Freesmal maken: offset

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Hi,

Ik ben zelf een freestafel aan het maken voor mijn bovenfrees. Ik heb daarvoor in plexiglas een plaatje gemaakt waar ik mijn frees kan onder hangen. Dat plaatje moet op de gekende manier in een blad gefreest worden zodat het gelijk komt met de bovenkant van mijn werkblad.

Om dit uit te frezen heb ik een freesmal gemaakt om met de hulp van een kopiëer ring dit over te zetten op het werkblad. Doordat je rekening moet houden met de offset (dikte van de kopieër ring) is het resultaat echter niet helemaal perfect: er is een heel klein beetje te veel materiaal weg uit de mal waardoor het plexi glas nu een millimeter kan verschuiven in het blad.

Dat is nu niet kritisch denk ik (ik kan het plexi altijd vast vijzen in het blad), maar echt tevreden ben ik daar niet mee. Ik heb de dingen graag perfect, zeker als ik er meerdere jaren op moet kijken :)

Vandaar mijn vraag: hebben jullie tips om een freesmal met offset accurraat te maken?

Groeten

Stijn
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Volgens mij is dit wel mogelijk. Dit principe: http://www.hout-draaien.com/support-files/fes316-knoesten.pdf kan gebruikt worden.

Eerst buitenom frezen met bv. kopieerring 20 en frees 10. Dit levert een offset van 15mm op. Dan in die gemaakte mal frezen met ring 40 en ook frees 10, zodat het weer 15mm kleiner wordt.
Kopieren met kopieerring.JPG

Ben benieuwd hoe je freestafel wordt. Plaats je wat foto's?
 

Bijlagen

  • Kopieren met kopieerring.JPG
    Kopieren met kopieerring.JPG
    4,1 KB · Weergaven: 370
Laatst bewerkt:

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Hey Bijtel,

Goed idee!!

Ik maak nog een verslagje van mijn zelfbouw freestafel!

Bedankt

Stijn
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hoewel het alweer enige tijd geleden is dat ik dit toegepast heb is mijn vraag komt de radius van de 40 mm ook in de hoeken?
 

WR1944

Oud hout
Ik had een identiek probleem/vraagstuk toen ik het inzetstuk voor de bovenfrees in m'n freestafel wilde aanbrengen. Bij Woodcraft had ik de insert van Pinnacle gekocht voor o.a. de kleine Triton frees. Die plaat kan je in hoogte nog wat bijstellen en tevens klem in de opening aanbrengen. De uitsparing wilde ik een fractie groter en dieper maken om nog wat na te kunnen stellen. Ik zocht een frees uit met dezelfde radius als de insert. Met de bekende offset formule berekende ik de afmetingen voor de freesmal. Met diezelfde formule berekende ik de opening om die freesmal te kunnen maken. Met dunne stroken maakte ik de mal voor de MDF-mal. Met de uiteindelijke mal maakte ik eerst een proefstuk. Vervolgens freesde ik de opening in de freestafel op de correcte diepte plus een fractie. Op de hoeken waar de opening door de tafel moest komen boorde ik gaten door en door. Op de achterkant zaagde ik met de lineaal en de TS55 zaag de opening in langs een lijn die aan de buitenkant van de geboorde gaten liep. Met een schrobzaagje zaagde ik het overschot weg. Klus geklaard.
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Ik heb even zitten kijken in mijn kopiëerringen maar helaas zijn die in inches. Dat maakt het er niet makkelijker op.

Het zou moeten lukken als ik rond mijn plexi ga met de 5/16 ring (7,9mm) en rond de negatieve mal ga met de 5/8 ring (15,9mm), beide met een freesje van 6mm. Dan krijg ik 2 keer een offset van 4,94mm

Mijn berekeningen staan hier: https://docs.google.com/open?id=0B10Li-fFWI-sWFFneGtQU29sdnc

Misschien in de toekomst toch maar een setje van Trend aankopen (metrisch). Die zouden moeten passen in mijn Triton

3/8 en 3/4 gaat ook zie ik net. Dan heb ik iets meer offset (6,5mm)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.