Michiel heeft zich ook aangemeld.

Michielw

Actieve deelnemer
16 sep 2012
27
0
Groningen
Ik maak al enkele jaren luidsprekers ed, werk veel aan mijn zeilboot (houten interieur), en heb oa het bureau van George Nakashima nagemaakt. Verder tafels, kasten etc. Ik probeer steeds verder te komen en wil graag steeds meer met de hand gaan doen.

Ik had ook al een vraag gesteld, maar laat dezelfde vraag ook gewoon hier staan denk ik.
Omdat ik eindelijk eens een keer afgestudeerd ben krijg ik 'iets.' Graag wil ik daarvan mooi gereedschap kopen wat zeer lang mee gaat.

Ik gebruik al jaren de spullen van mijn schoonvader, maar nu wil ik ook wel eens wat zelf hebben. Nu wil ik graag een mooie set beitels kopen.
Uiteraard kick ik op de Lie Nielsen, maar voor mijn gebruik vind ik dat nogal overdadig.
Na het lezen van vele testen en mijn voorliefde voor Japan kom ik uit op verschillende mooie Japanse beitels. Welke dat dan moeten worden weet ik niet. Ik twijfel nu tussen een mooie white/blue steel Japanse beitel en een set Stanley Sweethearts (ook vanwege de vele positieve berichten en de prijs). Ik begrijp een wereld van verschil, maar de prijzen van de Japanse beitels worden mij niet duidelijk. Setjes vanaf 100 euro tot 5000 euro.... Aangezien ik meer heb aan een mooie schaaf wil ik max. 150 euro besteden. Evt. is het ook een idee om 4 losse beitels te kopen in de meest gangbare maat waardoor de Japanse Blue steel beitels van Matsumura tot de mogelijkheden kan behoren (ik kan alleen geen blue steel vinden in NL, D, UK).

Kan iemand mij verder helpen. En wat voor 'hamer' zou mooi aansluiten op de Stanley set?


Edit: ondertussen nog verder door gelezen en denk toch wel sterk aan de 4-, of 8-delige set van Stanley. Bij de vier delige set zou ik evt. nog een 32mm toe willen voegen. Dan ben ik toch wel helemaal compleet denk ik. Krijg toch nog graag advies
:eek:

De schaaf wordt een Veritas Low Angle (om te beginnen).
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Michiel,

Welkom op dit mooie forum !! Er is al veel geschreven over beitels. Lees de oudere posts maar eens door.De stanley-set lijkt me ook een goede keuze. Ik ben gezwicht voor de LN-beitels. Heb dit jaren tegengehouden maar ben toch bezweken hahaha. Een hamer zou een leuk zelfbouw-project kunnen zijn,natuurlijk kan je deze kopen maar zelf maken kan ook erg leuk zijn.

Hou je ons op de hoogte ?
 

Michielw

Actieve deelnemer
16 sep 2012
27
0
Groningen
Dank je. En heb inderdaad al erg veel gelezen. Vandaar dat ik uiteindelijk uitkom op een setje Stanley. Maar de enige positieve reacties die ik op het forum kan vinden komen van één persoon.
Morgen ga ik denk ik zelf eens aan de slag met een hamer. Er ligt nog een enorme hoop essen wat anders de brandhaard in gaat. En ook nog wel een sier reepje teak. ;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik ken in ieder geval 3 mensen die zeer tevreden met deze set van Stanley zijn. Tot op heden heb ik nog niet gesproken die ontevreden was. Prijs/kwaliteit lijkt dik in orde, de beitels van Narex schijnen ook een goede prijs/kwaliteit-verhouding te hebben.
 

Michielw

Actieve deelnemer
16 sep 2012
27
0
Groningen
Ik twijfel nu dan ook voornamelijk over de aanschaf van een set van 4 (evt met een losse 32mm) of een set van 8.
Prijs technisch maakt het weinig uit. 4 voor €75, 8 voor €150....
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Heb zelf goede ervaring met de narex beitels, goede prijs/kwaliteit beitels. Dat geld ook voor de schaven van quancheng/peaktool.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Michielw
Om te beginnen WELKOM op het forum. Ik heb zelf een stuk of 10 /15 2e hands beitels gekocht op marktplaats. Een paar goede oudjes één of 2 super"berg" beitels een wat rommel. Nu ben ik niet zo'n profie dus gauw tevreden. Voor een hamer heb ik wel een tip.
http://youtu.be/JcaV5jWpR1k
Steve is een uitzondering op de heel erg serieuze Amerikaanse vakbroeders, gewoon simpel een beetje rommelen in de schuur.
HG Hugo
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Ik heb Stanley beitels ( een set van 4 , geloof ik) Ik heb ook een set van Kirschen , en die zijn natuurlijk beter. en duurder. De Stanleys zijn goed voor hun geld,
maar hebben 1 klein nadeel. Of toch de set die ik heb. Er staan metrische maten op , van 10 tot 24 mm, geloof ik , maar die maten zijn niet juist. Ik had eens een groef gefreesd van 10 mm en wou de bodem hier en daar een beetje schoon maken. De Stanley van 10 mm kreeg ik niet in de groef. Even de schuifmaat erbij genomen en er de beitel was 'maar' 3/10 de mm breder. Ik denk dat ze toendertijd gewoon hun beitels in Engelse maten maakten en er metrische maten opplakten die ongeveer in de buurt kwamen...
Oh ja, welkom hier!
gr,
Danny
gr
 

Michielw

Actieve deelnemer
16 sep 2012
27
0
Groningen
Heb net een simpele gemaakt. Vergelijkbaar met de hamers die recent op het forum te zien waren. Maar en gedraaide hamer is ook erg leuk natuurlijk :eek:

Nog steeds aan het twijfelen over de beitels, misschien dat de Oire Nomi van Baptist ook wel wat zijn. Anders Tataki Nomi Chisel Set - 6 Piece (6,9,12,18,24,30mm + Wooden Box) van http://www.rutlands.co.uk/hand-tools/chisels/chisels---japanese/JP1055/tataki-nomi-chisels...

Erg moeilijke materie...
 

Michielw

Actieve deelnemer
16 sep 2012
27
0
Groningen
Lekker veel veranderingen in mijn wereld, zojuist een koopcontract getekend en een werkplek van 8x4 (geisoleerd met cv komt tot mijn beschikking) tevens een huis maar ach dat is niet zo van belang.

Daarnaast gaan wij over een maand naar Japan. Iemand een top tip voor een mooie (enigszins betaalbare) lokatie voor prachtgereedschap? Wij zitten met name in Tokyo, Matsumoto, Kyoto en evt. plaatsen daartussen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.