Badkamermeubel

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Eindelijk begonnen met mijn badkamermeubel! Na wat advies over welk hout en hoe te beginnen is hier het eerste resultaat...
Enkele kenmerken:
Wastafel komt bovenop het meubel.
Hout keuze: gerookt eiken, 2,0 cm dik breedte planken 19,0 cm.
Meubel 1: 58,0 hoog * 49,5 cm diep * 80 cm breed. Hierboven op komt dus nog de wastafel. Daarnaast komen er 2 lades in.
Meubel 2: Wandmeubel langs hoofdmeubel. Maten nader te bepalen..
Spiegel: lijst van hetzelfde hout, maten nader te bepalen..

De planken geselecteerd:
P1050542.jpg


Stroken gezaagd van 8,3 cm breed en 59 cm lang, zodat ik het paneel uiteindelijk na het verlijmen op de juiste maat kan zagen:

P1050543.jpg


Fijn werken met die domino's!! misschien te veel op een rij?? Dacht, beter 1 te veel dan 1 te weinig (nog geen ervaring ermee):

P1050544.jpg


En verlijmen, met constructielijm (Bison D4) Tape voor het overtollige lijm...:

P1050545.jpg


Wordt vervolgd......
(wacht nog op de postbode voor een nieuwe doos met domino's :D)
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Waarom al die domino's. Gewoon koud tegen elkaar lijmen... Hoef je ook niet op de postbode te wachten.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
mooi project
inderdaad de domino's zijn goed zelf te maken van rest matriaal .
succes er mee gr leroy
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
:D Thanks! Zal het bij gaan houden!



Om onder andere het risico te vermijden dat het gaat werken! Badkamer, vocht, werken... en geen lak maar hard wax afwerking?! wil het risico niet nemen dus vandaar al die domino's ;)

Heb mijn badkamermeubels van massief eiken, zonder lamello's, afgewerkt whitewash met olie en geen trek.
Zorgen voor goede afzuiging in je badkamer.
Maar als jij dit prettiger en veiliger vindt is dat natuurlijk een goede keus, hoewel ik betwijfel of de lamello's wel echt het kromtrekken van een paneel tegen kunnen gaan. Als het gaat kromtrekken, dan gaat het ook, ook met lamello's is mijn indruk.
 

woodchip

Nieuw lid
16 nov 2011
12
0
Ingelum
Die dominos zijn echt overbodig ja. Gewoon goed strijken en koud op elkaar lijmen. Werken van het hout ga je niet tegen en het werkt ook nog de andere kant op dan wat de dominos gaan tegenhouden.
Verder wel mooi hout zo te zien wel benieuwd hoe het er verder uit gaat zien.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Bedankt voor de tips! Omdat het voor mij nieuw is waardeer ik jullie reacties. Zou ik nog iets moeten doen om het werken tegen te gaan? Of is het gewoon hopen dat het niet gaat werken :cool:
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Ik dacht dat je lamello's gebruikte, maar je gebruikt domino's. Niet dat het echt veel uitmaakt, maar ik wilde toch wel even mijn "leesfoutje" rechtzetten.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Het heeft weer even op zich laten wachten, in de tussentijd ben ik ook bezig met de badkamer zelf... slopen, opbouwen enz..
Maar heb 1 paneel verlijmd en constateer dat de snedes niet 100% haaks op elkaar gelijmd zitten, oftewel er zitten spleetjes tussen enkele planken.... (dit kreeg ik er niet uit geklemd)
Ik heb op een proefstuk gebruik gemaakt van een opvuller, maar dat geeft uiteindelijk een te groot kleur/structuur verschil.

Ik overweeg om het zo te laten en het als leermoment te nemen voor de volgende stukken. Ik zal morgen foto's plaatsen! Opzich zie je het niet, alleen van dichtbij, maar toch jammer!!

Hoe het komt? Uiteindelijk heb ik de planken in kleinere stroken gezaagd met liniaal en invalzaag. Denk dat dit een risico was/is omdat je met kleine planken geen winkelhaak erbij kunt gebruiken. Het is beter om ze op een tafel te zagen denk ik.. (alleen die heb ik niet)

Of ik moet helemaal opnieuw beginnen met de zijkanten! Heb opzich planken genoeg..
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
... Hoe het komt? Uiteindelijk heb ik de planken in kleinere stroken gezaagd met liniaal en invalzaag. Denk dat dit een risico was/is omdat je met kleine planken geen winkelhaak erbij kunt gebruiken. Het is beter om ze op een tafel te zagen denk ik.. (alleen die heb ik niet)
...
Had je wel een stuk plaatmateriaal *op* je planken gelegd, of heb je het kantel-effect van deze foto gekregen??
http://www.woodworking.nl/showthread.php?5877-Advies-Badkamermeubel&p=52901&viewfull=1#post52901
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Om met een invalzaag en liniaal om platen/planken perfect tegen elkaar te laten passen gebruik ik de volgende truck:
ik zaag de stukken (zo goed mogelijk) op maat,
dan leg ik twee stukken die tegen elkaar moeten tegen elkaar zoals ik ze zou willen en klem die op de tafel (niet tegen elkaar klemmen)
dan ga ik met mijn invalzaag over de 'spleet' tussen beide.
Als je dan niet 100% haaks bent zijn de zijkanten van beide stukken toch minstens evenwijdig en passen ze mooi
(de essentie zit er dus in om in 1 keer van beide stukken iets af te halen)
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Had je wel een stuk plaatmateriaal *op* je planken gelegd, of heb je het kantel-effect van deze foto gekregen??
http://www.woodworking.nl/showthread.php?5877-Advies-Badkamermeubel&p=52901&viewfull=1#post52901

Zou goed kunnen omdat de "spleet" niet altijd ook aan de andere kant van het paneel zit. Oftewel inderdaad aan 1 zijde "scheef"..

