Houten ontbijtbord

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
Ik heb nog steeds goede herinneringen aan de houten ontbijtborden uit mijn jeugd. Vaak alleen voor broodmaaltijden gebruikt, lekker robuust.
Ik vond ze fijner dan gewone borden her voor. Het lijken eigenlijk net ronde snijplanken, met een decoratieve groef rondom de rand.

Ze zijn nog steeds te koop, maar het is natuurlijk leuker om ze zelf te maken (draaien misschien? Leuk project denk ik).
Nu vroeg ik me af welk soort hout kan ik hier het beste voor gebruiken, en hoe moet ik het behandelen?
Een beetje bescherming zal wel moeten, denk ik; er zal toch wel vocht (melk, ei) opkomen, etc. Iets van olie of zo lijkt me, maar welke?

Ik hoop dat jullie me een stapje verder kunnen helpen.

Heel erg bedank,

Toon

Ps. als ik dit topic op de verkeerde plek heb gezet, hoop ik dat de mods het even verplaatsen.
 

Pok

Nieuw lid
15 apr 2012
8
0
Hout waar etenswaren op komen te liggen moet geen smaak afgeven.

Beuken of Esdoorn zijn hiervoor zeer geschikt.

Afwerking is wellicht lijnolie mogelijk.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik gebruik paraffineolie van IKEA. Dit is 100% food save.
Het heet SKYDD, zit in platte flessen van 0,5 L en kost weinig.
Je vind het op de afdeling keukenaccessoires, meestal bij de snijplanken.
Pieter
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Toon.
Beuken is zeer geschikt, maar ook andere dichte houtsoorten als eiken, esdoorn, essen.
Gebruik geen lijnolie (stinkt) maar gewoon olijfolie, zonnebloemolie of walnootolie (uit de keuken). Even insmeren, in laten trekken en het overtollige met keukenpapier/katoenen lap wegpoetsen.
Voor hout kun je ook kijken/sneupen op rommelmarkten en tweede hands goederen zaken/schuren. Daar vind je nog wel eens teak snijplanken: afdraaien en leuk model aanbrengen.
Veel succes.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Ha Toon,

Deze zomer hebben wij bamboe snijplanken gekocht, als bord om van te kunnen eten. Bamboe is antibacterieel, erg praktisch in deze. De reden was dat we ook steakmessen hadden aangeschaft en dat die veel langer scherp blijven met een houten bord. Voor het onderhoud heb ik toen gegoogled welke olie het meest geschikt zou zijn. De hollandse slijpservice adviseert druivenpitolie. Het is wel een filnke klus, ze raden aan om het 4 keer te doen. Na de eerste keer vond ik het voor toen wel even welletjes met 6 snijplanken. Dit is de link:http://www.hollandseslijpservice.nl/extrahoofdstukken.php?id=0dc419794e201ee7e93
De druivenpitolie voldoet uitstekend, geeft geen geur of smaak af. Wel vlak na het opbrengen trouwens.

Met vriendelijke groet,
Koos
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
ik heb een ontbijtbord gemaakt van amerikaans noten, en deze afgewerkt met tung olie. tung olie is een hoogwaardige slijtvaste olie en het is bestand tegen van alles en nog wat (zelfs alcohol). ik ben het bord nu al een halfjaar aan het testen en het hout ziet er nog steeds beschermd uit, voelt niet droog aan o.i.d.
ik was het bord gewoon af met afwasmiddel, dit tast de olie ook niet aan.
ik ben zelf geen fan van paraffine olie, droogt niet dus je krijgt vette vingers en het is er snel af.
tevens is het ook een aardolie product, daarin tegen is tung olie een natuurproduct. wellicht hecht je hier waarde aan, ik tenminste wel.

veel succes met het draaien van je eigen ontbijtbord!

groeten, mark
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.