Handgemaakte raspen van Liogier

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
In de Auvergne in Frankrijk zit het familiebedrijf Liogier, die al 4 generaties ambachtelijk raspen maken. Ze maken raspen voor hout en steen, voor rechts en links handigen, in allerlei vormen, lengtes en verschillende gradaties. De website geeft veel leuke informatie en ook wat aanwijzingen welke raspen je mee zou kunnen beginnen. Er staan op youtube ook wat filmpjes online over het maken van de raspen en het gebruik er van. Ik heb er met plezier naar zitten kijken. Het is ook weer eens een ander licht op de discussie wat de prijs is voor goed gereedschap. Zoals al het mooie en ambachtelijk gemaakte gereedschap, is er gewoon veel tijd en vakmanschap gemoeid met de produktie er van, nog afgezien van alle "randverschijnselen" als onderdak, goed personeelsbeleid, ontwikkeling, verpakken en verzenden, marketing en reclame, regelgeving, belasting, energiekosten, etc.

Jaap


 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik zag raspen altijd als een amateur-gereedschap. Omdat je hetzelfde vaak ook kan doen met beitels en haalmessen e.d. Met dit soort mooie raspen kan je dat niet meer zo zeggen geloof ik ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.