serre joint advies

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
hoi Vitu.
Zelf heb ik 8 setjes Peaktool serrejoint koppen van de Baptist te Arnhem. Het voordeel vindt ik dat je zelf de lengte kunt bepalen van de serre joint. Koop je bestaande serre joint dan is vaak de lengte tekort b.v bij een tafelblad lijmen moeten de serre-joint toch aan gauw 120 cm lang zijn. Koop je echte lange bestaande serre joint dan zijn deze zeer kostbaar.Bij de Peaktool serre- joint kun je voor een leuke prijs( 25 euro per set) een goede en stevige serrejoint bouwen. Ik zelf heb er 2 tot een lengte van 200 cm al jaren na vollen tevredenheid in gebruik.
Groetjes Marc
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Naast zelfgemaakte houtenhulpmiddelen gebruik ik naar volle tevredenheid pipe clamps van OTORO, dit zijn de beste clamps die ik ooit heb gehad.

951740_inset1_l.jpg


Ook te koop bij Axminster.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee

WR1944

Oud hout
Als je voor de pipe clamps gaat moet je ook even in de gaten houden dat er systemen bestaan, althans die ben ik in Amerika tegen gekomen. Bij het ene systeem moet er aan één eind gasdraad op de pijp zitten om de kop met de aandrukschroef vast te zetten. Het tweede deel schuift over de pijp en wordt met een hevel of schrankende plaatjes op de pijp geklemd. Bij het andere systeem kunnen beide koppen over de pijp schuiven en worden vastgezet. Dit laatste systeem is minder gebruikelijk. Bij m'n locale bouwmarkt Home Depot kost een setje voor één klem voor 3/4" gaspijp ongeveer $14 en een extra diepe $17. Een stuk gaspijp 3/4" van ca. 3 m lengte zit rond de $10. Als ik met een groot project als een deur of de geplande "echte" werkbank ga beginnen zal ik een stuk of 4 sets aanschaffen. Dan kan je wel een paar zware jongens gebruiken.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
als alles goed gaat, heb ik eind deze week 8 nieuwe Bessy H-klemmen. Aan de Canadese prijs :D


Ik neem aan dat je de bpc-h34 bedoelt. Waar heb je ze besteld? Bij Amazon.com zou ik voor 6 op 117 euro uitkomen incl verzendkosten.

Denk dat ik dus uiteindelijk ook voor de gasbuisklemmen ga, in de toekomt wat flexibeler qua lengte dan de serre joints van Axminster die een vaste lengte kennen.

Groet
 
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
ik heb 4 setjes peaktool serrejoint koppen van baptist, deze heb ik op een stalen koker van 50x25mm geplaatst. Stalen koker lijkt mij iets stabieler bij het stevig aantrekken van de klem t.o.v. een houten balkje van diezelfde maat.
 

WR1944

Oud hout
Bij het opruimen van de tweede kelder om ruimte te maken voor de inboedel uit Holland heb ik leidingwerk, dat niet meer werd gebruikt, verwijderd. In de ruimte erboven was ooit een kapper gevestigd en daar was nog een koperen afvoer van achter gebleven. Maar ook 10 feet (ca. 3 m) gaspijp van 3/4". Dus die wordt bewaard voor later, als ik behoefte heb aan een grote klemlengte. Maar dan zal ik wel een tweede gaspijp erbij moeten kopen voor het evenwicht.
 

robdenduijf

Actieve deelnemer
2 aug 2012
81
0
Amsterdam
Ik vind het voordeel van "echte" serre joints en van de serre joints met houten balken, dat je de opstelling voor een houtverbreding verticaal kan klemmen op de serre joint. Vooral als je alleen werkt is dit super handig.
"Echte" serre joints zijn ook nog eens zo zwaar dat ze heel stevig liggen en bijna niet verschuiven tijdens het vastzetten van de klemmen.

Met gaspijpen werken vind ik lastiger, want die zijn rond.
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Ik werk al jaren met de serrre-joints voor een houten balkje. Gaat altijd goed en klemmen voldoende, ook voor een tafelblad.
Had verschillende lengtes totdat er uiteindelijk eentje defect ging en ik enkele lange lengtes van 250cm nodig had.
Nu heb ik lengtes van 100, 150cm en zelfs 250cm van metalen kokerprofielen. Eventueel kan ik de korte nog verlengen.
Als je voor de houten balkjes een hardhout gebruikt, kun je er jaren mee vooruit.
De ronde gaspijpen zijn, zoals Rob schrijft, iets lastiger, maar daar zijn ook standaardjes voor te koop dacht ik.

Kijk ook eens bij Dick in Duitsland http://www.mehr-als-werkzeug.de
Catalogus blz 183
http://www2.mehr-als-werkzeug.de/download/pdf/dictum_tool_catalogue_2012_2013_en.pdf

Ook voor bouwers van muziekinstrumenten een paradijs en de moeite waard om te kijken.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Uiteindelijk zijn de de Axminster T-Bar Cramps geworden. Voelen en wegen zwaar en degelijk. Wat de doorslag gaf is oa dat ze gemonteerd kunnen worden op een balk oid en zo vertikaal gezet kunnen worden.

dank voor alle reacties!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.