Werkbank

WR1944

Oud hout
Ik denk dat ik niet de enige ben die bij het begin van een nieuw project een zekere opwinding voelt. Na het nodige denkwerk en een paar schetsen ga je daadwerkelijk aan het project beginnen. Je koopt hout en hardware volgens je boodschappenlijstje, eventueel nog aangevuld met zaken die je nog op voorraad had. Het hout is Douglas fir 2x4 en de top wordt van 3/4" MDF gemaakt die ik al eerder gekocht had. En dan komt het moment dat de eerste zaagsnede wordt gemaakt. Het project is officieel begonnen.
In de basement is een soort van nis (2,3 m breed, rechts 1 m diep en links 45 cm). Hier wil ik m'n 2e werkbank maken speciaal voor metaalbewerken. Er komt een draaibankje, een grote bankschroef en een tafelslijpmachine. De afmetingen worden 2 m breed en 600 diep, m'n standaard diepte. Werkhoogte wordt 900, net als m'n Festool tafels. Er boven komen wat schappen voor electrisch gereedschap. Ook komen er wat contactdozen en een schakelaar voor de TL-buizen er boven. M'n draaibankje heeft een 230V motor zodat ik een 240V contactdoos wil aanbrengen. Er zit een 240V/20A zekering in de breaker box voor een grote airco maar die wordt niet gebruikt. Dus wordt die aansluiting omgeleid naar de werkbank. Tussen de poten komt een schap voor groot materiaal. Omdat er een rioolafvoer langs de muur loopt komen de achterste poten iets van de muur af en komt het schap er boven. Aan de slag.
De eerste balk tegen de muur is altijd even lastig als je in je eentje werkt. De balk op lengte gemaakt, de plaats voor de liggers afgetekend, de gaten voor de bevestiging tegen de muur geboord en een steuntje voor de balk gemaakt. Met de balk nagenoeg horizontaal het eerste gat in de muur voorgeboord. Met de keilbout in de muur en de balk er op bevestigd heb ik de balk waterpas gesteld en de overige gaten in de muur voorgeboord. De keilbouten zijn 3/8", van Hilti en ik ben dit type niet tegen gekomen in de Hollandse bouwmarkten. De gaten in de muur geboord en de keilbouten er in geramd. Omdat de boutgaten iets verlopen waren moest ik de gaten in de balk iets opboren. Maar daarna ging de balk er soepel op en na het aandraaien van de moeren zat de balk als een huis. De 6 keilbouten zijn een ruime overkill maar ik hou van stevig.
De buitenste liggers op maat gemaakt en vast geschroefd. De voorste balk daar weer aan vast geschroefd en vervolgens de twee tussenliggers. De poten op maat gemaakt en de voorste rij aangebracht. De stalen versterkingshoeken tegen de achterbalk geschroefd en de achterste rij poten bevestigd. Voor de poten heb ik voor het eerst de slagschroevendraaier gebruikt. Het werkt als een zonnetje. De eerste fase is klaar.
 

Bijlagen

  • P9221187q.jpg
    P9221187q.jpg
    58,6 KB · Weergaven: 675
  • P9211186q.jpg
    P9211186q.jpg
    94,6 KB · Weergaven: 675
  • P9211185q.jpg
    P9211185q.jpg
    61,7 KB · Weergaven: 674
  • P9211184q.jpg
    P9211184q.jpg
    90,4 KB · Weergaven: 672
  • P9211183q.jpg
    P9211183q.jpg
    53,7 KB · Weergaven: 673
  • P9221188q.jpg
    P9221188q.jpg
    90,9 KB · Weergaven: 673
  • P9221189q.jpg
    P9221189q.jpg
    73,1 KB · Weergaven: 675
  • P9221190q.jpg
    P9221190q.jpg
    85 KB · Weergaven: 673
  • P9221191q.jpg
    P9221191q.jpg
    65,3 KB · Weergaven: 680
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ziet er goed uit
ja je werk bank is altijd te klein daarom is het makkelijk om er nog 1 te maken
succes met je project gr leroy
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Hallo WR1944,
Het begin ziet er weer goed uit, dat wordt een mooi plekkie voor je metaaldraaibankje.
Maar hoe hou je al dat hout stof daar uit de buurt?
Of is je afzuiging van al je houtmachines zo goed dat dit niet aan de orde is?
 

