Welk gereedschap voor fijn snij/zaag/freeswerk

JasperHendrickx

Nieuw lid
7 sep 2011
10
0
Hoi

Ik zou binnenkort een bedrijfslogo willen uitsnijden uit een dunne multiplex plaat (4 a 5mm). Het logo is echter redelijk fijn uitgewerkt, dus ik ben op zoek naar fijn gereedschap.
Bijna automatisch denkt men dan aan Dremel, maar ik twijfel tussen de Trio en de 4000. Ik vraag mij af of deze machines bij veelvuldig gebruik, en het snijden/frezen/zagen van lange ''lijnen'' niet overbelast gaan worden worden.


Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,

Jasper
 

JasperHendrickx

Nieuw lid
7 sep 2011
10
0
Ik was vergeten te zeggen dat het over een plaat ongeveer ter grootte van een A1 gaat zijn, dus handmatig zagen zie ik niet echt zitten ;) En dan is de beperkte werkgrootte van een figuurzaag ook een nadeel.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
en laten uitlaseren of uitfrezen met CNC?

enfin als je het met de hand wil doen, zal een dremel wel kunnen, al is die niet echt geschikt om er 8uur per dag mee te werken denk ik. Een bovenfrees kan ook nog een optie zijn.

Maar alles hangt ook wel af van de de fijnheid die je nodig hebt. Je kan ook bvb de groffe vormen met een bovenfrees doen en scherpe binnenhoeken met de dremel of vijltjes.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
A1 is 841x594mm, dan heb je een flinke figuurzaag nodig:)

Ik heb geen ervaring met de Dremel Trio of 4000, wel andere machientjes. Deze kunnen best lang belast worden zonder al te warm te worden. Als het een éénmalige opdracht betreft moet het wel kunnen, gewoon stoppen als de machine te warm wordt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb een kinzo spiraalfrees gehad, die is vergelijkbaar met de Trio (maar dan zonder zool). Ik hoop dat bij de dremel een goede frees zit, de kinzo werkte in gipsplaat prima, maar voor hout was de frees niet scherp genoeg. Ik heb het apparaat verkocht, omdat je er toch niet nauwkeurig mee kon werken. Bij gipsplaat werkte het net zo snel en nauwkeuriger om het bv. met een schrobzaag te doen.

Ik heb ook een Dremel 395. Die kan lang achter elkaar gebruikt worden. Uiteraard zorgen dat je de ventilatieopeningen niet afdekt.

Ik vraag me af of beide apparaten wel geschikt zijn voor jouw doel.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik slijp mijn lintzagen met een dremel, blijft koel ook na 30 min draaien. Maar er echt in hout mee zitten frezen zie ik niet zitten, het werkt niet echt als een frees, maar eerder als een boormachine/slijpschijf.

Ik zou eerder kijken naar een kleine bovenfrees met goed zicht op de frees, en een frees van 3-4mm voor fijn werk en 12-20mm voor grover werk
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Kijk eens op cnc forum daar is een stukje voor uitbesteden van werk aan andere hobbyisten .Mooiste zal het gaan met een cnc frees.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Zoals Samponette als aangeeft is lasersnijden voor dit soort situaties een goede oplossing. Als je materiaal van die dikte wilt laten snijden zal het prijs technisch goed te overzien moeten zijn. De plek waar ik laat snijden kun je niet zomaar terecht maar ik weet van anderen dat zij tevreden zijn over http://protospace.nl/
Ik zou niet voor frezen gaan omdat dat onnodig veel tijd gaat kosten, mogelijk splintert en ook nog eens een dikkere lijn oplevert.
 
Laatst bewerkt:

JasperHendrickx

Nieuw lid
7 sep 2011
10
0
Ik ben ondertussen inderdaad aan het kijken in de richting van Laser/Waterjet snijden, ook omdat het waarschijnlijk eenmalig zal zijn dat ik zulk fijn snijwerk doe.

De meeste Fablabs beschikken over lasers, dus ik ga daar eens rondvragen, het betreft geen commerciele opdracht, dus dan zou dat geen probleem moeten zijn. Alleen nog een lab vinden met een laser die groot genoeg is. Utrecht is nl. nog al ver, 2u rijden uit Hasselt.

Bedankt voor de tips!
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Dit is iets dichter in de buurt. http://www.fablabnoordbrabant.nl/
Ik ken hun faciliteiten echter niet.
Heb echter wel regelmatig samengewerkt met het Ekwc op keramisch gebeid en ze zijn absoluut professionals.
Waterjet zou ik niet meteen voor gaan. Ik weet van verschillende mensen dat zij tegen problemen aanliepen met splinteren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.