draaibank

tfeenstra

Nieuw lid
1 jun 2009
13
0
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw in houtdraai-land. Wat ik wil is een lamp maken die je in de bijlage kunt bekijken. Het middelste gedeelte is een draaideel, met ongeveer een lengte van 900 mm en een maximale diameter van 250 mm. Nu heb ik op marktplaats wel een draaibank gevonden (merk en type onbekend), maar ik weet niet echt of deze wel voor zo'n object met deze diameter geschikt is.
- Kan een gemiddelde draaibank dit aan?
- Wat voor hout moet ik kiezen (zo licht en makkelijk te bewerken mogelijk, ga er nog overheen lakken)
- Zijn er nog meer gereedschappen die ik benodigd ben om te kunnen draaien?

Alvast bedankt!

Thijs

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo Thijs, welkom.
Om zo'n deel te kunnen draaien moet de draaibank die je op het oog hebt wel voldoende afstand tussen de centers hebben, dus die 900mm lengte moet je wel kunnen opspannen.
Daarnaast is het ook van belang om je ervan te vergewissen dat de draaidiameter groot genoeg is om zo'n diameter van 250mm te kunnen draaien. Ook is het van belang dat je met verschillende toerentallen kan draaien, als er bv 4 verschillende poelie diameters opzitten, kun je daarmee uit de voeten, mooier is als de aandrijving frequentie geregeld is
Een voordraaiguts van zo'n 19mm breedte, en draaigutsen voor langsdraaien, en ook detail gutsen, alsmede een afsteekbeitel, die heb je nodig om dat soort draaiwerk te doen.
Je kunt deze draaibeitels misschien ook wel vinden op marktplaats, daar worden nogal eens draaibeitels te koop aangeboden
Dit wordt dus een werk om tussen de centers te draaien.
Elke houtsoort is bruikbaar, als het maar geen vurenhout is. Het hout moet wel droog zijn, dus uitgewerkt.
Succes met het vinden van de juiste draaibank.
Ad
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Beste Thijs,

Wat ben je verder van plan met de machine te gaan doen? IS het echt eenmalig, of ben je van plan je verder te bekwamen in het draaien. In dat geval is het verstandig om een goede draaibank te kiezen.

Belangrijke beginnersbeitels zijn:
- Een vlakke draaibeitel 24 mm breedt;
- Voordraaiguts van rond de 20 mm;
- detailguts 13 mm, uit rondstaal gefreesd heeft de voorkeur;
- afsteekbeitel.

Daarmee heb ik tot nu toe al mijn draaiwerk kunnen doen.

@ad: wat is er mis met vurenhout? Het is een mooie houtsoort om te draaien, en je kunt het zeer mooi glanzend afwerken. Ikzelf vind het een mooie houtsoort.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste thijs

houtdraaien is een fijne hobby. koop een zo goed mogelijke draaibank zover je budget reikt. hetzelfde geld voor je beitels.
de mensen op dit forum zijn veelal mensen die de hobby al enige tijd geoefenen en daar kunnen we alleen maar van proviteren.

zeer benieuwd naar de houtdraaibank die je aan wilt schaffen


rick
 

tfeenstra

Nieuw lid
1 jun 2009
13
0
Bedankt allemaal. Ik ga met al deze informatie mijn zoektocht naar een goede draaibank beginnen. In eerste instantie is de lamp mijn eerste project, maar ik denk dat ik dit vak erg leuk ga vinden en een verslaving niet kan voorkomen. Ik zal ongetwijfeld nog een lading vragen krijgen, dus vind dit forum echt geweldig!

Groeten Thijs
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Woodworker zei:
Beste Thijs,

Wat ben je verder van plan met de machine te gaan doen? IS het echt eenmalig, of ben je van plan je verder te bekwamen in het draaien. In dat geval is het verstandig om een goede draaibank te kiezen.

Belangrijke beginnersbeitels zijn:
- Een vlakke draaibeitel 24 mm breedt;
- Voordraaiguts van rond de 20 mm;
- detailguts 13 mm, uit rondstaal gefreesd heeft de voorkeur;
- afsteekbeitel.

Daarmee heb ik tot nu toe al mijn draaiwerk kunnen doen.

@ad: wat is er mis met vurenhout? Het is een mooie houtsoort om te draaien, en je kunt het zeer mooi glanzend afwerken. Ikzelf vind het een mooie houtsoort.
Hoi woodworker, ik heb natuurlijk ook wel vurenhout gedraaid, vind het te zacht, en soms breken er stukjes uit, schilfers. Te ruwe nerf. Ik geef de voorkeur als ik naaldhout wil gebruiken aan grenenhout. Daarmee wil ik niet zeggen dat je van vurenhout niets kan draaien, maar het is voor mij de laatste houtsoort die ik zou gebruiken voor draaiwerk.
Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.