarom men het gebruik van verstelbare zagen of frezen verbied, dat mag Joost weten. Of een zaagblad nu 3mm dik is of 12mm, het risico is juist even groot. Radiaalzaaagmachines lopen sowieso lang uit, of dit uitlopen nu 2 min of 5min duurt zal aan het uiteindelijke risico ook niet veel veranderen denk ik.

Ik ben in elk geval een zeer tevreden gebruiker van die dingen op een radiaalzaag, het vergroot het toepassingsgebied van de machine enorm.


Mvg,

André
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
In een houthandel in de buurt staat nog zo een radiaal zaagmachine met meervoudige zaagbladen. Deze machine wordt gebruikt om panlatten en dergelijke te zagen.
 

gaukebauke

Nieuw lid
17 mrt 2013
4
0
Hallo,

Ik heb bij mijn oude scheppach hf 33 een slinger zaag deze kan door middel van twee schijven die scheef op elkaar passen daartussen het zaagblad en door ze van elkaar te draaien kan je dr breedte maat instellen.

mvg Gth
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.