Help: Welk soort hout kan ik het beste gebruiken?

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Zoals ik al had gemeld in Goed sluitende lade maken en Slot maken voor een ladekast wil ik een ladekast gaan maken.
Ik heb nu een redelijk duidelijk idee wat ik wil maken en hoe ik dat wil gaan doen, danzij het vele goede advies. Toch heb ik nog een paar problemen en vragen.
Dit wordt mijn eerste grote project met veel onderdelen.

Inleiding
:

Het wordt een gereedschapstrolly werkbank voor chainmailen op evenementen, beurzen en markten worden. En moet dus ook redelijk bestand zijn tegen het Nederlandse weer...
Ik zal proberen om binnenkort de schetsen om te zetten met scetchup om een duidelijker beeld te geven.

Het moet een soort jewelry armoire worden tussen de 70 en 80cm hoog met een stuk of 6 ondiepe lades voor klein gereeschap (tangentjes, vijltjes ed) en ringentjes en twee grotere diepere lades voor groter gereedschap (boormachine, zagen, bankschroef, ed)
De bovenkant moet een werktafel worden. Mogelijk zal ik later nog een uitklapbaar werkblad aan de zijkant van de kast maken zodat het meer een kraampje wordt. En misschien aan de voorkant (achterkant vanaf de lades gezien) een soort display gedeelte.

Ik denk dat ik voor de constructie het makkelijkste vier verticale balken kan gebruiken waar ik dan horizontale raamwerken in maak voor de lades (die dan op de raamwerken glijden of op extra zij geleiders). In de palen maak ik dan verticale groeven waar ik zijpanelen in kan monteren.
De kast moet verrijdbaar zijn en ook door lastig (modderig) terrein kunnen rijden, evenementen zijn soms last lastig begaanbaar dus wil ik stevige wielen misschien een soort skelter wielen.

Vragen
:

  1. Zou deze manier van constructie werken voor dit idee of is er een makkelijkere of betere manier?
  2. Welk soort hout of soorten hout kan ik het beste gebruiken zodat deze weerbestendig is en niet te zwaar wordt? En welk soort afwerking?
  3. Hoe kan ik deze kast het beste verrijdbaar maken zonder veel laderuimte in te hoeven leveren voor de wielkasten?
  4. Zijn er bepaalde dingen die ik het beste kan vermijden om te doen? Denk zelf dat ik beter hout verbindingen kan gebruiken dan schroeven maar kan het mis hebben.


Verder zijn alle tips welkom en zodra ik de scetchup klaar heb zal ik deze ook posten.

Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Leuk idee!
zo'n trolley zou historisch gezien nog best te verdedigen kunnen zijn. Tijdens veldtochten sneuvelde er ongetwijfeld wel eens een ringetje. Ik kan me helemaal voorstellen hoe de maliesmid zijn belangrijkste gereedschap samen met een voorraadje materiaal in een karretje laadde en met de troepen meetrok om ter plaatse wat reparaties uit te kunnen voeren. Wel goed afgesloten, natuurlijk. Goed gereedschap was ook toen al duur.

Wat materiaal betreft zou ik persoonlijk voor eiken kiezen. Het no-nonsense mooi-is-mooi-maar-heel-blijven-is-belangrijker hout van die tijd. Goed verkrijgbaar, goed te bewerken, sterk, niet al te zwaar en niet bang voor een buitje. Die eigenschappen gelden nu nog steeds, afgezien dan van de mogelijk toch wat hogere prijs.
 

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Traditioneel zouden ze alleen ook een smidse en een aambeeld nodig hebben omdat alle ringentjes geklonken waren van oorsprong :)

Zal zelf ook aan eiken te denken. Het meeste eiken dat ik heb gevonden zijn meestal verlijmde planken is dit een probleem voor vocht?
Kan ik voor de verbindingen beter tweecomponenten lijm gebruiken of is gewone houtlijm voldoende? Zijn messing schroeven (en ander ijzerwaren) voor buiten gebruik of een dergelijk project een betere oplossing dan RVS? Zal deze waar ik ze misschien gebruik toch afdichten met een plug...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.