iemand ervaring met grote slangenboren?

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo, heeft hier iemand ervaring met het gebruik van grote slangenboren.?
Ik wil op de ouderwetse manier wat meubelen in elkaar gaan zetten, en moet daarvoor met een 1 1/2 inch slangenboor wat gaten boren.
Nu heb ik wel een zware boormachine, maar die kan ik niet met weinig toeren laten draaien.
Dus nu zat ik te denken aan de volgende boor http://www.fine-tools.com/bohr2.htm , als je op die pagina bent dan de tweede boor, de ring auger bit.
Dan kan ik in de ring een stuk hout steken en op die manier de gaten boren. Lijkt me aan de ene kant wel mooi om zo op de ouderwetse manier gaten te boren..

Of is het beter om ze een boor te kopen voor de handzwengel. Die heb ik nog wel hier liggen, alleen ik weet niet of dat met zo'n diameter te zwaar word, of ik dan uberhaupt wel een gat kan krijgen (de gaten moeten in eiken hout komen)
graag hoor ik wat tips/ervaringen/ideeen...
vriendelijke groet
 

WR1944

Oud hout
Als je persé met de hand wilt boren zijn die ring augers een goede mogelijkheid. Maar 1 1/2" is niet zo groot en die zijn ook als Forstner boren te koop. Dan kan je met een machine boren. Als je potgaten wilt hebben moet je opletten dat het draadgedeelte aan de punt niet door het hout komt. Bij Forstnerboren is dat puntje een stuk kleiner. Met een Forstnerboor kan je de voeding (de snelheid waarmee je het hout ingaat) door de druk enigszins regelen. Bij een auger trekt de schroefdraad aan de punt de boor het hout in en dat kan soms bij hard hout een flinke draaikracht vergen.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Forstner boren zijn niet de boren die ik zoek, omdat het toch wel om diepere gaten gaat. Denk dat ik dan teveel ga verlopen.
Dus het moet wel een slangenboor worden...
Zal eens op een rijtje zetten wat de kosten zijn.
Heb in alaska veel met een hole hawg gewerkt, dat zijn dus wel de aangewezen (maar dure) machines voor dit werk.... En dus ook wel te duur voor mij... Vooral omdat het in eerste instantie maar om niet zoveel werk gaat.. Ben ooit wel eens van plan om zelf een lag cabin te maken, dan gebruik je ook veel van zulke boren om de balken onderling te verbinden.
Denk dat ik in eerste instantie toch voor zo'n handboor ga.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
1 1/2" is met een booromslag nog wel te doen. Die waren ooit in verschillende maten te koop, dus voor deze maat boren een omslsg met een hele grote draaicircel. Ik heb al wat omslagen verzameld, maar die zijn allemaal 10". Een 12" zou ideaal voor jouw zijn, maar ja, dan nog vinden.

Op marktplaats staan ze regelmatig. Kosten vaak niet veel. Bijbehorende slangenboren zou ik niet nieuw kopen. Die zijn nog in grote getalen tweedehands te vinden. Je moet wel die boren met een tapse steel hebben, de gladde of zeskant steel werkt niet lekker in zo'n oude omslag.

Als je dan die boren hebt moet je ze even slijpen. Zoek op internet hoe je dat doet, is op zich niet moeilijk of veel werk, maar je moet niet op de verkeerde plek gaan vijlen. Een scherpe boor vliegt door het hout heen. Het moeilijke is natuurlijk om recht en haaks op het oppervlak te blijven. En het kost wel een paar zweetdruppels natuurlijk.

Er bestaan verschillende modellen slangeboren, maar daar zou ik me niet te druk over maken. Als de boor scherp is maakt het weinig uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.