Tafelblad afwerken met epoxy

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Kwam dit filmpje tegen en de tip met de brander is een hele handige. Persoonlijk zou ik de 2e laag aanbrengen als de vorige laag nog een heel klein beetje pikkerig is. Epoxy stoot een was achtige stof uit bij het doorharden, en je moet het oppervlak goed openschuren voor een goede hechting, als je de vorige laag helemaal uit laat harden. Epoxy bevat geen oplosmiddelen en met het afsluiten van een laag met een volgende laag gaat het vernettingsproces, het uitharden, gewoon door. En ik zou de onderkant langs de randen afplakken met tape, om zo veel gemakkelijker de dikke druppels die blijven hangen te verwijderen, ipv ze weg te schuren. En ik zie niks over stofinsluitingen, die ongetwijfeld in de natte epoxylaag vallen tijdens het uitharden. Maar toch een handig filmpje voor degene die ook een tafelblad oid wil gaan behandelen. Als je epoxy koopt moet je wel even vragen of ze ook een harder hebben die een extra helder resultaat geeft en zeker voor buiten gebruik moet je epoxy afwerken met een PU lak met UV filter. Anders gaat je epoxy naar jaren toch vergelen of zelfs kapot door het UV licht.

jaap

 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Volgens mij ligt er meer epoxy op de grond dan op het blad! Grootverpakkingen zijn kennelijk voordelig in de US! :D

Informatief filmpje, leuk om eens mee te experimenteren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.