WR1944

Oud hout
@René13, ik verwacht niet dat er veel vocht op zal trekken. Het is een droge kelder waar bovendien verwarming in zit (baseboard heating).
@Spaander, m'n stofafzuiging is met Festool wel in orde. Eventueel kan ik er een bescherming overheen leggen.
 

tuoh

Oud hout
Die doorsteekbouten van onder andere Hilti kennen we hier ook als ankerbouten. Het zijn geen keilbouten, de werking is wel vergelijkbaar, het toepassingsgebied is echter verschillend.
Keilbouten kan je gebruiken in beton en gemetselde steen, ankerbouten daarentegen werken enkel goed in beton.
Niettegenstaande dit alles gebruik ik ook wel eens ankerbouten in hout:cool: In combinatie met epoxy levert dit een oersterke verbinding op, je constructie word dan een bouwpakket:D


Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Nu de basis stevig op z'n poten staat kan de top er op. Dat wordt 3/4" MDF. Ik heb een fanatieke afwijking ontwikkeld in Amerika, ik doe alles zo metrisch mogelijk. Het tafelblad krijgt een breedte van 2000 en een diepte van 600. Het is al erg genoeg dat ik die bezopen Amerikaanse maten voor bevestigingsmateriaal moet gebruiken. Het blad wordt met #8 x 1 1/2" PV schroeven vast gezet. Rondom is een houten bescherming aangebracht, gelijmd en geklemd met #4 x 3/4" PV schroeven.
Nu wordt het tijd voor de schappen boven de bank. Omdat het niet sjiek maar stevig moet zijn heb ik met stoelhoeken de verticale lat verbonden met drie horizontale latten, alles in 1 x 2" (ca 19x38mm). Van onder naar boven worden de dieptes 150, 200 en 250 mm. Met weer een ander product van Hilti heb ik de verticalen aan de muur vast gemaakt nadat ik de stoelhoeken had bevestigd. Vervolgens de horizontale latten aangebracht waarbij het haakse hulpstuk voor de Festool goed van pas kwam. Als laatste werden de 1/2" multiplex plankjes aangebracht.
Voor de enkele plank onder de bank zaagde ik de resten van de 2x4's doormidden. Dat worden super oversized ondersteuningen. Met drie latten maakte ik een diepte-aanslag en twee horizontale aanslagen om de steunen in één vlak te kunnen aanbrengen. Inderdaad, je heb nooit teveel klemmen en ik kon er nog wel een paar bij hebben. Gelukkig zijn Sinterklaas en de Kerstman in aantocht. Met de slagschroevendraaier gingen de schroeven er weer soepel in ook al maakte het wel een flink lawaai. Maar ja, no pain, no gain. Met de 1/2" multiplex planken er op geschroefd was ook deze klus weer geklaard.
Al schroevende kwam er alweer een idee voor een anvulling bovendrijven, laden onder het blad. Je kan ook nooit teveel laden hebben.
 

Bijlagen

  • P9221192q.jpg
    P9221192q.jpg
    47,3 KB · Weergaven: 519
  • P9231193q.jpg
    P9231193q.jpg
    76,5 KB · Weergaven: 520
  • P9241194q.jpg
    P9241194q.jpg
    30,8 KB · Weergaven: 520
  • P9261198q.jpg
    P9261198q.jpg
    92,2 KB · Weergaven: 521
  • P9251195q.jpg
    P9251195q.jpg
    58,5 KB · Weergaven: 521
  • P9261196q.jpg
    P9261196q.jpg
    73,1 KB · Weergaven: 528
  • P9261197q.jpg
    P9261197q.jpg
    90,7 KB · Weergaven: 525
Laatst bewerkt:

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Netjes en overzichtelijk, mooi gedaan. Heb je een goede verluchting in je kelder, want dat is toch wel nodig me dunkt als je in het hout bezig bent.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.291
232
't hoofd van Overijssel
Je werkblad afwerken met een laagje hardboard. Kan je na een tijdje vervangen als er veel klodders verf en boorgaatjes in zitten. Is mijn bedoeling ook niet om er in te boren en te schilderen maar na een tijdje beginnen er barstjes te komen in de werkbladen.
 

WR1944

Oud hout
M'n werkblad is hopelijk precies dat, een werkblad. Mocht het zodanig beschadigd raken dat het niet meer functioneel is dan komt er een verse plaat MDF op.
Ik heb geen stofafzuiging maar ik er wel plannen voor. Ik heb nog ergens een dubbele raamventilator staan. Dat is niet het soort zoals we dat in Holland kennen, een keuken ventilator die in een ruit bevestigd wordt maar een ventilator die onder een geopend schuifraam geklemd kan worden. Ik ga dan een muliplex kast maken waar deze invalt. De afvoer ga ik combineren met de luchtafvoer van de wasdroger in de aanpalende laundry room.
Die paar dingen die ik al op het kunnen bergen maken de werkplaats al een stuk minder rommelig.
 

