Fritz und Franz (De Dikke en de Dunne?)

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
Inderdaad, heel slim.

Ik besef dat ik vaak niet écht veilig bezig ben tijdens het zagen. "Moet kunnen" is iets wat ik mezelf dan wijsmaak als ik twijfel en meestal lukt het ook.
Dit systeem straalt 'gemoedsrust' uit: vingers ver weg van het zaagblad, hoofd niet in lijn met eventueel wegvliegende stukken scherp hardhout.

Er is één nadeel: je moet zo'n vrij moderne formaat-zaagtafel hebben, waarbij de roltafel pal naast het zaagblad loopt.
Mijn klassieke tafel: zie foto.

Om hierop "Fritz und Franz" toe te passen, zou ik een plaat moeten monteren op de roltafel of geleid door de gleuf-geleider in het gietijzer van de zaagtafel.
De roltafel heeft een maximale beweging van zo'n 115cm in mijn geval, wat ook een nadeel is.

Wie heeft er ideeën om dit systeem elegant op zo'n klassieke tafel toe te passen?

Dank voor de link dopeling!

MVG,
Bert
 

Bijlagen

  • lurem.jpg
    lurem.jpg
    10 KB · Weergaven: 202

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
ehh Dopeling, als je het pijltje naar beneden klikt bij de video dan staat er meer info.
Ook over de kunststoffen.

Hersteller der PVC-Kante ist das Unternehmen Ostermann
(http://www.ostermann.eu/) in Bocholt.

Die Hersteller-Bezeichnung der Kante lautet:
Stegkante "Ergosoft".

Die 32-mm-breite Stegkante "Ergosoft" gibt es in vier Farben:
"gelbgruen RAL 6018", "reinweiß", "grau RAL 7012", "schwarz".
Die Farbe "gelbgruen RAL 6018" hat die Best.-Nr: 100.2059.032
(Quelle: Ostermann. Der Katalog 2013-2014, Seite 195)

Kanten gibt es bei Ostermann ab 1 Meter Länge.
30 Meter Kante sind auf der Rolle drauf
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Bedankt voor de reacties. Het idee is natuurlijk om dit soort kunststof strips dichter in de buurt te halen.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik stel mij toch altijd vragen bij het zien van dit soort hulpstukken. Bij de grote stukken die hij zaagt lijkt mij dat hulpstuk gewoon overbodig. Je weet toch wel waar je je vingers mag plaatsen en waar niet? Anders blijf je van zo'n spullen beter af denk ik dan... Dat korte blokje dat hij doorzaagde zou ik zelfs met dat hulpstuk niet durven. Het geeft volgens mij een vals gevoel van veiligheid. En daar zou ik ofwel de lintzaag of een handzaag voor gebruiken. Ofwel eerst het balkje langer laten, daarna inzagen zo ver als nodig en dan afkorten op de gewenste lengte.

Als al deze spullen zo goed zouden zijn als ze je willen doen geloven, waarom zie je ze dan niet bij een professionele houtbewerker? Ik denk dat een minimum aan opleiding bij het gebruik van zo'n gevaarlijke machines meer accidentjes voorkomen dan dit soort hulpstukken.

't Is maar een mening hè, ieder doet wat hij/zij goed vindt. ;)
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
144
45
Ik denk dat een dergelijke verglijkbare strip bij rubberhuis.nl of rubbermagazijn.nl ook wel te krijgen is.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik stel mij toch altijd vragen bij het zien van dit soort hulpstukken. Bij de grote stukken die hij zaagt lijkt mij dat hulpstuk gewoon overbodig. Je weet toch wel waar je je vingers mag plaatsen en waar niet? Anders blijf je van zo'n spullen beter af denk ik dan... Dat korte blokje dat hij doorzaagde zou ik zelfs met dat hulpstuk niet durven. Het geeft volgens mij een vals gevoel van veiligheid. En daar zou ik ofwel de lintzaag of een handzaag voor gebruiken. Ofwel eerst het balkje langer laten, daarna inzagen zo ver als nodig en dan afkorten op de gewenste lengte.

Als al deze spullen zo goed zouden zijn als ze je willen doen geloven, waarom zie je ze dan niet bij een professionele houtbewerker? Ik denk dat een minimum aan opleiding bij het gebruik van zo'n gevaarlijke machines meer accidentjes voorkomen dan dit soort hulpstukken.

't Is maar een mening hè, ieder doet wat hij/zij goed vindt. ;)
Probeer het maar. Het werkt geweldig. Ik heb begrepen dat het in Duitsland in de opleiding wordt meegenomen.

Ik vermoed dat veel mensen in NL het bestaan er niet van weten. Daar hebben we dan wel weer uitdrukkingen voor zoals "Onbekend maakt onbemind", of "Wat een boer niet kent dat eet hij niet".
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik stel mij toch altijd vragen bij het zien van dit soort hulpstukken.

Als al deze spullen zo goed zouden zijn als ze je willen doen geloven, waarom zie je ze dan niet bij een professionele houtbewerker?

Je bent duidelijk geen professionele houtbewerker ;) . Daar zie je ze dus wel.... en ook bij de opleiding op het HMC worden ze als (één van de weinige) hulpstukken op de zaagtafels gebruikt.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
144
45
Het werkt geweldig. Ik heb begrepen dat het in Duitsland in de opleiding wordt meegenomen.
Het Fritz und Franz hulpmiddel is zelfs door het Duitse beroepsgenootschap hout ontworpen en langere tijd via hen verkrijgbaar geweest.
Naar mijn mening is dat het eerste èn belangrijkste hulpmiddel dat iedereen moet maken en gebruiken op een zaag tafel bij het werken met massief hout.

Het kost niet veel, zowel in geld als moeite en verhoogd de veiligheid enorm. Misschien toch eens een pol starten om te kijken hoeveel mensen over hebben voor een vingerkootje ;-)
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
@rinus en @GH1 jullie reageren op een post van Jokke uit 2012... :cool:
Wellicht dat zijn mening ondertussen ook al is bijgesteld? ;)


Ik denk inderdaad dat dit het eerste is wat ik ga maken zodra mijn nieuwe Hammer gearriveerd is. Aangezien er in dit type zagen geen SawStop verkrijgbaar is dan is dit een manier om het toch iets veiliger te maken. niet te vergelijken natuurlijk maar toch..
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Je bent duidelijk geen professionele houtbewerker ;) . Daar zie je ze dus wel.... en ook bij de opleiding op het HMC worden ze als (één van de weinige) hulpstukken op de zaagtafels gebruikt.
Ik ben al meer dan 20 jaar een professioneel houtbewerker. Eén met nog 5 vingers aan elke hand. Mijn reactie dateert van 2012 maar dat neemt niet weg dat ik dit hulpmiddel ondertussen nog in geen enkel bedrijf ben tegen gekomen. (In België welteverstaan...) Ik wil dit hulpstuk ook helemaal niet afbreken... Wat ik bedoel is dat soms behoorlijk gevaarlijke machines een particulieren worden verkocht die weinig of geen kennis van zaken hebben. En dan lijkt een beetje scholing beter dan dit soort hulpmiddelen die in de handen van onervaren mensen even gevaarlijk zijn...
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.