Info over molenbouw

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Mijn vrouw gaat solliciteren bij een molenmuseum.
Om zich beter te kunnen voorbereiden zou ze graag zo veel mogelijk info verzamelen over houten molens.
Boeken, foto's, tekeningen, enzovoort.

Wie kan ons helpen?

Groeten,
Steven
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Dit is het eerste wat mij te binnen schiet:

http://penterbak.nl/tuinmolen.html

Ik heb er ooit de tekening besteld maar ben er eigenlijk nog nooit aan toe gekomen, maar door dit topic herinner je mij er weer aan en mocht ik deze winter wat uurtjes over hebben dan ga ik er toch maar eens aan beginnen.

Misschien niet helemaal de juiste info, maar op zijn site verder staat erg veel informatie over bepaalde molens en ik dacht ook een hele reportage van een ouderwetse zaagmolen. (boomstam er in en plankjes er uit)
 

WR1944

Oud hout
Eén van m'n vage plannen voor de lange termijn is het maken van een echte Hollandse windmolen voor in de achtertuin. In ieder geval een verschaald model dan, ongeveer manshoog. Het moet een watermolen worden waarbij ook nog water opgepompt kan worden. Ik heb ooit een boek over molens gekocht met daarin een hoop constructiedetails. Tegen die tijd zal ik me wel melden voor nadere informatie als ik vast mocht lopen.
Er zijn een paar mensen in de buurt die een soort van molentje in hun tuin hebben staan maar dat is een pure aanfluiting voor elke molenliefhebber. Voor mij is een molen een constructie bij uitstek waar eeuwen van vakmanschap tot een bijna perfect geheel hebben geleid.
 

WR1944

Oud hout
Ik ben niet zo ijdel of verwaand dat ik in één adem met die vakmensen genoemd zou willen worden. Ik hoop wel gebruik te kunnen maken van hun inzichten en nagelaten beschrijvingen. En het is voor mij iets dat op de back burner staat te pruttelen. Eerst het noodzakelijke doen.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Steven,

laat google eens los op de zoekterm "molinologie" er gaat dan een heel nieuwe wereld open:D

Lukraak wat uit gepikt, "Mola" Provinciaal molenmuseum Wachtebeke, of ook ( www.molenmuseum.be ) gevestigd in Sint Amands aan de Schelde.

De hele bibliotheek van de "Stichting levende molens Nederland" ( Molencentrum Roosendaal) bevind zich nu in het "Mola" in Wachtebeke. Daar staan jaren leesvoer bijeen.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.