WR1944

Oud hout
De laden onder de werkbank zijn ook gemonteerd. Ze zijn op dezelfde manier gemaakt als de laden voor de freestafel. Omdat de laden 100 hoog werden kon ik een groot deel uit de restjesbak vissen. Het is 1/2" multiplex en door de houtnerf voor de niet-zichtbare delen verticaal te houden kon ik met de restjes volstaan. De bodem is van 1/4" multiplex, ik ben niet van plan zware gereedschappen in de laden te stoppen. En met de schotten er in wordt het geheel toch weer wat steviger.
Eerst de stukken op maat gezaagd. Op stukken afval heb ik eerst de exacte instelling voor de frees bepaald. Dat is aardig wat werk en ik vraag me af of het simpeler kan. Om het uitbreken tegen te gaan heb ik eerst een groef in de zijkanten gezaagd en daarna gefreesd. Daarna de voor- en achterkanten van een groef voorzien. Het paste iets beter dan bij m'n vorige operatie. Ik schijn toch nog wat te kunnen leren. Daarna kwam de groef voor de boden aan de beurt. De groef moest 5,5 mm breed worden en het zaagblad was 2,2 mm breed. Eerst alles gezaagd met de plankjes tegen een aanslag. Vervolgens de aanslag met behulp van shims de aanslag iets minder dan de zaagbreedte opgeschoven en alle plankjes weer gezaagd. Dat ging door tot de juiste breedte was bereikt.
De drie bodems op maat gemaakt, 1 mm kleiner dan de inwendige maat van de groeven. Dan kwam het in elkaar lijmen aan de beurt. Door de nagenoeg spelingvrije montage van de bodem in de groeven kwam alles er goed haaks uit.
Met twee scharnieren op een afvalstukje van dezelfde hoogte als de laden tekende ik de gaatjes op de laden en de staanders onder de bank af. Even voorboren en alles kon bevestigd worden.
Nu nog knoppen, magneetsnappers en een paar schotjes en de zaak is gepiept.
 

Bijlagen

  • P9261199q.jpg
    P9261199q.jpg
    67,2 KB · Weergaven: 257
  • P9261200q.jpg
    P9261200q.jpg
    55,4 KB · Weergaven: 254
  • P9261201q.jpg
    P9261201q.jpg
    44,5 KB · Weergaven: 254
  • P9271202q.jpg
    P9271202q.jpg
    78,5 KB · Weergaven: 255
  • P9271203q.jpg
    P9271203q.jpg
    88,4 KB · Weergaven: 255
  • P9271204q.jpg
    P9271204q.jpg
    66,4 KB · Weergaven: 255
  • P9271205q.jpg
    P9271205q.jpg
    75,8 KB · Weergaven: 259
  • P9271206q.jpg
    P9271206q.jpg
    64,6 KB · Weergaven: 255
  • P9271207q.jpg
    P9271207q.jpg
    48,9 KB · Weergaven: 255
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ziet er weer keurig uit. Voor onder een werkbank zou ik persoonlijk wel voor een stevigere konstruktie gaan. Wat is het voordeel van deze laden ten opzichte van gewone laden?
 

WR1944

Oud hout
Ik heb voor deze constructie gekozen omdat het simpel is, geen geleiders en je kan alles met één beweging overzien. Ik wil er kleine spulletjes in opslaan als rolmaten, tekenmateriaal e.d. Met simpele houten rails moet je rekening houden met het tippen als je de lade te ver uittrekt. En volle uittrek metalen rails vind ik naast overkill ook veel te duur voor de toepassing. Ik heb dit al eerder toegepast in Holland in een smalle tafel in de keuken. En dat beviel me goed.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Nog nooit eerder gezien die scharnierende lades, lost inderdaad eenvoudig en goedkoop het 'te ver uitschuiven' probleem op. Goed idee voor licht spul.
Misschien een tip voor je basement: mijn eigen werkplaats (=garage) heeft nauwelijks daglicht en daarom heb ik onlangs in één middag al mijn muren en het plafond wit gelatexed, en dat geeft een veel minder 'bedompt' gevoel. Ik ben blij met het resultaat. Jouw ruimte lijkt me ook wat donker met de zeegroene muren, of valt het mee?
 

WR1944

Oud hout
@Roald, ik kwam jaren terug op het idee om lades in een smalle tafel in de keuken te maken. Ik wilde m'n bestek en overig keukengereedschap overzichtelijk opbergen. Ik had iets dergelijks gezien bij een gereedschapskast voor in een garage. Alleen had die uitvoering een kopse kant met een radius. In gesloten toestand zag het er dan uit als een normale lade. Maar dat vond ik teveel werk. In de keuken gebruikte ik paumelles zodat de lades er ook nog uit konden. Paumelles heb ik in de VS nog niet gevonden.
De ruimte oogt inderdaad was donker maar met TL-buizen heb ik goed werklicht. Ik vind het sowieso prettig in een goed verlichte ruimte te werken en met het ouder worden lijkt het wel of ik meer licht nodig heb. Als de CMS arriveert en er een nieuwe "echte" werkbank gemaakt is komen er meer TL-buizen in het nu nog wat duistere deel van de basement.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.