Hoogglansverf (wit) polijsten?

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo allemaal,

Zijn er mensen die hun meubels geregeld in kleur schilderen en dan met name in hoogglansverf? Ik ben erachter gekomen dat een perfect resultaat niet mogelijk is als je niet beschikt over een stofvrije ruimte/spuitcabine; je ziet namelijk iedere stofje al werk je nog zo clean en zorgvuldig.

Nu lees ik op diverse fora dat het bij bijv. piano's en gitaren gebruikelijk is om de laatste laklaag nat te schuren met waterproof schuurpapier en vervolgens te polijsten.

Of een half-/zijdeglans verf gebruiken dat schijn niet zo "besmettelijk" te zijn.

Wat adviseren jullie mij of hoe zouden jullie dit oplossen?

Bedankt en groet,

David
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Ik heb een 3 maanden geleden een tafel in de hoogglans gezet. De verf heb ik van de schilder het leek wel water maar het schilderde super en geen stofje te zien ( had wel mijn kids in hun slaapkamer opgesloten :))
Het is mogelijk on sommige soorten te polijsten maar dat is volgens mij een heidens karwei
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo David

Op het brommerforum komen regelmatig eigengebouwde spuitcabines voorbij. Een middagje knippen en plakken en je hebt een aardig hok. Deze hobbyisten zijn vaak erg te spreken over hun eigen resultaat. Wat ik me van heel vroeger kan herinneren is dat een collega zijn auto spoot in een constructiewerkplaats. Hij had daarvoor wel eerst 2 uur de boel helemaal nat gespoten. Met een tuinsproeier had hij "alle "kleine stofdeeltje in de lucht neer gehaald. Ik heb zelf geen ervaring behalve met een spuitbus. Grote oppervlaktes hang ik op. Een beetje schuin met de verf kant naar onder, kan er niks op vallen.

Suc6
Hugo
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Er is een groot verschil of je verf gaat rollen of spuiten.
Met rollen wordt het oppervlak statisch en dan trekt het stof aan. Met spuiten heb je daar geen last van.
Ik spuit zelf hoogglans verf zonder gebruik te maken van een spuitcabine en het resultaat is prima. Een groot nadeel van spuiten vind ik echter wel de spuitnevel. De laatste jaren gebruik ik een Wagner HVLP setje en daarbij valt de nevel nog enigszins mee, maar het is zeker niet prettig.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Bedankt voor de suggesties zover. Misschien heb ik het verkeerd omschreven, maar ik beschik niet over apparatuur om te spuiten en heb geen ruimte om een spuitcabine te bouwen. Dus spuiten is sowieso geen optie voor mij.

Het gaat trouwens niet om blanke lak op hout maar om hoogglans kleurlak in wit. Ik dacht aan het begin ook dat er geen stofje opzat maar al valt het licht er vanuit een bepaalde hoek op dan zie je dat het helemaal vol zit. En omdat het spierwit is valt dit nog eens extra op. Ik werk overigens met een platte kwast. De verf is gefilterd in een nieuw blik, de boel met een vochtige doek en kleefdoekje afgenomen en in de badkamer geschilderd, maar helemaal stofvrij mooi niet dus...

Dus toch proberen polijsten om de ergste stof eruit te krijgen, schijnen ze bij auto's ook te doen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb wel eens wat met DD-lak (2-componenten) geschilderd. Deze lak is ook goed te polijsten. Er bleven echter telkens luchtbelletjes achter, hetzelfde als bij epoxy. Ik heb zo'n vermoeden dat de liquid glass methode met een verfbrander (filmpjes is hier laatst gepost), ook bij die lak moet werken.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Thom, dat is een interessante en bruikbare link. Dat ga ik zeker een keer proberen, want voor dit project is het waarschijnlijk niet meer nodig om te moeten polijsten.

Ik heb namelijk nog een aantal testen gedaan met hoogglans verf van verschillende merken. En wat schets mijn verbazing, het ene merk/type trekt (veel) meer stof aan dan het andere en ook de mate waarin het zichtbaar is in het eindresultaat is verschillend. Geschilderd in dezelfde ruimte op hetzelfde tijdstip met hetzelfde materiaal. Schiet mij maar lek... :confused:

Nouja van één verf is het resultaat acceptabel dus daar ga ik snel mee verder, dit project heeft al teveel vertraging opgelopen.

Bedankt iig. allemaal voor de suggesties en ik post nog wel even een foto van het eindresultaat eerdaags.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.