Engelstalige termen van "eindafwerkingsproducten" correct vertalen

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Hallo,

Aangezien er (bij mijn weten) helaas niet zoveel info te vinden is over houtbewerking in BE/NL (behalve hier dan natuurlijk!) lees ik behoorlijk veel engelstalige sites. Ik heb echter wat moeite om sommige termen van "producten voor eindafwerking" te vertalen. Ik hoop dat jullie kunnen helpen :)

  • Lacquer
  • Varnish
  • Coatings
  • Paint
  • Polyurethanes
  • Fast Finishing

Voor alle duidelijkheid: ik kan deze wel min of meer "vertalen", maar dat veroorzaakt net de verwarring.

Hoe ik er nu over denk: "Lacquer" is "Lak". Maar "Lak" is voor mij ook "Verf" (paint)... En van wat ik lees op mijn potten "verf" zit er in mijn water gedragen lakverf ook "polyurethane"?

Als randinfo: ik zit te kijken naar een HVLP systeem en aangezien bij deze verschillende producten ook verschillende spuitkoppen & naalden horen is er blijkbaar meer verschil dan ik denk :)

Alvast bedankt!

Stijn
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ook in het engels worden deze termen vaak door elkaar gebruikt. Maar de normale vertaling zou zijn:

Lak
Vernis
'verf' - of coating; gewoon laten staan omdat het in het NL ook vaak direct gebruikt wordt; alles wat een dunne afwerklaag op een ondergrond oplevert is een coating...
verf
polyurethaan
sneldrogende afwerking (?)

lak, verf en vernis wordt vaak door elkaar gebruikt, maar taalkundig EN technisch is er een belangrijk verschil tussen een lak en een vernis. Een lak is een afwerking op basis van een opgeloste 'hars'. Drogen is bij een lak echt alleen maar drogen, het verdampen van een oplosmiddel, waarna een harde hars- of polymeerlaag overblijft. Het klassieke voorbeeld is schellak, een oplossing van een afscheiding van de lacwants (vandaar de naam lak en schellak!) in alcohol. Ook celluloselak is (voornamelijk) een laktype.

Een vernis is een product op basis van een (gemodificeerde) drogende olie met een hars. Drogende oliën (feitelijk een foute benaming want de olie 'droogt' niet maar polymeriseert onder invloed van zuurstof), zoals lijnolie en tungolie, kunnen zelf gebruikt worden om een, niet erg duurzame, afwerking te creëren. Als je de olie opkookt met een geschikte hars maak je een (pre)polymeer van olie en harsmoleculen die na aanbrengen verder reageren tot een taaier, en duurzamer polymeer - een vernis. De naam vernis is naar verluidt afkomstig van Berenice, de havenstad waar in de oudheid veel van een bepaalde harssoort vandaan werdt verscheept. Een vernis kan met of zonder oplosmiddel geformuleerd worden, maar voor verwerking heb je meestal een oplosmiddelverdund product nodig. Als je een natuurproduct als terpentijn (van Therebinth, een plantensoort; terpentijn wordt uit pijnboomhars gestookt) gebruikt zal dat naast verdampen ook meereageren in de uiteindelijke polymeer.

Feitelijk is een lak dus een coating-product dat 'droogt' door verdamping van het oplosmiddel, en vernis een coating die 'droogt' door uitharden van de prepolymeer.

Een verf is feitelijk niets meer dan een vernis met een pigment.

Verven en vernissen hebben tegenwoordig vaak solids van semi- of synthetisch basis - zo heeft een alkydverf of -vernis een harsbasis van gemodificeerde drogende oliën, en een polyurethaanvernis een volledig synthetische basis. Polyurethanen zijn vaak (maar niet altijd) geformuleerd als latex - waarbij kleine bolletjes basis met een emulgator in water verdeeld worden; als het water oplost komen de bolletjes weer bij elkaar, en vormen (idealiter) een homogene laag die vervolgens gaat reageren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.