Scheppach houtdraaibank voor HM2 De-150

Rob B

Actieve deelnemer
28 mei 2011
26
1
Beste houtwurmen,

Al enige tijd ben ik in het bezit van een scheppach hm2 met diverse hulpstukken.

Nu ben ik geïnteresseerd in het aanschaffen van een houtdraaibankje, en ook deze zijn er beschikbaar als aanbouwdeel voor de HM2.
Dit zijn namelijk de DE-150 en de DE-175.

  1. Weet iemand de wezenlijke verschillen tussen deze 2 en heeft iemand toevallig nog een handleiding van de DE-150 ?
  2. Zijn er ook personen die zelf ooit met deze houtdraaibank gewerkt hebben en hoe is dit bevallen.
  3. Zijn er verschillende toerentallen mogelijk (door bv de snaar te verleggen op een andere poelie of zo), dus wie kan er wat meer vertellen over de machine.

Ikzelf heb in het geheel geen ervaring met houtdraaien, maar wil me er nu een beetje in verdiepen, vond het vroeger al mooi toen ik als monteur zijnde in de werkplaats iemand met een metaaldraaibank de gaafste dingen zag fabriceren.

ik zie graag jullie reacties tegemoet.

Rob
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.583
2.502
Gaanderen
Zijn deze dan nog te koop? Als ik een gokje doe zou ik denken aan de centerhoogte of minder waarschijnlijk de lengte. Handleidingen zijn waarschijnlijk te krijg via van der Spek machines. Dit is nu de importeur van scheppach.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Rob,

Dat kan je gaan vergeten, die zijn al jaar of 20 niet meer te koop denk ik. Aangezien dit ook aanbouwdelen zijn voor het combisysteem die niet zo heel veel zijn verkocht zijn ze met een lampje te zoeken. Heel af en toe zie je er 1 voorbij schuiven op marktplaats.

Het verschil tussen de DE-150 en DE-175 is idd de centerhoogte, verder was de DE-175 de motorloze broer van de stationaire 175 uitvoering. Die had ook variabele toerentallen, de 150 volgens mij niet. De 150 is de oerversie voor de HM-2, de 175 was een behoorlijk doorontwikkelde versie.

Als je er 1 te pakken kunt krijgen, het zijn bankjes waar je best iets op kunt draaien maar verwacht er geen wonderen van, staat in geen verhouding kwa functionaliteit en kwaliteit met wat je tegenwoordig kopen kunt. De ontwikkeling van deze machines gaat terug tot eind 70 begin jaren 80 en dan heb je het over heel andere techniek als tegenwoordig voor weinig geld te krijgen is.
 

Rob B

Actieve deelnemer
28 mei 2011
26
1
Wim, Scheppie,

Bedankt voor jullie reactie.
Tweedehands wist ik er 1 te vinden, maar mede op basis van jullie reacties blijf ik nog even rondkijken voor een standalone draaibank.
Misschien tegen die tijd wel een metaal draaibank die met wat hulptukken ook hout aan kan.

Bedankt.

Rob
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Als je het leuk vind is het wel een leuk collectors item.... en je kunt er best wat op draaien, maar verwacht geen wonderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.