draaibank

tfeenstra

Nieuw lid
1 jun 2009
13
0
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw in houtdraai-land. Wat ik wil is een lamp maken die je in de bijlage kunt bekijken. Het middelste gedeelte is een draaideel, met ongeveer een lengte van 900 mm en een maximale diameter van 250 mm. Nu heb ik op marktplaats wel een draaibank gevonden (merk en type onbekend), maar ik weet niet echt of deze wel voor zo'n object met deze diameter geschikt is.
- Kan een gemiddelde draaibank dit aan?
- Wat voor hout moet ik kiezen (zo licht en makkelijk te bewerken mogelijk, ga er nog overheen lakken)
- Zijn er nog meer gereedschappen die ik benodigd ben om te kunnen draaien?

Alvast bedankt!

Thijs

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo Thijs, welkom.
Om zo'n deel te kunnen draaien moet de draaibank die je op het oog hebt wel voldoende afstand tussen de centers hebben, dus die 900mm lengte moet je wel kunnen opspannen.
Daarnaast is het ook van belang om je ervan te vergewissen dat de draaidiameter groot genoeg is om zo'n diameter van 250mm te kunnen draaien. Ook is het van belang dat je met verschillende toerentallen kan draaien, als er bv 4 verschillende poelie diameters opzitten, kun je daarmee uit de voeten, mooier is als de aandrijving frequentie geregeld is
Een voordraaiguts van zo'n 19mm breedte, en draaigutsen voor langsdraaien, en ook detail gutsen, alsmede een afsteekbeitel, die heb je nodig om dat soort draaiwerk te doen.
Je kunt deze draaibeitels misschien ook wel vinden op marktplaats, daar worden nogal eens draaibeitels te koop aangeboden
Dit wordt dus een werk om tussen de centers te draaien.
Elke houtsoort is bruikbaar, als het maar geen vurenhout is. Het hout moet wel droog zijn, dus uitgewerkt.
Succes met het vinden van de juiste draaibank.
Ad
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Beste Thijs,