Om met een invalzaag en liniaal om platen/planken perfect tegen elkaar te laten passen gebruik ik de volgende truck:
ik zaag de stukken (zo goed mogelijk) op maat,
dan leg ik twee stukken die tegen elkaar moeten tegen elkaar zoals ik ze zou willen en klem die op de tafel (niet tegen elkaar klemmen)
dan ga ik met mijn invalzaag over de 'spleet' tussen beide.
Als je dan niet 100% haaks bent zijn de zijkanten van beide stukken toch minstens evenwijdig en passen ze mooi
(de essentie zit er dus in om in 1 keer van beide stukken iets af te halen)

Lijkt mij een hele goede tip! Maar als de stroken heel smal zijn kun je ze weer niet goed klemmen omdat de liniaal er anders niet op past... Hoe ga je daarmee om?
Die tip van Roald om een bredere plank op de stroken te leggen en daarmee alles te klemmen lijkt me dan ook te werken.

Ik dacht, dat gaat wel lukken, planken op maat zagen, lijmen, en aan de volgende beginnen. Valt me toch een beetje tegen. Maar goed, aldoende leert men...
Is eigenlijk ook de eerste keer dat ik vanuit smalle stroken een paneel verlijm en een meubel maak. De eerdere stukken waren van plaatmateriaal.
 
Laatst bewerkt:

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Maar als de stroken heel smal zijn kun je ze weer niet goed klemmen omdat de liniaal er anders niet op past... Hoe ga je daarmee om?
Om heel eerlijk te zijn: ik zou ze in de zaagtafel steken, maar dat is natuurlijk geen oplossing als je er geen hebt staan.
Ik denk dat proberen met verschillende manieren van klemmen tot het lukt de enige oplossing gaat zijn. (of iemand id buurt met een tafeltje zoeken)

ik gebruik dit vnl om multiplex platen mooi te laten passen
 

woodchip

Nieuw lid
16 nov 2011
12
0
Ingelum
Heb je geen handschaaf om de zijden even perfect recht te laten aansluiten. En altijd een lijm proefopstelling maken zodat je kunt zien waar de planken niet perfect aansluiten zodat je dit kunt verhelpen. Normaliter doe je het vlak strijken op de vlakbank zodat het perfect aansluit.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Zie hier een foto, het is niet echt duidelijk te zien. Maar ik ga vanavond de al gezaagde planken eens goed bekijken wat volgens mij zijn ze wel haaks alleen drukken ze niet goed op elkaar met lijmen.
Wellicht te veel lijm, of de domino's zitten in de weg zodat het niet goed aangedrukt kan worden. Maar wellicht ligt het gewoon aan het zagen, haaks enz..
Ga vant weekend ook de spleetjes proberen op te vullen met lijm/stof van het zagen. En dan een proefstuk waxen/olieen. Kijken wat het resultaat is. -> te lelijk = op nieuw beginnen -> te doen = doorgaan :cool:

P1050546.JPG

P1050547.JPG

Eerst dus eens uitzoeken waar het aan ligt! Misschien ipv die constructielijm, waterbestendige houtlijm (witte) gebruiken?
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Na een korte onderbreking (http://www.woodworking.nl/showthread.php?6303-Poppenwagen) hierbij het vervolg van deze topic!

Afgelopen week alle panelen en stukken gezaagd en gelijmd..

P1050624.jpg

Hierna alles voorzien van domino's en zonder lijm in elkaar gezet.

P1050626.jpg

Het past!! Vanaf donderdag kerstvakantie dus dan gaat het weer verder :)
Alles met lijm in elkaar zetten en de lades maken. Zonder handgrepen dus vandaar de 2 "latten" aan de voorzijde. Hier komen de lades tegenaan. Je hebt ruimte nodig voor je vingers om de lade aan de bovenzijde te openen dus vandaar de lat aan de achterkant zodat er geen "gat" ontstaat.
Nadien alles afwerken met Osmo hardwax-olie (mat).
 
Laatst bewerkt:

woodchip

Nieuw lid
16 nov 2011
12
0
Ingelum
Davee,

Die houtverbreding kan gewoon zonder domino's als je een hand schaaf gebruikt of vlakbank natuurlijk en even met een blokhaak kijken of het echt haaks is. Als je de vlakbank gebruikt even streepjes zetten op de kanten welke onderaan tegen de geleider komen zodat als daar toch een afwijking in zit deze zichzelf opheft. Dan proefopstelling kijken of alles sluit en lijmen maar. Als die lijmnaad gewoon goed aansluit dan is dat sterker dan het hout zelf met de huidige lijmen. Gewoon secuur werken dan heb je gewoon een perfecte gesloten lijmnaad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.