scheppach HM2 - monteren aandrijfriem TFE-30

jaco

Nieuw lid
31 mei 2010
3
0
Hallo,

Ik volg het forum al enige tijd en ben altijd aangenaam verrast door de deskundige en behulpzame houding van de forumgebruikers.
Nu zit ik zelf met een tweetal vraagjes. Ik ben de (trotse) gebruiker van een scheppach HM2 combinatie.
De freesinrichting werkte naar voldoening, maar nu is het aandrijfriempje stuk. Is er een eenvoudige manier is om dit riempje te vervangen, of moet ik er gelijk de ganse freesas uithalen?

Verder vroeg ik me af of het mogelijk is om een spantang voor gebruik van bovenfreesjes op de freesas te monteren. In tegenstelling tot andere topies, waar een bout gebruikt wordt (dikwijls M14 of M16), span je de freesas van een TFE-30 aan met een moer (M18 als ik me niet vergis)Iemand enig idee of er een koppelstuk bestaat hiervoor.

Alvast bedankt,

Jaco
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jaco
Dat riempje voor een HM2 is simpel Je legt hem eerst onderop vast. Daarna een beetje wurmen en KAAR is kees. Zo doe ik dat, misschien niet de originele manier.

HG Hugo
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Hugo, jij bedoeld denk ik monteren voor gebruik? Jaco moet het riempje vervangen.

@Jaco, het is niet moeilijk, als je de tafel in de hoogste stand draait en je kijkt bovenop het huis (waar de aandrijving in zit) dan zie je bovenop een ronde plaat zitten met 3 m10 boutjes, die zit vast op een 2e ronde plaat in het huis en daar loopt de freesas doorheen, als je die 3 boutjes losmaakt en je de bovenste ring omhoog schuift en de binnenste naar beneden dan komt er iets ruimte langs de as waarlangs je de nieuwe riem kunt schuiven over de freesas heen. Daarna de ringen weer op hun plaats, boutjes aandraaien et voila. 5 minuten werk inclusief koffie drinken en opruimen.

Succes!
 

jaco

Nieuw lid
31 mei 2010
3
0
Dat is nu wat ik noem een prompte reactie. Inderdaad Hugo, het riempje is kaduuk en ik moet het vervangen.
Ik heb het eens van nabij bekeken en het ziet er inderdaad niet zo moeilijk uit. Bedankt voor de tip.

Toch nog even terugkomen op mijn tweede vraagje over de mogelijkheid om bovenfreesjes te monteren op de freesas. Enig idee?

Jaco
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ja dat wou ik net doen, vandaar dat ik de post opzocht.

Nee dat kan niet en al zou het kunnen dan heb je er niet veel aan omdat de meeste frezen zijn bedoeld voor een veel hogere snelheid dan de TFE-30 haalt. Max 6000 toeren en daarmee krijg je geen mooi resultaat. As kan ook niet ver genoeg zakken dus al zou je er een freesje op kunnen monteren dan heb je nog niks.
 

jaco

Nieuw lid
31 mei 2010
3
0
Bedankt voor de goeie raad.

Dus toch maar een bovenfreestafel maken.
Ik heb een leuk model gevonden op woodgears (canadese site). Werkt met houten tandwieloverbrenging.
 

rohan

Nieuw lid
4 sep 2012
15
0
Je kan je aandrijfriem ook op de originele manier plaatsen , als je aan de binnen kant kijkt van de vandiktebank zie je 2 moeren zitten die houden het stuk ijzer vast waar de tandwielen aan vast zitten, als je die iets los draait (dop 13 dacht ik) dan kan je alles in 1 geheel omhoog en omlaag schuiven, zo kan je makkelijker het riempje eromheen doen , en om hem weer op tespannen druk je het geheel weer naar beneneden en zet je alles weer vast..

gr

rohan
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Rohan, dat klopt voor de riem van de aandrijving van de rollen van de vandiktebank. Jaco heeft het over de riem van de aanbouwfrees.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.