silky takeru boy trekzaag.

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
BE254230.jpgBE254229.jpgBE254235.jpgBE254239.jpg
hallo.
Enigetijd geleden had ik de vraag gepost welk zaag mijn zoon voor zijn opl. het beste kon aanschaffen.
Een van de suggesties was een japanse trekzaag.
welnu hij heeft een trekzaag en een bahco pro kapzaag aangeschaft.
deze review gaat echter over de silky takeru boy 240-24
Het zaagblad is 240 mm lang en heeft 24t/30mm
Het handvat is opklapbaar en het zaagblad is voorzien van afkort vertanding en schulp vertanding.
Inmiddels heb ik er ook een aantal malen mee gezaagt.

voor:
Het is even wennen maar dan zaagt de zaag super.
Door de manier waarop de tanden en het blad geslepen zijn heeft de zaag geen tandzetting.
Omdat het een trekzaag is kan het zaagblad dunner zijn. ( bij de tanden 0,8mm en in het midden 0,5 mm)
Hierdoor is het mogelijk om een dunne nauwkeurige en heel gladde zaagsnede te maken.
Doordat er geen tandzetting is kun je ook glad langs een kantzagen om bv een deuvel of pen af te zagen met nagenoeg geen beschadiging.
Heel flexibel.

tegen:
De tanden zijn kwetsbaar inmiddels zijn er door onoplettendheid een aantal tandjes verbogen, deze heb ik weer terug kunnen duwen en de zijkant weer glad gewet.
Ook kan de zaag omdat deze dun is bij de terug gaande slag makkelijk knikken.
Persoonlijk denk ik dat de zaag minder geschikt is om even snel wat balkjes aftekorten.

Persoonlijke conclusie.
Er zijn voor en nadelen, de zaag zal zeker geen vervanger zijn van de europese zaag maar is zeker een aanvulling door de specefieke eigenschappen van deze zaag.

gr Frank.
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Dit is een eerlijke review Frank, meeste mensen durven geen nadelen van hun nieuwe aanschaf toe te geven.
Toen ik net begon was de hype van de Japanse zagen op het hoogtepunt. daarom had ik er ook een aantal van gekocht.

Persoonlijk bevallen mij ze niet zo,ik vind een pistool greep veel comfortabeler zagen en de zware rug van westerse zagen helpen mij om horizontaal te blijven (iets wat mij de Japanners maar niet goed wil lukken, maar dat kan natuurlijk ook een gebrek aan talent zij).
Bij harde houtsoorten zoals wenge willen de geharde tanden wel eens afbreken, ook het dunne zaagblad zie ik niet als voordeel, met een westerse zaag, zaag je net zo dicht tegen de lijn.
Het is wel zo dat je met een Japanner een erg glad zaagresultaat krijgt.

Een ander voordeel van de Japanner is de prijs, en is je zaag bot dan vervang je gewoon het blad.
Ik ben er geen fan van maar vele andere zweren erbij.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mooie review en ook een erg mooie zaag.

Van de hype van japanse zagen heb ik nooit wat gemerkt, buiten het forum om dan. De gewone vakhandels verkopen alleen wat japaners van bahco en stanley .
Zelf heb ik een dozuki en heel vaak vragen de mensen die dat ding zien liggen aan mij wat het voor mes is. Voor aftimmerwerk gebruik ik veel liever een japanse zaag dan een europese omdat je door het dunnere blad veel minder wrijving hebt en dus veel makkelijker verstekken ed uit de losse hand kunt zagen, dwz je kunt het hout met de andere hand makkelijker vast houden.
Voor het zagen van houtverbindingen aan de werkbank is een gewone kapzaag denk ik net zo makkelijk.
Het rechte handvat van een japaner vind ik ook makkelijk als je in bepaalde standen kepen ed moet zagen, het rechte handvat kun je op veel meer manieren vasthouden dan bij een europese zaag.

groot nadeel aan de japanse zagen is de kwetsbaarheidvan de bladen, heb al een paar keer gehad dat er tanden afbraken doordat ik wat anders raakte dan hout. Heb sinds kort een opvouwbare japanse zaag van baptist, eigen merk. Heb ook wel aan zo'n silky gedacht maar vind ze te prijzig om aan de bouwplaats bloot te stellen. Door een vouwzaag te gebruiken hoop ik langer met een blad te kunnen doen, ook is het blad wat dikker dan bij de dozuki wat de tanden ook sterker maakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.