Uitfrezen valdorpel en driepuntslot

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste forumgenoten,

Ik heb voor een prikje een nog uitstekende meranti voordeur gekocht. Deze heeft echter geen valdorpel en een meerpunslot. Ik zou die er willen infrezen, maar ben er nog niet precies uit hoe ik dat het beste doe. Festool heeft hiervoor een oplossing, maar die is echt schandalig duur:mad:: http://www.festool.be/nl/products/a...pid=495246&name=overige-toebehoren-of-fh-2200

Hebben jullie hiervoor (zelfgemaakte) oplossingen? Via mijn kleine freestafel gaat ook niet lukken want de deur is veel te zwaar om te manipuleren.

Frank
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Wat een schoften zijn het ook bij festool!

Ik zou gewoon zelf iets in elkaar schroefen. Een Voetplaat van 10mm multiplex ofzo, en aan beide kanten een al dan niet verstelbare aanslag. Als het voor 1-malig gebruik is, dan zou ik er een vaste opstelling van maken.

succes!
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Als je wilt kun je zelfs via de onderdelenservice van festool alle montage onderdelen
aanschaffen, en deze dan gebruiken icm multiplex oid. Het is alleen dat je verminderd
Zicht hebt op je werkstuk, maar dat hoeft geen ramp te zijn. De aansluiting voor de stofafzuiging aan
de achterzijde is zeer handig omdat je vaak in fases freest, en dan creer je veel stof
door de gemaakte sleuf.

Gr rick
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
zet de deur op zijn kant, in een stevige steun (trend verkoopt die) bevestig een lange balk aan de deur (met lijmklemmen) zodat het werk oppervlakte waar de bovenfrees op kan rusten verbreed wordt,

dan met de zijdegeleider bevestigd aan de bovenfrees is het een fluitje van een cent om de groef te frezen
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey ik heb ook meerdere keren voor mijn werk die sluitingen ingefreest dit heb ik allemaal gewoon met de zijgeleider gedaan dus zet hem op
gr leroy
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Als je een zijgeleider hebt dan ken je daar best gemakkelijk een extra lat in schroeven. met 30 a 40 cm lukt het je prima. Ook zou ik de duurste frees kopen (HSS) die je kan vinden. Nieuw en scherp is altijd een feest. Natuurlijk deur op zijn kant en een paar mm per keer moet lukken. Begin met de scharnieren, dan zie je het niet als je een foutje maakt.

HG Hugo
 

Manus

Actieve deelnemer
5 jan 2012
29
0
Je kunt ook een extra zijgeleider kopen zodat je aan twee kanten van de deur een geleiding hebt. Zo staat je bovenfrees ook stabiel op de deur, en je schiet nooit uit naar de zijkanten. Een frees van 25 mm. kopen voor de driepuntssluiting en dan kun je het in één werkgang frezen. Zo heb ik het al meerdere keren gedaan.
Ik hoor er wel van.

Groeten,
Manus
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
zoiets moet je toch voor een paar tientjes prima zelf kunnen maken van degelijke multiplex en wat schroefjes met vleugelmoeren? Alleen de koppeling voor je stofafzuiging vraagt iets meer werk, maar ook dat moet met de nodige pvc pijpjes makkelijk te maken zijn!
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Soms is de oplossing heel eenvoudig:) In dit geval volstond een klein overschotje melamine, de beschermkapjes van de geleider en de melamine op de geleider schroeven. Het resultaat was verrassend stabiel. Ik heb het slot en de valdorpel er voorlopig in geplaatst.

IMG_3019.jpg
IMG_3020.jpg
IMG_3021.jpg
IMG_3022.jpg
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Wat zit iedereen nu te zeuren over die 200 euro, je hebt het wel over minstens drie stukken plexiglas, 4 sterknoppen, een aansluiting voor stofafzuiging én een origineel Festool logo:p
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.581
Gaanderen
Ik hoop dat je een goede keus hebt gedaan met deze meerpuntsluiting. Met dit model ik heb al vele problemen gezien. De nokken od de sluitblokjes slijten nog wel eens. En zie jaren later maar weer de juiste te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.