Lintzaag vraag

Hans Klunder

Nieuw lid
14 jun 2012
5
0
Beste allen,
Even voorstellen: ik ben Hans Klunder en lees met belangstelling al enige tijd dit forum.
1 van mijn hobby's is houtbewerking en nu heb ik een tweedehands lintzaag aangeschaft, een Huvema HU-14BS.
Na schoonmaken, lagertjes vervangen, bedrijfscondensator bijplaatsen heb ik de zaag voorzichtig opgestart.
Op de wielen, waarover de lintzaag loopt, zit een rubber band. Als de zaag draait, laat de rubber band los en slingert van het bovenste wiel af.
Kennen jullie dat?
Hoe los ik dat op? Zit de band gelijmd aan de wielen? Of heb ik nieuwe rubber banden nodig.
Zijn die nog ergens te bestellen?
Op internet kan ik daarover niets vinden.
Wie weet de oplossing?
Met vriendelijke groet.
Hans Klunder
 

tuoh

Oud hout
Zijn de rubber voeringen nog intakt? geen scheuren of andere beschadigingen? Dan kan je de rubber banden opnieuw lijmen, deze worden namelijk altijd gelijmd op de wielen.
Moet je wel even op zoek naar een geschikte lijm (rubber op staal) Eventueel kan contactlijm ook uitkomst bieden.
Zijn de voeringen aan vernieuwing toe dan zijn er bedrijven die zich hier mee bezig houden, elke machine dealer kent wel een adres hiervoor.
Je kan ook eens zoeken op herrubberen of herbeleggen lintzaagwielen, dat zou resultaat moeten geven.

Zelf heb ik begin dit jaar twee lintzaagwielen opnieuw laten bekleden, wieldiameter 900mm, totaalprijs 250€, balanceren inclusief.

Mvg,

André
 

luc3945

Nieuw lid
21 jun 2012
5
0
Beste Hans,

Ik heb vorig jaar ook dezelfde lintzaag gekocht en gereviseerd. Bij mij kwam de rubber band van het onderste wiel los als ik het zaaglint midden op het wiel liet lopen. Ik heb dan nieuwe urethane bandvoeringen geplaatst en het probleem was verholpen. Die zijn nog te krijgen, maar ik heb de mijne wel in de Verenigde Staten aangeschaft.
De rubbers zijn niet geplakt maar kunnen gewoon met de hand van de wielen gehaald worden. De nieuwe voeringen zijn ook niet geplakt.

Mvg,
Luc
 

Hans Klunder

Nieuw lid
14 jun 2012
5
0
Bedankt voor de reactie's.
Ik heb de voeringen gelijmd met contactlijm en het lijkt nu goed te werken.
Mvg
Hans Klunder
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.