advies

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik heb een luxe probleem
ik mag voor een behoorlijk bedrag bij fine-tools uit zoeken .
maar dan wat ga je dan kopen ???
ik zit er kwa hout bewerken warmpjes bij
ik heb
stanley
3,4,5,7,9en een half ,110,101,62,92,66,71,78,50
lie nielsen 103
veritas kant schaaf
beitels de hele serie stanley sw en nooistgedacht en schietbeitels
kapzagen
schulpzaag
dus ja behoorlijk compleet
wat moet je dan nog kopen ?
wat advieseren jullie
ik had zelf dit in gedachten
veritas low angel smooter de kleine
logier raspen 2
veritas zwaluwstaart zaagje
schraapstalen een set
een veritas kruishout of hoe noem je dat
kleine schrijfhaak
zaag vijl diamand
ik hoor graag jullie mening
en advies gr leroy
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Van jouw lijst zou ik zeker de kruisstaal en zwaluwstaalzaag van veritas nemen, worden hier veelvuldig gebruikt, verder hangt het er van af wat je nodig denkt te hebben.
Zelf heb ik mijn gereedschap redelijk goed op peil en ben nu beland op het punt dat ik de leuke maar niet zozeer onmisbare spullen koop. Zo heb ik voor mijn verjaardag van volgende week de kleine veritas ploegschaaf besteld. Groeven heb ik altijd met de beitel of zagen en de grondschaaf gemaakt, maar dit werkt net iets makkelijker lijkt me. Dus dat is misschien ook een optie voor jou.
 

tuoh

Oud hout
Leroy, als je het geld gaat laten rollen heb ik nog wel wat ideetjes:D

Een paar Japanse zagen? werken subliem.
Ik zou geen diamantvijl kiezen, maar de klassieke zaagvijlen. Die diamant exemplaren werken eerder als wetsteen dan als vijl, dat schiet dus niet op.
een zaagzettang, alleen vijlen is maar het halve werk.
Een "zweihaak" of een hoekmeter, je komt ook wel eens andere hoeken tegen dan alleen 90°
Een steekpasser, makkelijk om verdelingen uit te zetten.
Een sponningschaaf, heb je ook wel eens nodig.
Set schroevendraaiers?
Houtboren en Fostnerboren of iets gelijkaardig.
Set drevels, oftewel dooslagen.
Verzinkboren
Proppenboren?
etc......


Mvg,

André
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Een markeermesje (de Ron Hock of de shirabiki) en een strookje leer om een handvat van te maken. Een steekpasser zoals André zegt is een goeie, maar neem er twee: vaak moet je twee maten uitzetten en dan is het handig als je de passer niet hoeft te verstellen. En als je echt los wilt: een Starrett combination square met de goniometer (de 'protractor head'). Of de kleine uitvoering, de T-square als je iets minder wilt.

Arthur
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Potverdorie, heb je een gereedschap bon gewonnen bij de staatsloterij ofzo? :D .
Ik weet niet of je van scratch begint, maar goeie ratelsleutels van Gedore, schroevendraaiers van Wera, tangen van Knipex en moersleutels van Bahco zijn ook zeker nooit weg :) .
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo bedankt voor de reactie's
het is echt een luxe probleem
een passer is een goed idee boren heb ik wel in alle soorten en maten zowel voor hand als machine. Touh wat voor japanse zaag dan er zijn zoveel soorten ??
zo'n scarlett is ook wel leuk inderdaad
en tja wat is de mening over de small bevel up smooth plane van veritas is dat wat ik bedoel zou je die vaak gebruiken .
en raspen ik heb ze tot nu toe niet gemist maar is dat wat. Gebruikt iemand hier die dingen ??
het veritas zaagje heb ik inderdaad wel vaak voorbij zien komen hier dus die wordt het zoiezo.
alvast bedankt voor de adviezen gr leroy
 

WR1944

Oud hout
Ik zou er helemaal geen probleem van maken, koop wat je nodig hebt wanneer je het nodig hebt. Dan heb je ook geen gereedschap dat ligt te verstoffen. Meestal werk ik zo maar nu een dan kom je toch iets tegen dat zoooo handig lijkt of gewoon tegen je zegt: koop mij. Als je voor een bepaalde periode een bepaald bedrag moet besteden kan je beter met waardebonnen in zee gaan. Ik ben niet zo thuis in de materie in Holland maar in Amerika kan je een gift card kopen van een bepaald bedrag dat als een soort van credit card werkt. Bij een betaling wordt het bedrag afgeschreven en met de rest kan je een volgende betaling doen. De papieren tegoedbonnen van Nederland moet je in z'n geheel opmaken want je krijgt er geen geld van terug dus het wordt tijd voor het Amerikaanse systeem (als dat ten minste niet al bestaat in Nederland).
 

tuoh

Oud hout
Leroy,

zelf heb ik twee verschillende Japanse zaagjes. Beide zagen hebben wel geharde tanden!

- een dozuki compact 180 crosscut = een zaag met verstevigde rug, hierdoor ben je wel beperkt in de diepte van de zaagsnede.
- Ryoba 240mm = een zaag met twee snijkanten (dus geen rug) één kant afkorten de andere zijde langshout zagen, hier mogen de stukken zelfs 0,50m dik zijn:D

Eén van beide heb ik elke dag wel eens nodig, ze zijn gewoon superieur aan alle westerse zagen ( zeker voor bankwerk zijn ze onklopbaar)

Het voordeel van bovenstaande zagen, word het zaagblad bot dan vervang je dat gewoon door een nieuw exemplaar. Als je wat zorgzaam omspringt met je gereedschap doe je met één blad makkelijk enkele jaren. Ik gebruik de zagen wel enkel in mijn atelier voor allerlei klusjes bij de montage van werkstukken. ( penborsten afzagen, verminderingen zagen, etc.)
Ondanks het intensieve gebruik zijn beide zaagbladen nog in topconditie, heb de zagen nu bijna 5 jaar in gebruik:D Ik mag dus zeker niet klagen.

Mvg,

André
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey andre ik heb een mooi setje op het oog ik ga dat eens proberen
gr leroy
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
nou het speelgoed is binnen
het is geworden een japanse zaag op advies van Andre
de veritas bevel up smoother
zwaluwstaartzaagje van veritas
kruis staal
meubelmakers rasp
hock schaaf beitel
verschillende schraapstalen
ronde slijpsteen
veritas meubelmakers hamer
kleine schrijf haak

foto's volgen nog
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Hoe bevalt die veritas in vergelijking met de japanse zagen die je hebt aangeschaft? Moet mijn eerste zaag gaan aanschaffen en de keuze is reuze :)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dat blinkt!
heb je de Veritas zwaluwstaartzaag met 14 tpi of de versie met 20 tpi?

groeten ,
ornament
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik heb de 20tpi versie
en tja wat het beste zaagt ik pak alle twee de zagen
ze hebben alle twee hun voordelen dus koop ze alle twee
mvg Leroy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.