Whirlwind: Sawstop alternatief?

JasperHendrickx

Nieuw lid
7 sep 2011
10
0
Ik zag net dit voorbijkomen op het web en kon er hier nog niet direct iets over vinden:

http://www.whirlwindtool.com/

Is nog in de ontwikkelingsfase, maar lijkt nij toch een degelijk en veel minder destructief flesh sensing systeem dan de Sawstop. Komt daarbij dat je hem blijkbaar ook op andere machines zou kunnen gaan aansluiten, dus hij is ook wat veelzijdiger. Lijkt mij zeker de moeite om eens te proberen.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Zelfde probleem als Sawstop, het zal niemand redden, integendeel. Ik heb lang geleden aan gegevens van een urgentiedienst gewerkt en hun klassificatie naar korte termijn levensverwachting. Aan een leek zoals ik wordt dan uitgelegd dat een vingerwonde een heel lage morbiditeit heeft, een fractie van een procent, daar een abdominaal trauma, zoals een slag in de lever, een heel morbiditeit heeft. Niemand sprak van een tafelzaag toen, ze dachten eerder aan een polytrauma, haal iemand uit een autowrak en ... kijk naar zijn buik, niet naar zijn vingers.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar de sawstop is er ook niet om (direct) levens te redden maar om verlies van inkomen te voorkomen (en daardoor overigens soms wel indirect levens te redden) en verzekeringspremies binnen de perken te houden c.q. astronomische claims te voorkomen - bedenk dat deze apparaten, m.n. de sawstop bedacht worden in de VS, en met name bedoeld zijn voor de professionele markt - werknemers die met zagen bezig zijn. In die context is een dergelijke investering uit oogpunt van bedrijfsvoering zeer zinvol.

Zie ook het juridische steekspel dat inmiddels in de VS is losgebarsten over de al dan niet verplichte invoering van deze of vergelijkbare technologie in alle beroepsmatige zaagmachines...

En ja, een handtrauma van een zaagtafel is zelden levensbedreigend, maar om dat nou als een probleem te zien?

PS ik moet overigens zeggen dat ik van deze whirlwind black box veel minder onder de indruk ben dan van de sawstop.
 

JasperHendrickx

Nieuw lid
7 sep 2011
10
0
Het is uiteraard nog geen commercieel product, maar ik kan me voorstellen dat als de grote bedrijven hier mee aan de slag gaan (wat zijn bedoeling is) er wel iets moois kan uitkomen. Alleen al het feit dat je niet je hele zaag moet vervangen als er eens wat misgaat vind ik al een groot voordeel.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Henk, elk zijn eigen gevoeligheden. Aan de claims zal het niet liggen, dankzij Sawstop kan je nu spouwmes en beschermkap verwijderen en een astronomische claim binnenhalen. Nu dat ze in Amerika eindelijk spouwmes, beschermkap, korte langsgeleiders en geleidewagen begonnen te gebruiken is de boodschap verandert in: gebruik Sawstop en je kan veilig verder. Daarin zie ik een mogelijkheid tot een groter aantal doden dan vroeger. Ik denk aan het gelijkaardig verhaal van Bill Pentz die een dure afzuiginstallatie gebruikte en dacht veilig te werken, alleen om te ontdekken dat het zelfmoord was (maar mogelijks wel brand kunnen voorkomen).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.